חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

ועדת הכספים: פטור ממע"מ להשכרת דירות למגורים גם למלכ"רים ועמותות

ועדת הכספים: פטור ממע"מ עמותות ומלכ"רים ששוכרות ומשכירות דירות למגורים

ועדת הכספים דנה הבוקר (ד') בהצעת חוק שנועדה להוסיף פטור ממע"מ שחל על מי שמשכיר דירה או דירות למגורים גם עמותות ומלכ"רים. כיום החוק קובע את הפטור ומסייג שהוא יינתן בגין השכרת דירה למגורים לתקופה של עד 25 שנה לכל היותר ולא יינתן להשכרה לשם אירוח בבית מלון. את הצעת החוק יזם חבר הכנסת יגאל גואטה (ש"ס) ואליה הצטרפו כיוזמים חברי כנסת נוספים מכל הסיעות בכנסת. הצעת החוק באה לתקן לקונה או אפלייה בחוק שקיימת בפועל בעקבות פסיקה של שופט בית המשפט המחוזי, דוד מינץ, שקבע כי עמותות ומלכ"רים כן יחויבו במע"מ וכי הפטור הקבוע בחוק בעניין הזה אינו חל לגביהם. יוזמת החוק באה לסייע לעמותות ומלכ"רים ששוכרות דיור לחיילים בודדים, לקשישים סיעודיים, לפגועי נפש, לסטודנטים וכד'.

יוזם ההצעה, ח"כ יגאל גואטה (ש"ס): "בגלל פרשנות של השופט דוד מינץ מהמחוזי, אדם שהשכיר דירה לגוף שהוא מלכ"ר למטרת מגורים ושאותו מלכ"ר משכין באותה דירה פגועי נפש, סטודנטים, חיילים, קשישים סיעודיים, תלמידי ישיבות וכד', לא חל עליו הפטור ממע"מ בהשכרת דירה למגורים. זאת בניגוד גמור לכוונת המחוקק שקבע כי הפטור לצורך השכרת דירה למגורים צריך להינתן. אך מכיוון שהיתה פסיקה, עתה מוצע לשנות את נוסח החוק, כך שייקבע במפורש שהפטור יכלול גם מלכ"רים ועמותות".

האגודה למען החייל ששוכרת דירה למען חייל, המדינה מחייבת אותה לשלם מע"מ

גואטה ציין, כי "בגלל מישהו שהשכיר דירה לישיבת הסדר ותבעו אותם לשלם מע"מ ובגלל השופט שאמר שלא ניתן לומר שהעמותה מתגוררת בבניין אלא שהיא השוכרת עבור הדיירים, בגלל זה רוצים לחייב אותה ועמותות נוספות במע"מ. אנחנו חושבים שזו פרשנות שגויה ומעבר לזה יש עוד גופים ששוכרים דירות עבור חיילים, פגועי נפש, עבור נוער במצוקה, עבור ישיבות. למשל, האגודה למען החייל ששוכרת דירה למען חייל, המדינה מחייבת אותה לשלם מע"מ. לעומת זאת, אדם שיש לו 20 דירות ומשכיר לאנשים פרטיים, למרות שזה כבר עסק לכל דבר, הוא פטור ממע"מ. אך עמותה עבור ששוכרת עבור תלמידים במוסד וכד', המדינה מחייבת במע"מ. היה משפט שעסק במקרה של חוסים פגועי נפש ששם חייבו את המשכיר במע"מ אך בסוף היתה פשרה עם רשות המיסים".

גואטה סיפר, שמבירור שקיים עם מנכ"ל השירות הלאומי, שר שלום ג'רבי, עלה כי "משכירים דירות עבור בנות השירות הלאומי ומסתבר שחייבים בתשלום מע"מ, אך יש הבנה שלא משלמים, סוג של סיכום. הבנתי שיש סיכום של מע"מ ואני מברך על זה ,אך יש לעשות את זה לכל הרוחב ולתקן את הפרשנות לחוק או לתקן את החקיקה. השופט מינץ קבע שאם הבחורים ששוכרים היו חותמים בעצמם על חוזה השכירות, העסקה היתה פטורה ממע"מ, אלא שפעמים רבות זה לא מתאפשר בפועל".

המלכ"ר הוא צינור שלוקח על עצמו סמכות משפטית

מנהל תחום בכיר מע"מ ברשות המיסים, שי דותן: "פונים אלינו בלא מעט מקרים ואנחנו מאשרים פטור ממס. ככלל, אנחנו הולכים לפי הפסיקה. המלכ"ר הוא צינור שלוקח על עצמו סמכות משפטית, כי השוכר עצמו הוא חסר ישע וכד' ולא יכול לחתום בעצמו על החוזה. במקרים כאלה אנחנו מתירים. זה נותן פתרון בכל מיני מקרים. יחד עם זאת, אנחנו חושבים שהצעת החוק הזו היא גורפת מדי ופוגעת בחוק מע"מ. הכל חייב במע"מ, אלא אם כן פונים לרשות המיסים להחלטה מיסויית ספציפית. בניגוד למה ששמענו כאן, שירות לאומי כן חייב. לא יודעים על הסכמה כזו עם שירות לאומי. אנחנו חושבים שעסקאות חייבים במס מע"מ, זו השיטה של המס בישראל".

נציג הייעוץ המשפטי ברשות המיסים, ברוך משולם: "אם נכניס מלכ"רים לפטור, נכניס הרבה מאוד גופים כמו מפלגות ועמותות ספורט וייתכן שממחר אלו יימצאו נכסים וישכירו אותם עם פטור ממס". וציין עוד, כי יש לנו אפשרות לתת החלטת מיסוי והכל מפורסם באתר רשות המיסים, שום דבר לא נעשה במחשכים". את הדברים אמר בתגובה לטענת ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), כי נראה לכאורה שמתגבשות כל מיני הסכמות לפטור גורמים מסוימים מחבות המס במחשכים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר: "אנחנו המחוקקים סבורים אחרת. אנחנו רוצים לתקן את החוק, הנוסח אולי בעייתי, לא רוצים לפטור מפלגות". על-כן אמר לנציגי רשות המיסים: "תשבו עם המציע (ח"כ גואטה (א"ק)) ויחד עם הלשכה המשפטית של ועדת הכספים לגיבוש נוסח מוסכם. בכל מקרה, תצטרך להיות הכרעה. אנחנו מעוניינים לתקן את החוק. אני מבין את החשש של רשות המיסים ורוצה שזה יהיה בהסכמה, אך חייבים להגיע לפתרון, שמחד לא פורץ את כל הגדרות ומצד שני, יאפשר את יישום החוק בהתאם לכוונת המחוקק".

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil