עסקים סטארטאפ ויזמות

מדריך פתיחת עוסק פטור – כל מה שאתם חייבים לדעת

החלטתם לפתוח עסק עצמאי? בשעה טובה ובהצלחה. אבל, לפני הכל עליכם לפתוח תיקים ברשויות, המדריך הזה מדבר על פתיחת עוסק פטור במע"מ, במס הכנסה ובביטוח לאומי. במדריך זה נדבר על כל מה שאתם חייבים לדעת כדי לפתוח עסק עצמאי ללא בעיות.

לפני שנעבור אל העיקר, חשוב לציין כי ישנם מספר סוגים של תיקים ויש מספר רשויות ורגולטורים שאחראים על כל תיק בנפרד. בכתבה הזו אנחנו נדבר על פתיחת תיק עוסק פטור ברשויות. אם מעניין אתכם כתבה לעוסקים אחרים או לסוגים אחרים, אתם מוזמנים לערוך חיפוש באתר. אנחנו מוסיפים תמיד תוכן לאתר כדי לספק לכם את המיטב.

מיהו עוסק פטור?

לפני שמתחילים לדבר על פתיחת תיק, חשוב לדעת מי יכול להיות עוסק פטור ומי הוא עוסק מורשה. חשוב לציין כי פעם קראו להם עוסק זעיר, אך מונח זה כבר לא בשימוש.

במשפט קצר, אם ההכנסה השנתית שלכם מהעסק (כלומר אם אתם עצמאים) עד התקרה הקבוע בחוק בשנה נוכחית, אתם נחשבים עוסק פטור, מעל סכום זה אתם נחשבים כבר עוסק מורשה.

בהרחבה, עוסק שהמחזור שלו (מחזור מכירות) השנתי עד 99,003 ₪ בשנת 2018 (מעודכן ל- 01.01.2018) הוא עוסק פטור. כאשר מדברים על מחזור עסקאות מתכוונים לסך כל המחיר, כמשמעותו בסעיף ‎7 (לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו- ‎1975), של העסקאות בשנת המס שחלפה, ואם הסכום אינו ידוע, או שעסק רק בחלק מאותה שנה – הסכום העשוי להתקבל בשנת המס השוטפת.

אם מחזור העסקאות שלכם גדל, עליכם לגשת למשרדי המע"מ האזורי ולשנות סיווג.

למרות מה שרשום כאן, ישנם עוסקים שלא יכולים להיות פטורים על אף שמחזור המכירות שלהם קטן מהסכום הקבוע בחוק. כלומר, אם אתם בעל עיסוק/מקצוע חופשי כגון: רופא, אדריכל, טכנאי, טוען רבני ומנהל חשבונות, עליכם להירשם כעוסק מורשה (וזאת ללא כל קשר לסכום מחזור העסקאות השנתי שלכם).

 

מהם היתרונות והחסרונות של פתיחת עוסק פטור?

לעוסק פטור יש יתרונות וחסרונות, ויש גם נושאים ניטרליים,שהם לא לטוב ולא לרע. כאן חשוב לכם לדעת כדי שלא תופתעו בעתיד.

היתרונות של פתיחת תיק עוסק פטור הם:

  1. אתם פטורים מתשלום מס ערך מוסף (מע"מ).
  2. אתם פטורים מהגשת דוחות חודשיים למע"מ.

החסרונות של פתיחת תיק עוסק פטור הם:

  1. אינכם רשאים להוציא חשבוניות על הכנסתכם, אלא רק קבלות.
  2. אינכם רשאים לקזז מס תשומות על ההוצאות שלכם בגין החשבוניות שנתקבלו.

ויש דבר שהוא ניטרלי:

  1. אתם נדרשים להגיש פעם בשנה (עד ה- 31 בינואר בשנה שאחרי) הצהרה על מחזור העסקאות שלכם בשנה שחלפה.

 

מה זה חשבונית מס, מה זה קבלה ומה ההבדל בינהם?

אנחנו בטוחים שכאשר אתם פותחים עסק חדש, במיוחד אם הוא פטור, אתם לא בהכרח יודעים מה זה קבלה ומה זה חשבונית מס, ומה ההבדל בינהם. ייתכן שחלקם חושב שזה אותו מסמך, בואו נסביר.

קבלה

קבלה הוא רישום המתעד את התקבול שלכם, בין אם הוא בצורת מזומן, צ'ק (המחאה), כרטיס אשראי, העברה בנקאית, הוראת קבע וכדומה. על פי חוק עליכם להוציא קבלה ברגע שקיבלתם את התקבול. פשוטו כמשמעו.

