עסקים סטארטאפ ויזמות

פתיחת עוסק מורשה ברשויות ובמוסדות המדריך המלא

החלטתם לפתוח עסק עצמאי? שיהיה לכם במזל טוב. לפני שתתחילו לעבוד ולהתפרנס, עליכם לפתוח תיקים ברשויות במוסדות הרלוונטיים וזאת בנוסף לרישיון עסק. במדריך הזה אנחנו נדאג לעזור לכם לקבל את כל המידע הדרוש לצורך פתיחת תיק עוסק מורשה.

לפני קריאת המדריך, יש לזכור כי ישנם מספר סוגים של תיקים שונים וישנם רגולטורים כאלה ואחרים שאחראים על נושאים ספציפיים. פרסמנו גם כתבה בנושא פתיחת עוסק פטור לפני כן, בכתבה זו נדבר על פתיחת עוסק מורשה ועל שלבים צעד אחר צעד.

 

מיהו עוסק מורשה?

לפני שמתחילים לדבר על פתיחת תיק, חשוב לדעת מי יכול להיות עוסק מורשה ומי יכול להיות עוסק פטור. במשפט קצר, עוסק מורשה הוא כל עוסק שהוא לא עוסק פטור. כדי להסביר בצורה מיטבית, בואו נרחיב את המושג.

עוסק מורשה הוא כינוי לכל העסקים הקיימים במדינת ישראל שהם מורשים לגבות מס ערך מוסף בגין חשבוניות של ההכנסות ומורשים להתקזז מול המס של ההוצאות. עוסק מורשה יכול להיות גם עצמאי וגם חברה בע"מ. למרות זאת, כיום כאשר מנהלים עסקים עם עוסק מורשה, בדרך כלל מתכוונים לעצמאי ולא חברה בע"מ.

בכתבה הזאת כפי שהבנתם בהתחלה, אנחנו נדבר על עוסק מורשה כאשר אנחנו מתכוונים לעצמאי ולא לחברה. עוסק מורשה עצמאי הוא הליך רישום וניהול זול יחסית לעומת חברה וכל זאת על פי דרישות החוק.

מבחינה משפטית ומבחינת מיסוי עוסק מורשה ובעליו הם ביחד. גם שיטת הנהלת החשבונות היא זולה הרבה יותר לעומת חברה בע"מ.

 

מה ההבדל בין עוסק מורשה לבין עוסק פטור?

יש 2 הבדלים עיקריים בין עוסק מורשה לפטור והם:

מבחן ההכנסות

כל עוסק שהמחזור שלו (מחזור מכירות) השנתי מעל 99,003 ₪ בשנת 2017 (מעודכן ל- 01.01.2018) הוא נחשב עוסק מורשה. למרות זאת, אין מניעה להיות עוסק מורשה בפחות מהסכום הנ"ל, אבל עוסק פטור חייב לעבור למורשה אם עבר את התקרה. כמובן, שאין בעיה לעבור בין עוסק מורשה לבין עוסק פטור ולהיפך וזאת אם אתם בתחילת דרככם.

מבחן העיסוק

ישנם עוסקים שלא יכולים להיות פטורים על אף שמחזור המכירות שלהם קטן מהסכום הקבוע בחוק. עוסקים בעיקר במקצועות חופשיים, לדוגמה: עורך דין, רואה חשבון, רופא, אדריכל, טכנאי, טוען רבני ומנהל חשבונות.

 

דרישות בנושא עוסק מורשה מבחינת הרשויות

​עליכם לנהל פנקסי חשבונות לפי דרישות מס הכנסה ומס ערך מוסף וזאת בהתאם ״להוראות מס הכנסה״ (ניהול פנקסי חשבונות, (התשל״ג – 1973) משולב עם ״תקנות מס ערך מוסף״ (ניהול פנקסי חשבונות), התשל״ו – 1976. את פנקסי החשבונות, הרישומים ומסמכים אחרים הקשורים לניהול העסק עליכם לשמור במשך שבע שנים.

