שיווק ופרסום

שיווק שותפים (Affiliate Marketing): מה זה ואיך אפשר להרוויח מזה?

שיווק שותפים היא אחת הדרכים המעניינות ביותר לשיווק ולמכירה של מוצרים ושירותים באמצעות שימוש בקשרים של שותפים ואנשים נוספים. מדובר על תכנית שיווק שהייתה קיימת מאז מעולם וכיום רובה מבוצעת באינטרנט כאשר כל הצדדים מרוויחים והשותפים מקבלים הכנסה נוספת.

כתבה זו מספקת מידע לכל הנושא של שיווק שותפים למתחילים, יתרונות וסיבות למה כן, אילו תוכניות יש, איך לקדם מכירות, איך להרוויח כסף ועוד.

מה זה שיווק שותפים?

שיווק שותפים (באנגלית: Affiliate Marketing) היא שיטת שיווק ומכירה של מוצרים או שירותים באמצעות שימוש בקשרי שותפים. זוהי שיטה בה עסקים מפרסמים את המוצרים והשירותים שלהם בשיטה זו ומקבלים מכירות של לקוחות, ויש שותפים שהם מפיצים את המוצרים הללו ומקבלים עמלה מתוך המכירה בעת ההפנייה של הלקוח.

האמת.. שיווק שותפים היה מאז ומעולם, למיטב ידיעתינו. בעל עסק היה פונה לאדם אחר שיכול להיות גם עוסק או אדם פרטי ואומר לו, שאם הוא יביא לו לקוח לקניית מוצר או שירות מסויים, הוא יקבל בונוס כלשהו. זה עבד גם הפוך, כאשר אדם היה בטוח שיש לו כוח קניה (בגלל השפעה על דעתם של חברים ומשפחה) ומציע לבעל עסק כלשהו להביא לקוחות תמורת עמלה כלשהי.

כיום.. שיווק שותפים משוכלל עוד יותר. הוא מבוצע בעיקר ברשת האינטרנט (אך לא חייב) בו יש מפרסם (בעל עסק) שמעוניין לקדם את המוצרים והשירותים שלו על ידי קניה באתר האינטרנט שלו או בדרכים אחרות, והוא מוכן לשלם עמלה על רכישת המוצר או השירות.

מנגד זאת, יש שותפים (בעלי אתרים, משפיענים וכד') שהם מעוניינים להביא לידי כסף את הכוח שיש להם באמצעות התנועה והקהל ומוכנים לקבל עמלה בעקבות הפניה ורכישה של עוקב / משתמש כתוצאה ממכירה של המוצר או השירות של המפרסם.

לדוגמה:

נניח ומפרסם הוא משתלה שמוכרת את העציצים שלה גם באינטרנט. השותף הוא בלוגר שיש לו בלוג מסויים בנושא של עציצים וצמחים מעניינים שאפשר לקנות אותם. המפרסם (בעל העסק) מציע לשותף (הבלוגר) להרוויח 10% על כל רכישה של עציץ של גולשים שביקרו בבלוג ומגיע דרך הבלוג.

הבלוגר שיתף קישור כלשהי שדרכו אפשר לעקוב אחר מכירות שהגיעו ממנו ובחודש מסויים נכנסו 100 אנשים ורכשו עציצים וסחורה נלוות בסכום של 10,000 ₪. באותו חודש, המשתלה הגדילה את המכירות שלה ב-10,000 ₪ והבלוגר הרוויח 1,000 ₪.

מהם היתרונות של שיווק שותפים?

שיווק שותפים (אפילייט) הוא בעל יתרונות רבים, בדרך כלל הם יתרונות Win-Win לכל הצדדים. הנה הפירוט של היתרונות באופן מפולח לפי כל צד בעסקה:

  • הלקוח:
    • מקום לאיתור מוצרים או שירותים שמעניינים אותו לקנייה.
    • חיסכון של זמן בביצוע השוואת מוצרים / שירותים וקריאת ביקורות.
  • בעל העסק (המפרסם):
    • הגדלת המכירות בשיטת שיווק נוספת.
    • חשיפה נוספת לקהל היעד רלוונטי.
    • חיסכון בעלויות שכן מדובר על שיווק ופרסום מבוסס מכירות.
  • השותף:
    • הגדלת ההכנסות מהנכס שלו.
    • מכירת מוצר ללא צורך לשאת בעלויות (משלוח, יצור, אחסון וכד') וללא צורך במתן אחריות.
    • מתן ערך נוסף לקהל היעד שלו וגיוון של תוכן.