חשבונית מס

חשבונית מס משמשת כאסמכתא לעוסק מורשה המקבל אותה לצורך ניכוי מס תשומות, המותרות בניכוי. חשבונית מס הוא מסמך שמתעד את כי בוצעה עסקה וכי אתם גביתם מע"מ מהלקוח שלכם. אותו סכום יש להעביר לרשויות החוק ובמקרה הזה – המע"מ.

חשבונית מס יכול להוציא רק עוסק מורשה. מפני שאתם מעוניינים בפתיחת עוסק פטור, אינכם רשאים להוציא חשבונית מס.

חשבונית מס קבלה

ישנם עוד מסמכים רלוונטיים, אך לא נפרט אותם כאן. רק נציין שישנו סוג נוסף הנקרא חשבונית מס קבלה. חשבונית מס קבלה הוא השילוב של חשבונית מס ושל קבלה. כלומר אתם גם מצהירים על העסקה לרשויות וגם קיבלתם כסף בפועל. כמובן, זה עובד גם להיפך, אם שילמתם וביצעתם עסקה, עליכם לקבל חשבונית מס קבלה.

 

אוקיי, כעוסק פטור, למה מעניין אותי חשבונית מס וקבלה?

כפי שרשמנו ביתרונות והחסרונות, כרגע נפרט מעט אחרי שהבנו את המסמכים הללו.

קבלה

כעוסק פטור, עליכם לספק קבלה ללקוח בגין מכירות של שירותים או מוצרים, אשר תכלול את אמצעי התשלום ואסמתכא ללקוח על העסקה.

כמו כן מסמך זה ילווה אתכם כאשר תצטרכו להצהיר על מחזור העסקאות שלכם עבור המע"מ.

חשבונית מס

מפני שאינכם יכולים להוציא חשבונית מס, אינכם משלמים מס (זהו סוג של יתרון, אבל גם חיסרון) – מנגד זאת אינכם רשאים לקבל החזר מס.

כאשר אתם מוציאים חשבונית מס (כשתהיו עוסק מורשה), אתם גובים גם מס עסקאות בגובה 17% מהלקוח שאותו עליכם להעביר למע"מ.

זה עובד גם הפוך, כאשר אתם משלמים כסף אל הספק שלכם עבור הציוד, הסחורה או השירות, אתם משלמים מס תשומות בגובה 17% שאותו הספק שלכם מעביר אל המע"מ.

סכום זה, שנקרא מס תשומות, הייתם צריכים לקבל חזרה (אם הייתם עוסק מורשה) מהמע"מ או לקזז מסכום הכסף (מס עסקאות) שהייתם צריכים לשלם למע"מ בגין עסקאות.

השורה התחתונה: כעוסק פטור, אינכם רשאים לגבות מע"מ על העסקאות ואינכם רשאים לנכות מע"מ מהתשומות.

 

פתיחת עוסק פטור ברשויות

אחרי שהבנו (זה היה חשוב), הגיע הזמן להבין איך לפתוח עוסק פטור. אגב, מיותר לציין שאם התחלתם לספק שירותים או מוצרים, חובה עליכם לפתוח תיק עוסק מתאים.

חשוב לציין: פתיחת תיקים אינה עולה כסף אם אתם עושים זאת בעצמכם.

  1. פתיחת תיק במע"מ.
  2. פתיחת תיק במס הכנסה.
  3. פתיחת תיק בביטוח לאומי.

 

איך פותחים עוסק פטור במע"מ?

ראשית כל, יש לפתוח תיק במע"מ, ורק לאחר מכן את שאר התיקים. על מנת לפתוח תיק במע"מ עליכם להצטייד במסמכים רלוונטיים ולהגיע אל משרד מע"מ.

הבאת מסמכים דרושים

יש לספק מספר מסמכים כדי לפתוח תיק:

  1. עליכם למלא את טופס 821 שהוא טופס רישום לצרכי מס ערך מוסף (מע"מ) – כלומר זה טופס פתיחת תיק. למרות שאתם יכולים למלא את המסמך במקום המשרד, מומלץ למלא לפני – זה יחסוך מכם זמן ומשאבים.
  2. תעודת זהות שלכם.
  3. חוזה שכירות או קניה של מקום העסק (במידה ויש).
  4. אסמכתא על קיום חשבון בנק – ניתן להבין אישור ניהול חשבון בנק מסניף הבנק שלכם (בתשלום כלשהו) או צ'ק מבוטל.
  5. מסמכים נוספים המעידים על הקמת העסק (במידה ויש).