 

מהי חשבונית מס, מהי קבלה ומה ההבדל בינהם?

אנחנו סבורים שכאשר אתם פותחים עסק חדש, אתם לא בהכרח יודעים מה זה קבלה ומה זה חשבונית מס, ומה ההבדל בינהם. ייתכן שחלקם חושב שזה אותו מסמך, בואו נסביר.

קבלה

קבלה הוא רישום המתעד את התקבול שלכם. על פי חוק עליכם להוציא קבלה ברגע שקיבלתם את התקבול. פשוטו כמשמעו. הקבלה צריכה לכלול את הפרטים הבאים:

  • שם העוסק וכתובת העסק.
  • המילים ״עוסק מורשה״ .
  • מספר ״עוסק מורשה״.
  • המילה ״קבלה״.
  • המילה ״מקור״ (על-גבי מקור הקבלה בלבד).
  • מספר הקבלה (מספר סידורי).
  • תאריך הוצאת הקבלה.
  • אמצעי התשלום: צ'ק, מזומן, כרטיס אשראי, העברה בנקאית, הוראת קבע וכד'.
  • חתימת העוסק, או חתימת עורך הקבלה מטעמו.
  • מספר חשבונית מס קשורה.

חשבונית מס

חשבונית מס משמשת כאסמכתא לעוסק מורשה המקבל אותה לצורך ניכוי מס תשומות, המותרות בניכוי. חשבונית מס הוא מסמך שמתעד את כי בוצעה עסקה וכי אתם גביתם מע"מ מהלקוח שלכם. אותו סכום יש להעביר לרשויות החוק ובמקרה הזה – המע"מ. כעוסק מורשה, אתם חייבים להוציא חשבונית מס ללקוח. חשבונית מס חייבת לכלול:

  • שם העוסק וכתובת העסק.
  • המילים ״עוסק מורשה״ .
  • מספר ״עוסק מורשה״.
  • המילים ״חשבונית מס״.
  • המילה ״מקור״ (על-גבי מקור החשבונית בלבד).
  • מספר החשבונית (מספר סידורי).
  • תאריך הוצאת החשבונית.
  • פירוט העסקה.
  • מספר ותאריך תעודת משלוח (כאשר יש צורך להוציא תעודת משלוח) .
  • המחיר ללא המס, (סכום המס בנפרד והמחיר הכולל).
  • חתימת העוסק, או חתימת עורך החשבונית מטעמו.

חשבונית, שחסרים בה אחד או יותר מהנתונים כאמור, או שהנתונים בה אינם מדויקים או מלאים – לא תיחשב כחשבונית שהוצאה כדין.

חשבונית מס קבלה

ישנם עוד מסמכים רלוונטיים, אך לא נפרט אותם כאן. רק נציין שישנו סוג נוסף הנקרא חשבונית מס קבלה. חשבונית מס קבלה הוא השילוב של חשבונית מס ושל קבלה. כלומר אתם גם מצהירים על העסקה לרשויות וגם קיבלתם כסף בפועל. כמובן, זה עובד גם להיפך, אם שילמתם וביצעתם עסקה, עליכם לקבל חשבונית מס קבלה.

למען הסר הספק, חשבונית מס קבלה צריכה לכלול את כל הפרטים של חשבונית מס ושל קבלה.

 

פתיחת עוסק מורשה ברשויות

אחרי שקיבלתם מידע והסבר, הגיע הזמן להבין איך לפתוח עוסק מורשה. אגב, מיותר לציין שאם התחלתם לספק שירותים או מוצרים, חובה עליכם לפתוח תיק עוסק מתאים.

חשוב לציין: פתיחת תיקים אינה עולה כסף כל עוד אתם עושים זאת בעצמכם.

