עסקים סטארטאפ ויזמות

איך לפתוח בלוג מצליח מאפס – מדריך מקיף צעד אחר צעד

רוצים לדעת איך לפתוח בלוג מצליח מההתחלה? זה מעולה.. אך יש כמה דברים שעליכם לדעת לפני כן, דברים שעשויים להשפיע על אופן הבחירה שלכם ועל דברים נוספים אחרים.

מה שמאוד חשוב לדעת – הקמת בלוג מאפס זה לא מסובך. כל אחד יכול לפתוח בלוג ואין צורך בדרישות טכניות וטכנולוגיות מיוחדות, למעשה עליכם לדעת אנגלית בסיסית, מחשב ואינטרנט. בשלבים מתקדמים יותר, תוכלו להגדיל את כמות הידע שלכם, הן את רמת האנגלית שלכם והם מחשב ואינטרנט מהיר יותר.

אם אתם אוהבים לכתוב או שאתם מעוניינים ליצור הכנסה נוספת מהבית – הקמת בלוג עשוייה להיות מתאימה עבורכם. אמנם, קשה להיות מיליונרים ומיליארדרים על ידי ניהול בלוג בהתחשב שישנם מיליוני בלוגים בנושאים שונים בעולם, בכל זאת תוכלו להכניס כסף נוסף או להגשים את התחביב שלכם. אגב.. אם אתם ממש טובים, אתם יכולים להפוך כתיבת בלוג להכנסה ראשית שלכם.

הכתבה הזאת תעזור לכם להבין את כל מה שאתם צריכים לדעת איך מתחילים בלוג מצליח באינטרנט – מדריך צעד אחר צעד. מוכנים? בואו נתחיל.

מהו בלוג?

בלוג הוא סוג של אתר אינטרנט שבאמצעותו, תוכלו להוסיף פוסטים וכתבות בנושאים אשר מעניינים אתכם ואת קהל היעד שלכם (האנשים אליהם הבלוג מכוון). ניתן לפתוח בלוג על כל נושא בעולם, כדוגמת בלוג בנושא בגדים ונעליים, בלוג בנושא אוכל, בלוג בנושא מטבעות דיגיטליים, בלוג בנושא תיירות, בלוג אישי, למעשה זו רשימה אינסופית של תחומים ותתי תחומים שונים.

כדי לנהל בלוג, לא צריך דרישות טכנולוגיות מיוחדות, ישנן מערכות (הנקראות גם פלטפורמות) המאפשרות יצירת בלוג אונליין כאן ועכשיו. מערכות אלו אף מציעים מאגר שאלות ותשובות מלא שיספק לכם מידע רב אודות כל מה שאתם רוצים לעשות, להוסיף ולדעת.

למה לפתוח בלוג?

כפי שכבר הבנתם, בלוג הוא סוג של אתר אינטרנט בו אתם יכולים להביע את דעתכם, הידע והניסיון שלכם. הקמת בלוג לא מתאימה לכולם, היא דורשת בדרך כלל את זמנכם היקר ואף השקעה כספית ליצירת הבלוג ולאפשרויות קידום ופרסום. עם זאת, יש כמה סיבות למה כדאי לפתוח בלוג, שהם גם היתרונות של כך:

  1. הבעה אישית – בלוג מאפשר להביע את הדעה שלכם בנושא מסויים כלשהו, כמו כן זה המקום להביע את הידע המקצועי שלכם ואף הניסיון שיש לכם.
  2. פיתוח עצמי – כתיבה בבלוג משפרת את איכות הכתיבה וההבעה שלכם. בנוסף, בלוג בונה משמעמת עצמית ועוזר להתנהל עם הפחדים שלכם.
  3. הכרה – בלוג גורם לכם להיות מומחה ואף מקצוען בתחום על ידי אמינות, אמון, סמכות ומיתוג שתוכלו לזכות מצד קהל היעד שלכם.
  4. הכנסה – באמצעות הבלוג תוכלו להכניס כסף ורווחים על ידי מכירת פרסומות, שותפויות, קורסים, ייעוץ וסוגים נוספים של מוניטיזציה.
  5. בניית קשרים – בלוג הוא מקום נפלא לבניית קשרים עם אנשים אחרים, הם עשויים להיות קשרי חברות, עסקים וקשרים למטרות נוספות.
  6. הקניית ידע – בלוג מאפשר לספק לקהל היעד ולקוראים שלכם ידע רב בנושא ובכך אתם נותנים מעצמכם ראשית כל.