יש מקרים בהם מעורבת בעסקה רשת שותפים שהיא בעצם מציעה למפרסמים מערכת למעקב אחר הפניה לאתר ושיווך לשותף הרלוונטי, ומציעה לשותפים מערכת שבהם הם יכולים לבחור מפרסם אותו הם יכולים לקדם ולהרוויח ממנו.

מהו גובה העמלה המקובלת באמצעות שיווק שותפים?

שוק שיווק השותפים הוא כמו שוק לכל דבר ועניין. יש מפרסמים שמציעים תמורה על רכישת מוצר או שירות, ויש שותפים שבוחרים עם מי הכי משתלם להם לעבוד.

לרוב, התמחור מבוסס לפי רכישה / מכירה, ולא לפי מתן הפנייה. כלומר, העמלה בדרך כלל ניתנת לשותף, כאשר הלקוח, שמגיע דרכו, קונה בפועל את המוצר מבעל העסק (בשפה המקצועית כשיש: רכישה או המרה). אך יש מקרים שבהם בעל העסק יכול להסתפק רק בהפנייה עם פרטים של הלקוח ואז הוא יוצר איתו קשר לסגירת עסקה (בשפה המקצועית כשיש: ליד או לקוח מתעניין).

בעל העסק קובע כמה הוא מוכן לשלם עמלה לשותף עבור הפניה ורכישה של מוצר/שירות שאותו משווקים. העמלה יכולה להיות מבוססת על פי:

  • סכום קבוע – סכום קבוע במטבע לכל מכירה ללא קשר למחיר המוצר, כמו 50 דולר.
  • סכום משתנה – סכום משתנה באחוזים לכל מכירה בהתאם למחיר המוצר, כמו למשל 10%.
  • שילוב – סכום המוכר מרכיב קבוע ורכיב משתנה לפי מחיר המוצר, כמו 5 דולר ו-5%.

שיווק שותפים – איך זה באמת עובד?

למרות שהסברנו זאת מקודם, היה רצוי לחדד את ההבהרה איך זה באמת עובד בפועל. ובכן.. יש מפרסמים שהם מעוניינים לקדם את המוצרים והשירותים שלהם, ויש שותפים שמעוניינים להרוויח עמלות מקידום אותם מוצרים ושירותים.

העסקים (המפרסמים) מציעים אפשרות לכל שותף להירשם לתכנית שלו, כדי שהוא יוכל לקבל קישורים, תמונות, באנרים, כלים וחומר פרסומי נוסף כדי שהשותף יוכל לפרסם אותם בנכסים שלו ברחבי האינטרנט. השותפים נרשמים למערכת, מקבלים את החומר הפרסומי ומציגים אותם בנכסים שלהם (כמו אתרי אינטרנט, עמודי פייסבוק וכד').

משתמש נכנס לאחד הנכסים של השותף, רואה קישור מסויים, לוחץ עליו, ניגש לאתר האינטרנט של המפרסם (העסק) ורוכש את המוצר או השירות שם. לאחר מכן, המפרסם שולח את המוצר, מסיים את סגירת העסקה, מקבל כסף מהלקוח ומעביר עמלה לשותף.

השותף מצידו נכנס למערכת, רואה את כמות האנשים וההקלות על קישורים של קהל היעד שלו, רואה את העמלות שזכאי לקבל אותם ויכול למשוך את הכסף לחשבון הבנק, לחשבון פייפל שלו או בדרך אחרת כמו צ'קים.

עוד חשוב לציין, הקישור עצמו הוא קישור מיותג, כך שהמפרסם יכול לזהות שהמכירה בוצעה מאותו שותף מסויים כדי שהוא יוכל לזכות אותו. כמו כן המערכת שמנהלת את הקישורים והתוכן שותלת עוגיות (Cookies) כך שאם אותו אדם ביצע את הרכישה עבור זמן מסויים כאשר העוגיה עדיין פעילה ומשוייכת – אזי השותף גם יקבל את העמלה.

שיווק שותפים – איך מתחילים ואיך מצטרפים?

שותפים יכולים להצטרף למגוון רחב של תכניות, החל מבגדים ומוצרים פיזיים, אל שירותים ועד למוצרים דיגיטליים שונים. השותף צריך לבחור מה בדיוק מעניין אותו לקדם ואז לחפש זאת. כדאי מאוד שהמפרסם או התוכן של המפרסם (בעל העסק) יהיה רלוונטי לתחום העיסוק של השותף ויש לו ידע מסויים בו – כדי שיהיה קל יותר לתוכן להשתלב וכדי לספק מידע מועיל לקהל היעד.