  1. פתיחת תיק במע"מ.
  2. פתיחת תיק במס הכנסה.
  3. פתיחת תיק בביטוח לאומי.

 

איך פותחים עוסק מורשה במע"מ?

הדבר הראשון שיש לעשות הוא לפתוח תיק במע"מ, ולאחר מכן את התיקים האחרים. כדי לפתוח תיק במע"מ עליכם להצטייד במסמכים מתאימים ולהגיע אל משרד מע"מ קרוב.

 

הבאת מסמכים דרושים

יש לספק מספר מסמכים כדי לפתוח תיק:

  1. עליכם למלא את טופס 821 שהוא טופס רישום לצרכי מס ערך מוסף (מע"מ) – כלומר זה טופס פתיחת תיק. למרות שאתם יכולים למלא את המסמך במקום המשרד, מומלץ למלא לפני – זה יחסוך מכם זמן.
  2. תעודת זהות.
  3. חוזה שכירות או קניה של מקום העסק (במידה ויש).
  4. אסמכתא על קיום חשבון בנק – ניתן להבין אישור ניהול חשבון בנק מסניף הבנק שלכם (בתשלום כלשהו) או צ'ק מבוטל.
  5. מסמכים נוספים המעידים על הקמת העסק (במידה ויש).

 

הגעה אל משרדי מע"מ

הגעה אל משרד מע"מ האזורי הקרוב אליכם: כאן תוכלו למצוא את הסניפים של המע"מ.

שם יש לספק את המסמכים הדרושים ולקבל אישור מספר תיק במע"מ שהוא בדרך כלל מספר תעודת הזהות שלכם.

בסיום פתיחת התיק במע"מ, תקבלו עותק של תעודת עוסק מורשה שאיתה תוכלו כבר להשתמש. תעודת עוסק מורשה מקורית תישלח אליכם בדואר כפי שרשמתם במהלך פתיחת התיק.

האם אפשר לעשות זאת דרך האינטרנט? לא, עליכם לגשת אל משרדי רשות המסים. אלא אם אתם משתמשים בשירותי יעוץ מס (שיכול לעשות זאת עבורכם תמורת תשלום).

 

השורה התחתונה: בנוסף לפתיחת תיק במע"מ ודיווח אחת לשנה אודות מחזור העסקאות שלכם, יש לנהל פנקסי חשבונות ולשלם את המע"מ בצורה חודשית או דו חודשית בכפוף למה שניתן לכם בפתיחת התיק.

סכום המע״מ מחושב בשיעור קבוע ממחיר העסקה. מחירה של העסקה הוא כפי שסוכם בין שני הצדדים – העוסק והלקוח – לרבות כל ההוצאות החלות על העסקה.

 

איך פותחים עוסק מורשה במס הכנסה?

אנחנו מקווים שאתם מבינים שמע"מ ומס הכנסה אינם זהים! למרות שהם חלק מרשות המסים, אבל אלו אגפים/יחידות שונות ברשות. פתיחת תיק במע"מ אינה פותחת בצורה אוטומטית תיק במס הכנסה.

כדי לפתוח תיק במס הכנסה עליכם להצטייד במסמכים ובהגעה אל סניף הקרוב למקום העסק.

 

מסמכים דרושים:

  1. יש למלא טופס 5329 שהוא דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה.
  2. תעודת זהות שלכם.
  3. חוזה שכירות או קניה של מקום העסק (במידה ויש).
  4. מספר תיק במע"מ.
  5. פרטים נוספים על העסק.

 

העסקת עובדים

אם בעסק שלכם מועסקים עובדים, עליכם לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה באזור של העסק שלכם ולדווח לפקיד השומה על השכר והתשלומים ולהעביר לפקיד השומה מדי חודש את המס שנוכה מהעובדים.

 

הגעה אל משרדי מס הכנסה (פקיד שומה)

הגעה אל משרד מס הכנסה הקרוב אליכם: כאן תוכלו למצוא את הסניפים של מס הכנסה.