איך לבחור נושא?

כדי שתוכלו לפתוח בלוג מצליח, עליכם לדעת מהו הנושא של הבלוג ועל מה אתם הולכים לכתוב בבלוג. בחירת הנושא לא משפיעה על אופן פתיחת הבלוג, אך היא כן משפיעה האם הבלוג יצליח או לא. אתם צריכים לקחת בחשבון את הידע שלכם בנושא, קהל היעד ועניין ציבורי.

שילוב של כל הדברים הבאים עשוי להביא להצלחה גדולה יותר:

1. הבנת הידע שלכם

הידע שלכם חשוב מאוד לבחירת הנושא של הבלוג. ככל שתבחרו נושא מבוסס על הידע והניסיון שלכם, כך תוכלו להקיף יותר את הנושא ולהיראות כמשפיעים ומומחים בנושא. בנוסף, זה עשוי לחסוך לכם זמן רב, כיוון שאתם מנוסים ומכירים היטב את התחום ולא תצטרכו לבזבז את הזמן ללמידת הנושא.

לדוגמה, אם אתם מנהלי משאבי אנוש בחברה כלשהי, תוכלו לכתוב בלוג בנושאים מעניינים בתחום העבודה כגון: איך לכתוב קורות חיים מקצועיים, השאלות החשובות שמעסיקים שואלים וכד'.

2. הגדרת קהל יעד

עליכם לדעת ולהגדיר מיהו קהל היעד של הבלוג שלכם ומהו גודל קהל היעד. קהל יעד הם האנשים אליהם הבלוג שואף להגיע, אלו אנשים שעשויים להיות מעוניינים ברכישת הידע מתוך הבלוג שלכם, הם יהיו הקוראים של הבלוג. לדוגמה, אם אתם מנהלי משאבי אנוש, שרושמים כתבות בנושאי תחום העבודה מצד המעסיק, קהל היעד שלכם עשוי להיות בעלי עסקים קטנים, מעסיקים, מנהלי עבודה, וכד'.

3. עניין לציבור

אתם עשויים להגדיר את קהל היעד שלכם ואת הנושא שיש לכם ידע בו, אבל זה לא מספיק. עליכם לדעת האם יש עניין לציבור, במילים אחרות האם הציבור בכלל וקהל היעד שלכם באמת צריך את זה. תוכלו לדעת זאת על ידי חקירה באינטרנט, הכלים המעניינים הם: גוגל טרנדס, האש תגים ברשתות חברתיות וכלים נוספים.

4. בחינת גודל הנושא

בנוסף להכל, עליכם לחקור ולהבין מהו גודל הנושא שעליו אתם רוצים לכתוב. עליכם להבין האם תוכלו לכתוב 30-40 כתבות בנושא בעתיד? או שמא מדובר על נושא מאוד קטן וספציפי. ככל שהנושא רחב יותר, תוכלו לכתוב יותר פוסטים ומאמרים בנושא, כך הבלוג שלכם יהיה חי עם מידע חדש כל הזמן.

שילוב של כל הדברים הללו יעזור לכם לבחור נושא מעניין שיש לכם ידע בו וכן תוכלו להשיג את קהל הקוראים שלכם.