 

הגעה אל משרדי מע"מ

הגעה אל משרד מע"מ האזורי הקרוב אליכם: כאן תוכלו למצוא את הסניפים של המע"מ.

שם יש לספק את המסמכים הדרושים ולקבל אישור מספר תיק במע"מ שהוא בדרך כלל מספר תעודת הזהות שלכם.

האם אפשר לעשות זאת דרך האינטרנט? לא, עליכם לגשת אל משרדי רשות המסים. אלא אם אתם משתמשים בשירותי יעוץ מס (שיכול לעשות זאת עבורכם תמורת תשלום).

 

השורה התחתונה: מלבד פתיחת תיק במע"מ ודיווח אחת לשנה אודות מחזור העסקאות שלכם, אין לכם צורך להתנהל מול המע"מ.

 

איך פותחים עוסק פטור במס הכנסה?

מע"מ ומס הכנסה אינם זהים! אמנם שניהם חלק מרשות המסים, אבל אלו אגפים/יחידות שונות ברשות. פתיחת תיק במע"מ אינה פותחת בצורה אוטומטית תיק במס הכנסה.

כדי לפתוח תיק במס הכנסה עליכם להצטייד במסמכים ובהגעה אל סניף הקרוב למקום העסק.

 

מסמכים דרושים:

  1. יש למלא טופס 5329 שהוא דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה.
  2. תעודת זהות שלכם.
  3. חוזה שכירות או קניה של מקום העסק (במידה ויש).
  4. מספר תיק במע"מ.
  5. פרטים נוספים על העסק.

 

הגעה אל משרדי מס הכנסה (פקיד שומה)

הגעה אל משרד מס הכנסה הקרוב אליכם: כאן תוכלו למצוא את הסניפים של מס הכנסה.

 

השורה התחתונה: במעמד פתיחת התיק יינתן לכם גובה המקדמות שלכם, הוא אחוז מסך ההכנסות שלכם בכל חודש, אותם יש לשלם למס הכנסה. כמובן אם ההכנסה לא יציבה, ניתן לקבל החזר מס בסוף שנה.

התנהלות מול מס הכנסה היא לצרכי החזר מס או לצרכי הגשת דוחות שנתיים, שהם עד ה- 30 באפריל לשנה שאחרי עבור השנה החולפת.

אם אתם בעל עסק קטן, שהכנסתו השנתית אינה עולה על 60,000 ₪, יש באפשרותך להגיש דוח מקוצר בן עמוד אחד בלבד (טופס 137 – דין וחשבון שנתי מקוצר ליחיד בעל עסק קטן), אותו ניתן להגיש במקום הדוח השנתי המקיף (טופס 1301).

ניסוי מס במקור, במידה וניתנה לכם אחוז ניכוי מס במקור, כלומר זהו הסכום אותו הלקוח שלכם צריך להעביר למס הכנסה עבור המקדמות שלכם, ניתן לבקש קיזוז או פטור דרך טופס 2542. אם הלקוחות שלכם הם לקוחות פרטיים (אין צורך לבקש פטור גם אם יש אחוז, כי הלקוחות הפרטיים לא משלמים עבורכם מס הכנסה).

 

איך פותחים עוסק פטור בביטוח הלאומי?

זהו השלב האחרון בפתיחת תיקים ברשויות. כדי לפתוח תיק עוסק פטור בביטוח לאומי יש למלא מסמכים ולהגיע לסניף הקרוב.

מסמכים דרושים:

  1. מילוי טופס 6101 שהוא גם טופס דין וחשבון רב שנתי.
  2. תעודת זהות.
  3. מסמכים נוספים של העסק.

 

הגעה אל סניף

עליכם לגשת אל הסניף הקרוב למקום העסק שלכם. ניתן למצוא סניפי ביטוח לאומי קרובים כאן.

 

שיעור דמי ביטוח לאומי לעצמאי:

עובד עצמאי שמלאו לו 18 שנה, ועדיין לא הגיע לגיל הפרישה ישלם:

  1. מחלק ההכנסה שעד 60% מהשכר הממוצע, כלומר 5,994 ש"ח החל ב- 01.01.2018, ישלם 2.87% דמי ביטוח לאומי ו- % 3.10 דמי ביטוח בריאות.
  2. מחלק ההכנסה שמעל 60% השכר הממוצע ועד למקסימום ההכנסה החייבת בדמי ביטוח ישלם 12.83% דמי ביטוח לאומי ו- 5.00% דמי ביטוח בריאות.