לאחר מכן, בוחרים את המפרסים שעוסקים באותו תחום עיסוק, למשל, אם מעניין את השותף מכירת ביגוד והנעלה, אזי אפשר לבדוק את אתרי המסחר האלקטרוני (זירת קניות) השונות כמו אמזון, איביי ואליאקספרס או ישירות דרך אתרי הקניות כמו זארה, נייק וכד'. יש עסקים (מפרסמים) שמציעים להירשם דרכם ישירות ו/או דרך רשת שותפים (חברות שיווק שותפים המציעות מערכת לשותף ולמפרסם) ככתוב מקודם. אפשר לשקול להצטרף בדרך המקובלת על השותף.

כמובן, מומלץ לוודא מהם התנאים של ההצטרפות: כמה זמן העוגיה נשמרת בדפדפן של הלקוח, מהן העמלות שמגיע לשותף, מהו סכום המינימום שניתן כדי למשוך כספים ותנאי שימוש נוספים שלהם.

עמלות הן חלק חשוב שכן ככל שהעמלה גבוהה יותר, כך השותף יהיה מעוניין לקדם יותר את המוצר או השירות, אך חשוב יותר לדעת עד כמה המוצר חשוב לקהל היעד ועד כמה הוא מעוניין באמת לרכוש אותו. לעיתים, עמלה נמוכה יותר – כדאית יותר, שכן לעיתים אותם מוצרים יכולים להיות קלים יותר למכירה.

רשת שותפים – מי מציע תכנית שותפים?

יש מגוון ענק של חברות שמציעות תכנית שותפים דרכן. הנה כמה דוגמאות של תוכניות שותפים מומלצות:

  • אלי אקספרס.
  • אמזון.
  • איביי.
  • CJ Affiliate.
  • Clickbank.
  • ShareASale.
  • Rakuten.
  • Awin.
  • WeSell.
  • אתרים של המותג עצמו.
  • ועוד הרבה…

בדרך כלל, אפשר לכתוב את שם המותג ולהוסיף את המילה Affiliate כדי לבדוק האם יש לאותו מותג תכנית שותפים מסויימת.

שיווק של תכנית שיווק שותפים (קידום)

תכניות שיווק שותפים יכולות להעניק הכנסה נוספת וגם יכולה להיחשב עבודה מהבית. אפילייט מרקטינג יכולה להיות גם הכנסה גבוהה יותר, אך צריך לדעת כיצד לשווק את המוצרים והשירותים של אותם מפרסמים.

כדי להביא לקוחות לאותם אתרים של מפרסמים וכדי להרוויח כסף מאותם אנשים (קהל היעד), אפשר להשתמש בכמה ערוצי שיווק ואפשר לשלב בינהם. הנה כמה דוגמאות:

1. בלוגים

בלוגים הם סוג של אתרי אינטרנט שמבוססים בעיקר על טקסט ותוכן רב שרלוונטי לקהלי יעד. כיום, אפשר בקלות יחסית ובסכום נמוך מאוד להקים בלוג מצליח מאפס וללא ניסיון או ידע כלשהו לפני כן.

כדי לשווק מוצר של שותפים בבלוג, צריך לכתוב תוכן איכותי ורלוונטי. אפשר שהתוכן יהיה בצורה של ביקורת (חיובית) על המוצר, איך להשתמש במוצר, רשימה של מוצרים, תוכן כללי ומוצרים רלוונטיים, ועוד שיטות מעניינות.

2. אתרי אינטרנט

בנוסף לבלוגים, יש אפשרות להקים אתרי אינטרנט שונים, נניח בנושא תיירות ונופש, אפשר ליצור אתר שמשווה את המחירים של החברות השונות כמו בוקינג, אתרי מלונות, אל על ואתרי הזמנת טיסות וחופשות נוספים. כמו כן, ניתן ליצור אתר של השוואת מוצרים כמו מוצרי אלקטרוניקה שונים, מוצרים לבית, מחשבים, ריהוט וכך הלאה.

3. רשתות חברתיות

דרך נוספת שאפשר לקדם את הקישורים של השותפים הוא באמצעות דף פייסבוק עסקי, דף אינסטגרם עסקי, ערוץ טלגרם, קבוצות פייסבוק, וואטסאפ (קבוצות ורשימות תפוצה) ורשתות חברתיות נוספות.