 

 

השורה התחתונה: במעמד פתיחת התיק יינתן לכם גובה המקדמות שלכם, הוא אחוז מסך ההכנסות שלכם בכל חודש, אותם יש לשלם למס הכנסה. כמובן אם ההכנסה לא יציבה, ניתן לקבל החזר מס בסוף שנה.

התנהלות מול מס הכנסה היא לצרכי החזר מס או לצרכי הגשת דוחות שנתיים, שהם עד ה- 30 באפריל לשנה שאחרי עבור השנה החולפת.

ניסוי מס במקור, במידה וניתנה לכם אחוז ניכוי מס במקור, כלומר זהו הסכום אותו הלקוח שלכם צריך להעביר למס הכנסה עבור המקדמות שלכם, ניתן לבקש קיזוז או פטור דרך טופס 2542. אם הלקוחות שלכם הם לקוחות פרטיים (אין צורך לבקש פטור גם אם יש אחוז, כי הלקוחות הפרטיים לא משלמים עבורכם מס הכנסה).

 

איך פותחים עוסק מורשה בביטוח הלאומי?

זהו השלב האחרון בפתיחת תיקים ברשויות. כדי לפתוח תיק עוסק מורשה בביטוח לאומי יש למלא מסמכים ולהגיע לסניף הקרוב.

מסמכים דרושים:

  1. מילוי טופס 6101 שהוא גם טופס דין וחשבון רב שנתי.
  2. תעודת זהות.
  3. מסמכים נוספים של העסק.

 

הגעה אל סניף

עליכם לגשת אל הסניף הקרוב למקום העסק שלכם. ניתן למצוא סניפי ביטוח לאומי קרובים כאן.

 

שיעור דמי ביטוח לאומי לעצמאי:

עובד עצמאי שמלאו לו 18 שנה, ועדיין לא הגיע לגיל הפרישה ישלם:

  1. מחלק ההכנסה שעד 60% מהשכר הממוצע (מתעדכן ב-1.1.17), כלומר 5,804 ש"ח החל ב- 01.01.2017, ישלם 2.87% (מ- 01.01.2017) דמי ביטוח לאומי ו- % 3.10 (מ- 01.01.1995) דמי ביטוח בריאות.
  2. מחלק ההכנסה שמעל 60% השכר הממוצע ועד למקסימום ההכנסה החייבת בדמי ביטוח ישלם 12.83% (מ- 01.01.2017) דמי ביטוח לאומי ו- 5.00% (מ- 01.01.2006) דמי ביטוח בריאות.

דוגמה:

הכנסתכם היא 7000 ₪ בחודש בממוצע. דמי הביטוח הלאומי שתשלמו הם:

עד 5804 ש"ח תשלמו:

  • ביטוח לאומי =  5994 * 0.0287 = 172.03 ₪
  • דמי בריאות =  5994 * 0.031 = 185.81 ₪

מעל 5804 ש"ח (כלומר עבור שכר של 1196 ₪ בדוגמה שלנו) תשלמו:

  • ביטוח לאומי =  1006 * 0.1283 = 129.07 ₪
  • דמי בריאות =  1006 * 0.05 = 50.3 ₪

סך הכל תשלמו לביטוח הלאומי באותו חודש: 537.21 ₪

 

העסקת עובדים

במידה ואתם מעסיקים עובדים, עליכם להיות כפופים להוראות העסקה בכל הנושא של תשלום דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות עבור העובדים, הקמת קרן פנסיה עבור העובדים שלכם ועוד.

עליכם לדעת היטב מהם הזכויות והחובות שלכם ושל העובד שלכם, לרבות שכר מינימום, תנאי שכר כגון ימי חופש, דמי לידה וכד'. כמו כן, שיעורי הפקדות לקרן הפנסיה ועוד.