דוגמה:

הכנסתכם היא 7000 ₪ בחודש בממוצע. דמי הביטוח הלאומי שתשלמו הם:

עד 5804 ש"ח תשלמו:

  • ביטוח לאומי =  5994 * 0.0287 = 172.03 ₪
  • דמי בריאות =  5994 * 0.031 = 185.81 ₪

מעל 5804 ש"ח (כלומר עבור שכר של 1196 ₪ בדוגמה שלנו) תשלמו:

  • ביטוח לאומי =  1006 * 0.1283 = 129.07 ₪
  • דמי בריאות =  1006 * 0.05 = 50.3 ₪

סך הכל תשלמו לביטוח הלאומי באותו חודש: 537.21 ₪

 

השורה התחתונה: כעוסק עצמאי עליכם לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות. כמו כן, מסירת דוחות או החזרים ביטוח ששולמו מעבר למה שצריך.

 

פנסיה חובה לעוסק פטור

בשנת 2017 נכנס לתוקף חוק פנסיה חובה לעצמאים, ומעתה עליכם לפתוח עבורכם קרן פנסיה ולהפקיד בה כספים, בדיוק כמו שאם הייתם שכירים והמעסיק מפקיד.

אם לא תפקידו כספים, תוכלו לקבל קנס עד 500 ₪ מרשות שוק ההון.

ההפקדה לפנסיה עבור עצמאים מתחלקת כך:

  1. עד מחצית מהשכר הממוצע במשק תחוייבו בהפרשה של 4.45% לפנסיה.
  2. מעל מחצית מהשכר הממוצע במשק תחוייבו בהפרשה של 12.55% לפנסיה.

במידה ותרצו לקבל הנחות דמי ניהול תוכלו לבחור קרן פנסיה ברירת מחדל.

 

מה עוד חשוב לדעת?

טוב אנחנו לקראת סיום, כאן תקבלו מידע נוסף כדי לקבל את התמונה המלאה עבור פתיחת עוסק פטור.

האם עוסק פטור מחוייב בייצוג ברשויות?

לא! אינכם חייבים ייצוג של רואה חשבון או יועץ מס מוסמך. ניתן להתנהל מול הרשויות לבד.

אני יכול להיות גם שכיר וגם עצמאי?

כן. ניתן להיות גם שכיר וגם עצמאי.

כדאי מאוד להיערך מראש כדי לא לשלם סכומים מיותרים למס הכנסה ולביטוח הלאומי. בכל מקרה ניתן לקבל החזר, אבל עדיין מומלץ להיערך מראש.

האם אני חייב לפתוח חשבון בנק חדש?

לא. אתם יכולים להשתמש בחשבון בנק שלכם אם אתם עוסקים פטורים.

כאשר תגדלו ותשנו סיווג, תוכלו לפתוח חשבון חדש.

האם אני חייב להגיש דוחות?

כן, הינכם נדרשים להגיש דוחות עבור המע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

אילו הוצאות ניתן להכניס לעסק?

במידה והינכם עובדים בבית, ניתן לקבל החזרי הוצאות שונים, יש להיוועץ גם גורם מקצועי.

איך לנהל את ההכנסות וההוצאות

ניתן להשתמש בתוכנה להנהלת חשבונות בסיסית עבור עסקים קטנים.

 

סיכום

עד כן בנושא של פתיחת עוסק פטור. אם יש לכם שאלות נוספות או הערות, אתם מוזמנים להשאיר תגובה למטה ונשמח לעזור לכם.




בואו להיות חברים שלנו בעמוד הטלגרם - t.me/protocolil

תגיות

אלברט שובייב

מייסד מגזין פרוטוקול ועורך ראשי. בוגר תואר ראשון בכלכלה ובניהול. יזם ושותף במיזמים שונים. מייל פניות באתר: albert@protocol.co.il

כתבות נוספות

תגובה אחת

  1. היי יש לי עוסק פטור כבר מ 2007 ואני מנהלת את כל הדוחות לבד.
    משיחה שביצעתי לאחרונה עם רואה חשבון נאמר לי שאני מחוייבת לנהל ספר תגמולים, הייתי שמחה לקבל על זה קצת מידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close