כמובן שחשוב לגוון ולכתוב תוכן איכותי ולא רק לשתף קישורים, אחרת, הדבר ייראה ספאם ויהיה פחות יעיל ומועיל לצדדים.

4. רשימות תפוצה

אנשים עדיין קוראים מיילים ותוכן שנשלח לתיבת הדואר האלקטרוני שלהם. המשמעות היא שאפשר לצבור רשימה את קהל יעד שמעוניין לשמוע על השותף והתוכן שלו וכן להציע שם קישורים למוצרים רלוונטיים בנוסף לתוכן הרגיל.

שיווק שותפים ללא אתר? ובכן.. רשימת תפוצה לא מחייבת אתר אינטרנט או בלוג פעיל, אפשר גם להתנהל בלי. כל עוד שולחים תוכן טוב כמו מדריכים, קבצי PDF למינהם, עדכונים וחדשות ותוכן נוסף, אפשר גם על הדרך להציע מוצרים רלוונטיים.

חשוב לציין, אין איסור על רכישה/מכירה של רשימת תפוצה, יש איסור לשלוח להם תוכן כזה או אחר בעקבות חוק הספאם. מי שהחליט לרכוש רשימת תפוצה, חייב לבקש את הרשות של הנמענים שנמצאים ברשימה.

5. פרסום ממומן

דרך נוספת היא קידום של מוצרים ושירותים באמצעות פרסום ממומן בתשלום, כמו למשל פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק וכך הלאה. זוהי דרך שבה ניתן לקדם את הנכסים של השותף או את הקישור עצמו של המפרסם.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי מפרסמים רבים אינם מסכימים לפרסם קישור שותפים באמצעות קידום ממומן, חלקם לא מסכימים להשתמש בשם המותג ויש עוד מגבלות שונות. לכן, כדי מאוד לבדוק את הנושא לפני שעושים זאת.

הפרסום הממומן יכול להביא תוצאות בטווח הקצר והמיידי, שכן זה מטרתו, אך יש לו עלויות נלוות למערכת שחשוב לשים לב.

כמה כסף אפשר לעשות עם שיווק שותפים?

במשפט קצר – כמה שיותר, אין מגבלה. האינטרנט כיום הוא כמעט אינסופי, יותר ויותר תכנים נוספים מדי שניה, ויש יותר אנשים שמחפשים את אותם תכנים. אם עושים עבודה נכונה, אפשר להתפרנס משיווק שותפים ברמה די טובה.

שיווק שותפים היא דרך מקובלת לעשות כסף באינטרנט, היא יכולה להתחיל כעבודה מהבית מסוג של הכנסה נוספת והיא גם יכולה להגיע לרמה של הכנסה פסיבית אם עושים זאת נכון. אנשים שיודעים לשווק את המוצרים השונים ברחבי האינטרנט ולהשפיע על דעת הקהל יכולים להרוויח הרבה כסף. זו גם לא בעיה לחשב זאת – הכל מספרים אמיתיים.

עם זאת, אסור לחיות באשליה, לבנות עסק של שיווק שותפים לא נבנה ביום אחד, ולא בחצי שעה ביום. יש פה עבודה קשה מאוד ואינטנסיבית בתחילת הדרך, שעם הזמן היא הופכת להיות פחות קשה.

האם צריך לפתוח עסק?

שיווק שותפים הם הכנסה גם לעניין רשויות המס השונות. המשמעות היא שחובה לדווח על הכנסות כתוצאה מקבלת כסף משותפים ולשלם מסים על הכנסות אלו. כמובן, שאפשר לפתוח עוסק פטור או עוסק מורשה, בהתאם לרצון ולדרישות העוסק (השותף).

ההכנסות חלות לפי סוג מס ההכנסה החל על סוג ההתאגדות, אם זהו עוסק, אזי לפי מדרגות מס הכנסה שתואם גם לשכירים. אם השותף ביצע עסקה חד פעמית והחליט לעזוב את התחום, אפשר להצהיר על כך לרשות המסים ללא צורך בפתיחת תיק ייעודי.

בכל מקרה, יש גם את הצד של ההוצאות, לכן אפשר לקזז את כל ההוצאות שהיו לשותף שגרמו להכנסה, כמו עלויות הקמת בלוג, עלויות פרסום ושיווק ועוד. אפשר לקרוא עוד במדריך הוצאה מוכרת למס הכנסה.

מעל 1,500 חברים בערוץ טלגרם של פרוטוקול. הצטרפו כעת: t.me/protocolil


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close