בחירת פלטפורמה ליצירת בלוג

פלטפורמה ליצירת בלוג היא מערכת שתוכלו באמצעותה לפתוח בלוג לעצמכם. ישנן כמה מערכות לניהול תוכן ובלוגים כגון וורדפרס, גו'מלה, דרופל, בלוגר, טאמלר וכדומה. כך תוכלו להבין איפה כדאי לפתוח בלוג.

על פי נתוני w3techs, וורדפרס (WordPress) היא המערכת המובילה כיום בעולם ונכון לחודש אפריל 2018, היא מהווה 60% מכלל הבלוגים הקיימים בעולם! כמו כן, אתרים מבוססי וורדפרס מהווים מעל 30% מכלל האתרים בעולם.

שווי שוק מערכות ניהול תוכן 2018
שווי שוק מערכות ניהול תוכן 2018. מקור: w3techs, עיבוד: פרוטוקול

וורדפרס היא מערכת קלה, נוחה לתפעול ולניהול ומתאימה מאוד לאתרים בעברית, שכן מרבית המערכות באנגלית והן משמאל לימין. וורדפרס מאפשרת כתב ימין לשמאל, עבור השפה העברית בצורה חופשית וללא בעיות.

דרך אגב, האתר שלנו, פרוטוקול מבוסס על מערכת ניהול תוכן וורדפרס (WordPress) – אז אנחנו כן יכולים להמליץ עליה.

אחסון עצמאי או אחסון בחינם?

השלב הבא שעליכם לדעת הוא האם אתם מעוניינים לשלם עבור אחסון האתר שלכם או שאתם מעוניינים באחסון בחינם. אחסון הוא למעשה איפה יאוחסנו הקבצים של האתר שלכם, לרבות תמונות, סרטונים, טקסט ובסיס הנתונים.

וורדפרס, ג'ומלה, בלוגר ומערכות ניהול נוספות, מציעות גרסת אחסון בחינם, עם זאת, לא בטוח שאחסון חינם הוא הפתרון הנכון עבורכם. כדי לעזור לכם לענות על השאלה הזו הכנו עבורכם מידע של אחסון חינם:

1. בעלות על הבלוג

כאשר אתם משתמשים באחסון חינם (כדוגמת פתיחת בלוג בגוגל, בוורדפרס.קום, פתיחת בלוג בוויקס וכדומה), הבלוג הוא לא שלכם ואתם לא הבעלים שלו, אלא החברה שמציעה לכם את הבלוג. למעשה, חברות אלו רשאיות למחוק את הבלוג שלכם או להפסיק לספק שירותים אלו וכך כל הזמן שהשקעתם בבלוג ייזרק לפח. כמו כן, אבטחת המידע והנתונים שלכם לא בטוחה.

2. אין לכם דומיין משלכם

דומיין היא שם מתחם פרטי שלכם. לדוגמה: protocol.co.il הוא שם המתחם של המגזין שלנו. כאשר אתם משתמשים בגרסה בחינם, המערכות הללו מציעות לכם כתובת שלכם על הדומיין שלהם וכך זה היה יכול להיראות:

  • yourblog.wordpress.com
  • yourblog.wixsite.com
  • yourblog.blogspot.com
  • וכדומה.

כמו שאתם רואים, זה גם נראה לא מקצועי וזה גם ארוך ומסובך. במקום זאת, אתם יכולים לשלם כמה עשרות שקלים בשנה עבור דומיין משלכם.

3. מגבלות

מערכות שמציעות גרסה בחינם, בדרך כלל מגבילות אתכם במה שאתם רשאים לעשות. חלקות מגבילות אתכם לתבניות שאתם יכולים להתקין – אף אם מדובר על תבניות ללא תשלום. חלקם מגבילה אתכם גישה לקוד של האתר וכך לא תוכלו להוסיף קודי אנליטיקס לאתר – כלי חשוב ביותר למנהלי אתרים.

