צרכנות

תקנות סימון מוצרי מזון במדבקות אדומות אושרו – ייכנסו בעוד שנתיים

פה אחד: אושרו תקנות סימון מוצרי מזון במדבקות אדומות; הגבינה הצהובה תסומן ולא תוחרג; התקנות ייכנסו לתוקף בעוד שנתיים ב-2 שלבים

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום פה אחד (כל 15 בעלי זכות ההצבעה בוועדה) את תקנות סימון המזון הארוז. לפי התקנות, מזון המכיל כמויות גבוהות של סוכר, נתרן ו/או שומן רווי יסומן במדבקות אדומות ועליהן כיתוב לבן: שומן רווי בכמות גבוהה, נתרן בכמות גבוהה, סוכר בכמות גבוהה. התקנות מבהירות כי אם אין סימון אדום על אריזת המזון, אין זה מצדיק הצגה של המזון כבריא, מומלץ או מאושר על ידי משרד הבריאות.

עיקרי החלטות הוועדה:

  • לא יוחרגו מהתקנות: גבינה צהובה, גבינות קשות וחצי קשות, תחליפי מזון לפעוטות בני שנה ומעלה, אריזות שקופות (אלא אם סומנו יחידות המזון שבתוכן), פורמולות לצורך הרזיה והפחתת משקל, שמן קוקוס, שמן דקל.
  • כן יוחרגו מהתקנות: יחידת מזון ששטח קדמת האריזה שלה אינו גדול מ-25 סמ"ר, מרקים יבשים, מזון המורכב מרכיב אחד בלבד (גם אם הוסף לו תבלין אחד), אבקת תיבול ותערובת תיבול, משקה משכר, שמני מאכל צמחיים ושמן זית אשר עומדים בתקן.
  • כמות הנתרן ל-100 מ"ל מזון מוצק שתסומן במדבקה אדומה תהיה 300 מ"ג ומעלה, ולא 400.
  • התקנות ייכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2020 בשני שלבים (במקום שלושה); בשנה הראשונה יהיו הקלות בקריטריונים לסימון במדבקה אדומה; מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודיע כי הדבר הכרחי בשל מגבלות רגולטוריות (החוק שיזמה שרת המשפטים לפיו שינוי בסימון מזון ייכנס לתוקף שנתיים לאחר תום השנה שבה נחקק, אלא אם ועדה מייעצת מחליטה אחרת).

הקריטריונים לסימון במדבקה אדומה יהיו:

פריט הסימוןכמות ב-100 גרם מזון מוצק שתסומן ב-2020כמות ב-100 גרם מזון מוצק שתסומן ב-2021כמות ב-100 גרם מזון נוזלי שתסומן ב-2020כמות ב-100 גרם מזון נוזלי שתסומן ב-2021
נתרן500 מ"ג500 מ"ג (אין שינוי)400 מ"ג300 מ"ג
סוכרים12 גרם10 גרם5 גרם5 גרם (אין שינוי)
חומצות שומן רווי5 גרם4 גרם3 גרם3 גרם (אין שינוי)

בר סימן טוב התנגד להחלת הרפורמה בשלב אחד בלבד, והסביר: "אנחנו לא רוצים שהלקוחות ייכנסו לסופר והכל יהיה צבוע באדום. עדיף שהחך הישראלי יתרגל לטעמים החדשים בהדרגה. ההצעה היא מידתית וסבירה. אני לא רואה בתעשייה אויב".

12 חברי כנסת הצביעו נגד החרגה מהתקנות של הגבינה הצהובה וגבינות קשות וחצי קשות נוספות. חברי הכנסת מיכל בירן ואיתן ברושי (המחנה הציוני) תמכו בהחרגתן, וח"כ מירב בן ארי (כולנו) נמנעה. ח"כ ברושי דרש הצבעה חוזרת ("רביזיה") על נושא זה, והיא תתקיים בשבוע הבא.

במהלך הדיון פנתה ד"ר ורד קאופמן-שריקי מאוניברסיטת אריאל לחברי הכנסת ואמרה: "מחקרים רבים קושרים גבינה צהובה להיארעות גבוהה של מחלות לב. עודף נתרן בגבינה הצהובה מתחרה עם הסידן, ולפיכך זה אינו מקור טוב לסידן". מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "בסך הכל מיידעים את הצרכן שיש רמות גבוהות של נתרן או שומן רווי והוא יידע לעשות את הבחירה המושכלת עבור עצמו. אין הצדקה להסתיר את המידע הזה מהציבור. אני אומר ליצרנים: תפחיתו נתרן מהגבינה הצהובה". המדען הראשי של תנובה, זאב פיקובסקי, אמר: "אין גבינות אחרות שדומות לגבינה הצהובה; הגבינות הרכות דלות בסידן". המשנה למנכ"ל מחלבות גד, איתי ברק, טען: "אי אפשר להחריג גבינה רק מסוג אחד. יש קטגוריה שלמה של גבינות קשות; גבינה צהובה היא רק חלק מהקטגוריה הזאת".

12 חברי כנסת התנגדו לביטול הפטור מסימון שניתן ליחידת מזון ששטח קדמת האריזה שלה אינו גדול מ-25 סמ"ר. ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) התריעה כי כתוצאה מכך יעברו התעשיינים לייצור אריזות קטנות יותר ורבות יותר, וכך תיפגע איכות הסביבה. ח"כ יעל גרמן (יש עתיד): "דווקא במוצרים שהילדים צורכים לא תהיה מדבקת אזהרה". ח"כ נורית קורן (הליכוד) דרשה הצבעה חוזרת ("רביזיה") על נושא זה, והיא תתקיים בשבוע הבא. בר סימן טוב הסביר: "אנחנו מיישרים קו עם התקן האירופי, כך זה במדינות אירופה".

רביזיה נוספת שתתקיים בשבוע הבא היא על סעיף לפיו משווק גדול לא ימכור מזון שאמור להיות מסומן, אלא אם קיבל הצהרה של היצרן או היבואן כי בידיו מסמכים המעידים על החישובים או הבדיקות שעליהם התבסס הסימון התזונתי. לטענת ח"כ מירב בן ארי, אשר ביקשה את הדיון המחודש בסעיף, זוהי הכבדה מיותרת על התעשיינים.

יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף סיכם את הדיון ואמר: "בניגוד לטענות, לא נלחמנו כאן עבור שום גוף. טובת האזרח ובריאותו הם שעמדו לנגד עינינו. על הלוביסטים לעשות חשבון נפש בהפעלת ההשפעה שלהם בנושא הזה".

עוד בנושא:

מעל 1,100 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

מערכת האתר

פרוטוקול מגזין עסקים הוא פורטל חדשות כלכלה, שוק ההון, נדל"ן, דין ומשפט, כסף, ביטוח, צרכנות פיננסית, עסקים ויזמות, סטארטאפ, אנרגיה, שיווק, טכנולוגיה ועוד.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close