רכב ותחבורה

שומרי הדרך – המיזם של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

שומרי הדרך – הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשיתוף אגף התנועה – משטרת ישראל ועמותת "נתיב בטוח", השיקו המיזם על מנת לשנות את תרבות הנהיגה בישראל ולקדם נהיגה על פי החוק בקרב כלל הנהגים!

לאחר השקת מיזם "שומרי הדרך" של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשיתוף אגף התנועה במשטרת ישראל ועמותת "נתיב בטוח", נרשמו אלפי אזרחים המעוניינים להתנדב במיזם. במהלך חודש ספטמבר התקיימו מספר כנסים ברחבי הארץ בהם גוייסו מאות מתנדבים חדשים.

בהמלך חודש אוקטובר המיזם פועל בנוהל מצומצם עקב ריבוי החגים, ומיד לאחר מכן יחזור לפעילות מלאה של גיוס וקליטת מתנדבים חדשים. שאלות בנוגע למיזם ניתן להפנות למייל – achifa@rsa.org.il, מענה יינתן לאחר ה-25.10.16 עם סיום החגים.

רקע על המיזם:

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשיתוף אגף התנועה – משטרת ישראל ועמותת "נתיב בטוח", השיקו מיזם חדש: "שומרי הדרך – שינוי חברתי בכבישים", על מנת לשנות את תרבות הנהיגה בישראל ולקדם נהיגה על פי החוק בקרב כלל הנהגים.

מטרת המיזם היא לתעד עבירות תנועה חמורות המבוצעות בכבישי הארץ, בדגש על בריונות כביש, ובכך לייצר הרתעה מפני ביצוע עבירות תנועה. הם עושים זאת באמצעות אכיפה אזרחית של עבירות תנועה בכבישים – כי הכביש שייך לכולנו

ייחודו של המיזם הוא השימוש בחוכמת ההמונים – מתן האפשרות לכל אזרח, הפועל מתוך אחריות אישית ומוסרית לנושא הבטיחות בדרכים, לתעד עבירות תנועה חמורות באמצעים דיגיטליים מתקדמים.

מתנדבי המיזם עושים שימוש ביישומון ("אפליקציה") ייחודי שפותח תוך הסתייעות במומחים מן הדרגה הראשונה, ובהם מומחים לאבטחת מידע וחקר תאונות דרכים מהטכניון, ותוך עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר של אבטחת מידע לשם הבטחת אמינותו.

היישום מופעל בטרם תחילת הנסיעה, ומצלם באופן רציף את הכביש ואת כלי הרכב הנראים מהשמשה הקדמית. כאשר המתנדב מבחין בעבירת תנועה הוא נותן הוראה קולית השולחת את הדיווח באופן אוטומטי ומאובטח למרכז הסינון והבקרה שהוקם ברשות הלאומית. כל תיעוד שמתקבל נבחן בקפידה בכדי לבדוק האם ניתן לזהות בבירור את עבירת התנועה ופרטי הרכב, ואת סוג העבירה שנצפתה.

תיעודים של עבירות שהוגדרו כחמורות ומסכנות חיים, בהתאם לתעדוף של אגף התנועה במשטרת ישראל, מועברים באופן מאובטח להמשך טיפול של חוקרי תאונות הדרכים באגף התנועה.

 

שאלות ותשובות מיזם "שומרי הדרך"

שאלות כלליות

באיזה עבירות אתם מטפלים ?

המיזם מיועד להצלת חיים, ולכן אנו מתמקדים בעיקר בעבירות תנועה חמורות ומסכנות חיים. הכוונה לעבירות כמו עקיפה על קו הפרדה רצוף, עקיפה כאשר הדרך אינה פנויה, אי מתן זכות קדימה להולך רגל על מעבר חצייה וכיוצ"ב. עם זאת, כל סרטון המכיל עבירה, אף אם אינה מסכנת חיים, מצורף למאגר הסרטונים הלאומי שהוקם במסגרת המיזם, המשמש למטרות מיפוי, מחקר והסברה.

מהו תהליך הטיפול בסרטון בו תועדה עבירה ?

