חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

אקזיט: רשות המסים מפחיתה מיסוי על מכירת סטארט אפ

רשות המסים פרסמה טיוטת חוזר מקצועי המסדיר את המיסוי של מייסדי חברות הזנק שביצעו אקזיט (מכירת סטארט אפ) ונותרו לעבוד בחברה

מכירת סטארט אפ – מהלך נוסף של רשות המסים להקלה במיזוגים ורכישות של חברות הייטק: בהמשך לפרסומה של החלטת מיסוי המאפשרת מיסוי הוני על תמורה מותנית מסוג Holdback בעסקאות מכירת מניות בחברות, פרסמה היום רשות המסים להערות הלשכות המקצועיות טיוטה של חוזר מקצועי הדן בהתייחסות רשות המסים למנגנוני שימור ומגבלות המושתים על מייסדים ועובדי מפתח. החוזר קובע כי על אף שבהתאם למנגנונים אלה המייסדים ממשיכים לעבוד בחברה, התמורה בגין מכירת המניות תמוסה כרווח הון.

בשנים האחרונות, מנגנונים המשמשים לחיזוק הקשר בין המייסדים/עובדי מפתח של חברות הזנק, ביניהם ובין החברות עצמן, ו/או ביניהם ובין משקיעים, הפכו לנפוצים יותר ויותר בתעשייה.

המכנה המשותף של מנגנונים אלה הוא הסכמת המייסדים ועובדי המפתח להחיל על עצמם מגבלות בקשר עם בעלותם על מניותיהם בחברה או על זכאותם לקבל תמורה בגין מכירת מניותיהם בחברה, וזאת לשם העצמת הקשר בינם לבין החברה והבטחת מעורבותם הפעילה בחברה במהלך תקופת המגבלות. החוזר המקצועי מתייחס לשני מנגנונים:

מנגנון ה- REVERSE VESTING – מדובר במנגנון המקובל בד"כ בעת רכישת מניות חברת הייטק ע"י משקיע לפיו מוגבלת האפשרות לעשות שימוש במניות קיימות, שהוקצו בעבר, למייסדים/עובדי מפתח, ובכך מבטיח את המשך עבודתם בחברה, כאשר מגבלה זו משתחררת בהדרגתיות לאורך מספר שנים או בעת ייסוד חברה חדשה.

מנגנון ה- HOLD BACK – מנגנון זה, המקובל אף הוא בעת רכישת מניות חברת הייטק ע"י משקיע, קובע כי חלק מהתמורה לבעלי מניות מסוימים (מייסדים/אנשי מפתח) של החברה הנמכרת, ישולם בכפוף להמשך העסקתם בחברה לאחר הרכישה, ובכך יבטיח את הישארותם ולא יפגע בערך הרכישה עצמה.

החוזר המקצועי מבהיר כי בכפוף לתנאים מסוימים, המיסוי שיושת על בעלי המניות בשל יישום מנגנונים אלו הוא הוני ולא ייחשב כהכנסת עבודה; דהיינו תמורה המתקבלת בשל מכירת מניות תמוסה בשיעור של 30% בלבד (אם מדובר בבעל מניות מהותי) ולא בשיעור המס השולי.

לדברי מנהל רשות המסים, משה אשר, פרשנות זו של הכלים המקובלים בעסקאות היי-טק, נועדה להבטיח ודאות מיסויית בעסקאות בענף התורם לצמיחה במדינת ישראל ולחדשנות. פרשנות זו מצטרפת לפעולות נוספות שביצעה הרשות על מנת לעודד מגזר זה, ביניהן, שינויי חקיקה הקשורים להטבות מס לאנג'לים המשקיעים בחברות הזנק וקידום חקיקה שתקל משמעותית על מיזוגים ורכישות בתחום.

קראו עוד:

לראשונה: קרנות נאמנות שישקיעו בחברות הייטק ציבוריות ופרטיות

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil