צרכנות

דוח שנתי 43 מבקר המדינה: הביטוח הלאומי, דואר ישראל והמשטרה שיאני תלונות הציבור

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור הגיש השבוע את הדוח השנתי מס' 43 לשנת 2016 של נציבות תלונות הציבור ליושב-ראש הכנסת

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, הגיש את הדוח השנתי מס' 43 לשנת 2016 של נציבות תלונות הציבור ליושב-ראש הכנסת ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין ביום ב' בתאריך ה- 26/06/2017.

נציבות תלונות הציבור מהווה את הכתובת המובהקת עבור הפרט במגעו עם הרשויות ובהגנה על זכויותיו. לצורך זה, עליה להיות נגישה ככל האפשר לציבור הרחב, ובמיוחד לשכבות החלשות בחברה.

על פי חוק מבקר המדינה, כל אדם יכול להגיש תלונה לנציבות תלונות הציבור ובלבד שנפגע במישרין ממעשה או ממחדל של רשות מרשויות המדינה הנתונה לביקורתו של מבקר המדינה; הוא אינו צריך להיות אזרח או תושב של מדינת ישראל ואף אינו חייב לשהות בישראל לצורך הגשת התלונה. אפשר להגיש גם תלונה בשמו של אדם אחר, בתנאי שהפונה קיבל את הסכמתו של הנפגע להגיש את התלונה בשמו.

ב-45 שנות פעילותה הוכיחה הנציבות כי היא מספקת שירות יעיל ואיכותי חינם אין כסף לציבור הפונים אליה. בהתאם לכך, הורחבו האפשרויות להגשת תלונות במדיה הדיגיטאלית – דואר אלקטרוני; אתר האינטרנט של משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור; דף הפייסבוק של המשרד. עם זאת, כדי להקל את הנגישות לכל פלחי האוכלוסייה, נמשכת האפשרות להגיש תלונות, כולל תלונות בעל-פה, בלשכות ברחבי הארץ.

בשנת 2016, התפלגות הגשת התלונות הייתה כדלהלן: אמצעים דיגיטאליים – 65.7%; לשכות הנציבות – 11.7%; דואר רגיל – 11.7%; פקס – 11%; טלפון – 0.2%.

10 הגופים שהתקבל עליהם המספר הרב ביותר של תלונות:

  1. המוסד לביטוח לאומי – 1,102
  2. חברת דואר ישראל – 681
  3. משטרת ישראל – 504
  4. משרד המשפטים – 399
  5. משרד הבינוי והשיכון – 390
  6. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים – 366
  7. חברת עמידר – 366
  8. רשות המסים – 324
  9. משרד החינוך – 322
  10. משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים – 316

הגופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהם היה גדול מהשיעור הכללי של התלונות המוצדקות (29.1%):

  1. חברת דואר ישראל – 72.5%
  2. רשות השידור (בפירוק) – 55.5%
  3. משרד התחבורה – 45.4%
  4. רשות המסים – 44.9%
  5. חברת החשמל לישראל בע"מ – 40.1%
  6. משרד החינוך – 36.2%
  7. משרד הכלכלה – 35.6%

בשנת 2016 טיפלה הנציבות בקרוב ל-15,000 תלונות (חלקן התקבל לפני 2016). שיעור התלונות המוצדקות – 29.1% – ממשיך להיות גבוה. יצויין שתלונות רבות באות לידי פתרון כתוצאה מהתערבות הנציבות בלי צורך שתכריע בנושא. נתון זה מלמד שהשירות שנותן המגזר הציבורי חייב להשתפר.

הגנה על חושפי שחיתות

בשנה זו חל גידול ניכר במספר צווי ההגנה – 25 צווים, מהם 19 זמניים ו-6 קבועים. זהו מספר שיא של צווים שניתנו בשנת עבודה מאז ניתנה למבקר המדינה ונציב תלונות הציבור סמכות להגן על חושפי שחיתות והוא פרי של עבודה אינטנסיבית ומאומצת של צוותי הבירור בנציבות העוסקים בבירור תלונות מורכבות אלה.

חרף כל המאמצים להגן על חושפי השחיתות באמצעות צווי הגנה לרבות מתן פיצוי אישי בסכומים גבוהים, הניסיון המצטבר מלמד כי לא תמיד נותן צו ההגנה מענה לכל הקשיים שאתם מתמודדים המתלוננים ובני משפחותיהם. הם נתקלים בקשיים לבואם לחפש מקום עבודה חלופי, סובלים מבידוד וניכור חברתי, לחץ נפשי וכלכלי ועוד. לא תמיד ניסיונות גישור בין הצדדים פותרים קשיים אלה.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, שב וקורא לכל הגורמים הנוגעים בדבר – היועץ המשפטי לממשלה, נציב שירות המדינה, מנהל שירות התעסוקה, משטרת ישראל, ראש הרשות להגנת עדים – לחבור אל העוסקים במשימה הלאומית של חיזוק ההגנה על חושפי השחיתות. ללא מחויבות והתגייסות אמיתית ומלאה של כל הגורמים לא תושלם ההגנה על חושפי השחיתות, שהיא חיונית לשמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי.

מעל 1,100 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

מערכת האתר

פרוטוקול מגזין עסקים הוא פורטל חדשות כלכלה, שוק ההון, נדל"ן, דין ומשפט, כסף, ביטוח, צרכנות פיננסית, עסקים ויזמות, סטארטאפ, אנרגיה, שיווק, טכנולוגיה ועוד.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close