את העבירות מתעדים המתנדבים דרך אפליקציה ייעודית שפיתחנו. לאחר שהמתנדב מעלה סרטון, הוא נשלח הישר למרכז הבקרה והסינון ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. במקרה של עבירה מסכנת חיים, לאחר בדיקה מקצועית, המאששת כי אכן ניתן לזהות בבירור את העבירה ואת מספר הרישוי של הרכב שביצע את העבירה, הסרטון מועבר לטיפול אגף התנועה במשטרת ישראל.

האם המיזם אינו מעודד בפועל הלשנה של אזרחים ?

דיווח לרשויות על עבירה, המסכנת באופן ישיר נהגים אחרים, אינה שונה מהחובה האזרחית לדווח על כל מקרה אחר של עבירה שאזרח רואה. כפי שמצופה מאזרח לדווח על ניסיון שוד, תקיפה וכיוצ"ב, גם כאן המיזם מאפשר לאזרח לממש את החובה האזרחית שלו ולדווח על הנהג שמסכן את חייו וחיי יתר הנהגים על הכביש. הניסיון למנוע את ההרוג הבא אינו יכול להיראות כהלשנה.

האם אין סכנה כי השימוש באפליקציה בעת נהיגה יהווה הסחת דעת ?

האפליקציה תוכננה כך שהפעלתה לא תהווה הסחת דעת. לכן ההקלטה היא רציפה, מרגע הפעלת האפליקציה בטרם תחילת הנהיגה, ואין כוונה כי ברגע זיהוי העבירה על המשתמש להתחיל את ההקלטה. כמו כן, בגרסאות הבאות של האפליקציה בכוונתנו להוסיף תכולה שתנטרל התראות על קבלת מיילים והודעות, ובכך אף יימנעו הסחות דעת הקיימות כיום.

האם אתם לא מבצעים תפקיד שאמור להיות של המשטרה ?

בשום אופן לא. בדומה לשיתופי פעולה רבים בין הממשלה לארגוני מגזר שלישי, מדובר בשיתוף פעולה המהווה מכפיל כוח לפעילות הממשלתית. מבחינה זו הדבר דומה לפרויקטים כמו המשמר האזרחי, משמרות קהילתיים או משמרות זה"ב. גם מיזם זה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם אגף התנועה במשטרת ישראל, הרואה בו מכפיל כוח. המיזם אף אינו יכול לבוא במקום המשטרה, שכן למתנדבים לא ניתנות סמכויות משטרתיות. מדובר באזרחים המעבירים למשטרה (באמצעות מרכז הבקרה והסינון ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים) תלונת אזרח המטופלת על ידי המשטרה בהתאם לנהלים והוראות החוק בתחום זה כפי שהיא מטפלת בתלונות אזרח בתחומים רבים נוספים.

אתם רק רוצים להעשיר את קופת המדינה !

המיזם מתמקד בעבירות מסכנות חיים ורק הן מועברות למשטרה. עוד נזכיר כי המיזם הוקם על ידי אזרחים שהם או משפחותיהם נפגעו מתאונות דרכים אשר אין להם כל אינטרס כלכלי במיזם. מטרתו באופן פשוט – להגביר את ההרתעה מביצוע עבירות תנועה וכך למנוע את ההרוג או הפצוע הבא בכבישים.

מה תעשו עם תיעוד של ניידות משטרה מבצעות עבירות תנועה ?

ניידות אינן שונות מכל רכב אחר, מלבד ההיתר לעבור על חוקי התנועה בנסיבות מבצעיות שונות. לכן, ביתר המקרים, העבירות יועברו לטיפול המשטרה.

האם ניתן להשתמש באפליקציה ככלי לנקמה אישית (מישהו שיעקוב אחרי מישהו באופן קבוע ויתעד עבירות שלו) ?

יש לנו מספר מנגנונים שיתריעו לנו על שימוש שכזה. ראשית, יש מנגנונים משפטיים שמטפלים בכך: המתנדב מצהיר שהוא לא מתעד מישהו שהוא מכיר ואנו מאד מקפידים בנושא זה. כמו כן, ישנם כלים טכנולוגיים שונים שפיתחנו ואשר יתריעו לנו מראש אם מישהו מנסה לתעד את אותו האדם יותר מפעם אחת. עם זאת, עמדתנו היא שבעבירות חמורות זה לא רלבנטי. קרי: אם מישהו עקף באופן מסוכן בקו הפרדה רצוף אנו נשתמש בתיעוד.