כמו כן, עליכם לדווח דוחות שנתיים לביטוח הלאומי בגין התשלומים הללו.

 

השורה התחתונה: כעוסק עצמאי עליכם לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות. כמו כן, מסירת דוחות או החזרים ביטוח ששולמו מעבר למה שצריך.

 

פנסיה חובה לעוסק מורשה

בשנת 2017 נכנס לתוקף חוק פנסיה חובה לעצמאים, ומעתה עליכם לפתוח עבורכם קרן פנסיה ולהפקיד בה כספים, בדיוק כמו שאם הייתם שכירים והמעסיק מפקיד.

אם לא תפקידו כספים, תוכלו לקבל קנס עד 500 ₪ מרשות שוק ההון.

ההפקדה לפנסיה עבור עצמאים מתחלקת כך:

  1. עד מחצית מהשכר הממוצע במשק תחוייבו בהפרשה של 4.45% לפנסיה.
  2. מעל מחצית מהשכר הממוצע במשק תחוייבו בהפרשה של 12.55% לפנסיה.

במידה ותרצו לקבל הנחות דמי ניהול תוכלו לבחור קרן פנסיה ברירת מחדל.

 

רישיונות עסק נוספים

אם העסק שלכם דרוש בקבלת רישיונות והיתרים נוספים כגון רישיון משרד הבריאות, רישיון משרד הכלכלה והתעשייה ועוד. אנחנו ממליצים לכם מאוד להיכנס לאתר של האגף לרישוי עסקים שבמשרד הפנים.

 

מה עוד חשוב לדעת?

הנה כמה שאלות ותשובות בנושא פתיחת עוסק מורשה:

האם עוסק מורשה מחוייב בייצוג ברשויות?

לא! אינכם חייבים ייצוג של רואה חשבון או יועץ מס מוסמך. ניתן להתנהל מול הרשויות לבד.

האם אני יכול להיות גם שכיר וגם עצמאי?

כן. ניתן להיות גם שכיר וגם עצמאי.

כדאי מאוד להיערך מראש כדי לא לשלם סכומים מיותרים למס הכנסה ולביטוח הלאומי. בכל מקרה ניתן לקבל החזר, אבל עדיין מומלץ להיערך מראש.

האם אני חייב לפתוח חשבון בנק חדש?

לא. אתם יכולים להשתמש בחשבון בנק שלכם אם אתם עוסקים פטורים.

כאשר תגדלו ותשנו סיווג, תוכלו לפתוח חשבון חדש.

האם אני חייב להגיש דוחות?

כן, הינכם נדרשים להגיש דוחות עבור המע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

אילו הוצאות ניתן להכניס לעסק?

במידה והינכם עובדים בבית, ניתן לקבל החזרי הוצאות שונים, יש להיוועץ גם גורם מקצועי.

איך לבדוק פרטי עוסק מורשה?

בדיקת עוסק מורשה יכולה להתבצע בעזרת אתר ייעודי של יחידת המע"מ ברשות המסים: https://www.misim.gov.il/emosek/wHzanatTik.aspx.

איך לבדוק ניכוי מס במקור?

בדיקת ניכוי מס במקור יכולה להתבצע בעזרת אתר ייעודי של יחידת מס הכנסה ברשות המסים: https://www.misim.gov.il/gmIshurim/firstPage.aspx.

 

סיכום

עד כן בנושא של פתיחת עוסק מורשה. אם יש לכם שאלות נוספות או הערות, אתם מוזמנים להשאיר תגובה למטה ונשמח לעזור לכם.




בואו להיות חברים שלנו בעמוד הטלגרם - t.me/protocolil

תגיות

אלברט שובייב

מייסד מגזין פרוטוקול ועורך ראשי. בוגר תואר ראשון בכלכלה ובניהול. יזם ושותף במיזמים שונים. מייל פניות באתר: albert@protocol.co.il

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close