האם ניתן להשתמש באפליקציה כהולך רגל ?

בשלב זה אנו לא נעשה כל שימוש בסרטונים שתועדו על ידי הולך רגל. הסיבה לכך היא בעיקר הרצון שלנו למנוע קונפליקט בין המתנדב שלנו לבעל הרכב שתועד, שכן כאשר מתעדים מתוך רכב קשה לזהות כי מדובר ברכב ובו "שומר דרך" מתעד, ואילו כאשר האפליקציה תופעל על ידי הולך רגל קל לזהות זאת ועשוי להיווצר קונפליקט שאנו רוצים למנוע.

אבטחת מידע ומשפטי

מה כוללת אבטחת המידע במיזם ?

המערכת תוכננה על ידי מומחית אבטחת מידע מהטכניון וכן עברה אישורים של פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל. יש בה מספר מנגנוני הגנה טכנולוגיים וכן מנגנונים משפטיים שמגנים עליה.

אם אני מתנדב במיזם, האם אצטרך לבוא ולהעיד בבית המשפט ?

הניסיון מראה כי במשך מעל לשנה וחצי ובטיפול במאות רבות של דיווחים – זה לא קרה. מחקרים בתחום מוכיחים כי אנשים נוטים לערער פחות על דו"חות המלווים בתיעוד חזותי של העבירה. מסקנה זו נכונה כאשר ישנו תיעוד בתמונות סטילס, ונכון ביתר שאת כאשר מדובר בסרטון דיגיטלי מאובטח. בנוסף, מהתייעצות עם שופטי תעבורה בדימוס ועם גורמים משפטיים נוספים עולה, כי מטבעו של ההליך בבית משפט לתעבורה בתי משפט יאותו לזימון המתנדב רק במקרים נדירים. יש לזכור, כי ככל שמדובר בזימון בנושאי אבטחת המידע ממילא מי שיזומן הם נציגי המיזם ו/או העמותה, ולא המתנדב. לכן, ההנחה, המוכחת עד כה, היא שזימון לעדות יקרה לעיתים רחוקות בלבד. עם זאת, האפשרות קיימת, ולכן אנו מוודאים כי המתנדבים במיזם מודעים ומסכימים לכך מראש.

האם המיזם הזה לא הופך אותנו ל"מדינת משטרה" ?

ממש לא. ראשית, יש לזכור, כי מדובר בעבירות המבוצעות במרחב הציבורי. בנוסף, בשונה ממצלמות אחרות המתעדות את המתרחש במרחב הציבורי (דוגמת מצלמות אבטחה), במיזם זה נשמרות במערכת רק הדקות המעטות בהן מתועדת עבירת התנועה.

מה קורה במצב שבו מתנדב של המיזם ביצע עבירה בעצמו ?

לא יהיו הנחות. למתנדבים אסור לבצע עבירה. הבהרה למתנדבים בעניין זה מופיעה באופן רשמי בהנחיות הפעולה שלנו, טרם הצטרפותם למיזם.

המיזם מצוין, אבל אתם מוסיפים עומס על בתי משפט שלא מתמודדים עם העומס כיום.

ראשית, המיזם מתקיים בידיעת הנהלת בתי המשפט. ההנחה (אשר בשלב זה גם מוצאת ביטויה בפועל) היא שבמרבית המקרים מבצע העבירה יבחר שלא לנהל בפועל את ההליך המשפטי, לאחר שייחשף לתיעוד הדיגיטלי האיכותי והברור של העבירה שביצע. גם באותם מקרים בהם ינוהל הליך משפטי מלא ההנחה היא שהתיעוד יקל על ההליך ויזרז אותו.

הצטרפות למיזם

איך המתנדבים נבחרים ?

על מתנדבי המיזם לעמוד בקריטריונים שנקבעו מראש, דוגמת דגם מכשיר רלבנטי, מיקום בארץ, שעות נסיעה, היעדר הרשעות תעבורתיות בעבירות חמורות וכד'. הם עוברים בקרה לפני ההצטרפות, וגם אחריה – בהתאם לדיווחיהם.

איך מצטרפים ?

אפשר להיכנס לאתר הרשות ולמלא פרטים. יש לנו רשימת המתנה ארוכה של אזרחים, שרוצים להתנדב. אנו מבקשים להתאזר בסבלנות, על מנת לאפשר לנו להרחיב את המיזם באחריות.

איך מורידים את האפליקציה ?

יישומון (אפליקציית) "שומרי הדרך" לא נמצא בחנויות App Store ו-Google Play. כאמור, הוא נשלח למתנדבים בדוא"ל לפי סדר הרשמתם, מיקום, דגם מכשיר, כבישי נסיעה וכיו"ב. ניתן להירשם לניוזלטר של מיזם "שומרי הדרך" ולהישאר מעודכן שם בנוגע לתאריך גיוס המתנדבים הקרוב.

אני אופנוען, האם באפשרותי להצטרף ?

בשלב זה לא. אנו בוחנים את השימוש באופנועים במיזם ונעדכן באופן מסודר במידה ונחליט שכן.

טכני

איך זה בעצם עובד ?

טרם תחילת הנסיעה על הנהג לשים את הטלפון הנייד בתושבת המאפשרת זווית ראייה ברורה לכביש (בין אם בחיבור על החלון עצמו או על לוח המחוונים בזווית בה הטלפון מסוגל לצלם את הכביש ללא הפרעה לנהג) ולהפעיל את היישומון. מאותו שלב, הנסיעה מצולמת, ורק במידה ועבירה מדווחת – סרטון עולה ונשמר בשרתי המיזם. במצב שבו לא דווחה עבירה בנסיעה הסרטון יימחק כעבור מספר דקות. על מנת לקבל הסבר מפורט יותר מומלץ לצפות בסרטון הבא:

 

 

איך אני יודע מה סטטוס העבירות שתיעדתי ?

מתקבל על כך עדכון אישי באמצעות האפליקציה.

יש לי מצלמת רכב קבועה, האם אפשר להשתמש בה ?

אנו לא מטפלים בשלב זה בצילומים של עבירות, שלא תועדו דרך יישומון "שומרי הדרך". בדיווחים שמצולמים באמצעות מצלמת דרך, היבט אבטחת המידע חלש יותר. עם זאת, כמובן שאין מניעה להגיש תלונת אזרח "רגילה" ישירות למשטרת ישראל, על בסיס תיעוד ממצלמת רכב.

המכשיר שלי מתחמם ו\או הסוללה נגמרת מהר.

אכן לעיתים, בעיקר בתקופת הקיץ, המכשיר מתחמם כתוצאה מהשימוש באפליקציה. כדי להימנע מכך, ניתן להימנע מחיבור המכשיר גם לטעינה במקביל. בנוסף, מומלץ להשתמש עם רקע מסך לא בהיר ולסגור תוכנות שפועלות ברקע בעת השימוש.

סרטון ששלחתי לא עלה.

כנראה שלא היה קליטה בזמן שהסרטון עלה, או שהאפליקציה היתה סגורה.
אם הסרטון תקין ניתן להעלות אותו במהלך השעתיים הראשונות מזמן הדיווח גם ע”י כניסה לדיווחים ובחירת "העלה מחדש" עבור הדיווח. לאחר מכן הסרטון לא ניתן להעלאה (מטעמי אבטחת מידע).

יש לי תקלה באפליקציה, מה לעשות?

בכל בעיה ניתן לפנות לכתובת achifa@rsa.org.il. יש לצרף צילום מסך.

שומרי הדרך – משנים את תרבות הנהיגה בישראל ומפחיתים את כמות תאונות הדרכים.

מעל 1,100 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

מערכת האתר

פרוטוקול מגזין עסקים הוא פורטל חדשות כלכלה, שוק ההון, נדל"ן, דין ומשפט, כסף, ביטוח, צרכנות פיננסית, עסקים ויזמות, סטארטאפ, אנרגיה, שיווק, טכנולוגיה ועוד.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close