4. פרסומות וניטור

מערכות שמציעות בחינם, עשויות להוסיף פרסומות שלהם בבלוג שלכם ואז כאשר קהל היעד שלכם ייכנס לבלוג שלכם, הוא עשוי לראות מודעות – דבר שישפיע על התדמית שלכם אם החלטתם שלא לשים פרסומות. כמו גם שאתם עשויים לפספס גולש רלוונטי שלחץ על מודעה לא שלכם ועזב את הבלוג שלכם.

בנוסף, מערכות אלו עשויות להכניס לבלוג שלכם מערכות לניטור משתמשים וכך יהיה למערכת גישה כמה אנשים גלשו באתר שלכם ומידע נוסף אחר לרבות אפשרות לדעת מי הם הגולשים של הבלוג שלכם תוך כדי פגיעה בפרטיות.

כפי שראיתם, חסרונות אלו מהותיות משמעותית, ולכן חשוב לבחור אחסון עצמי של הבלוג שלכם. מה שעוד חשוב לדעת, שעלויות אחסון של הבלוג שלכם לא יקרות כלל. ניתן לרכוש חבילות אחסון בכמה שקלים בודדים בחודש.

פתיחת בלוג על הדומיין שלכם – צעד אחר צעד

כאן תוכלו לדעת איך ניתן לפתוח בלוג מקצועי על מערכת וורדפרס צעד אחר צעד באמצעות הדומיין האישי שלכם ובאמצעות חברת האחסון. אנחנו נמליץ לכם על חברת אחסון שאנחנו עובדים איתה, פשוט כי אנחנו מאמינים כי מי שרוצה להמליץ על מוצר או שירות כלשהו, קודם כל צריך לנסות אותו בעצמו, אחרת, זה יפגע בשם הטוב ובתדמית.

אלו השלבים בתקציר אשר יורחבו בהמשך:

  1. בחירת דומיין (שם מתחם).
  2. בחירת חבילת אחסון.
  3. התקנת וורדפרס.
  4. בחירת עיצוב.

אנחנו משתמשים בחברת האחסון העולמית SiteGround, זוהי חברה מוכרת מאוד בעולם ויש לה שרתים במקומות רבים. הסיבה לכך שאנחנו בחרנו בה היא מגוונת ומורחבת. אם תרצו, תוכלו לקרוא מדריך שלנו איך לבחור חברת אחסון אתרים.

1. בחירת דומיין

דומיין (שם תחום / מתחם) היא הכתובת הפרטית שלכם באינטרנט אשר כוללת את השם של הבלוג שלכם והסיומת של הדומיין. לדוגמה, הדומיין שלנו protocol.co.il, הכולל את השם של המגזין שלנו בתוספת סיומת ישראלית. אם הייתה סיומת בינלאומית פנוייה גם, ייתכן והיינו רוכשים אותה גם ומשנים את הכתובת.

כיום זה פחות משנה מהי הסיומת, מנועי החיפוש, בעיקר גוגל, יודעים להבין לאיזו מדינה יש לשייך את הבלוג כדי שיהיה הכי מתאים לקהל היעד. לכן, אם תרצו, תוכלו לרכוש סיומת בינלאומית כדוגמת com / net / org וכדומה.

כדאי לבחור דומיין קל, קצר, קליט ושיהיה קשור לבלוג שלכם או לשם שלכם אם החלטתם למתג עצמכם כך. תוכלו לרכוש דומיין ישירות בחברת האחסון, אך בחברה קודם יש לבחור חבילת אחסון.

2. בחירת חבילת אחסון

הכנסו לאתר חברת האחסון SiteGround, ושם בחרו את החבילה הבסיסית StartUp שעולה 3.95$ בחודש (כ-15 ₪ בלבד). אין צורך לרכוש חבילה גדולה יותר, תמיד תוכלו לשדרג חבילה בשלבים מתקדמים יותר ובתוספת של ההפרש.

כך זה ייראה לאחר שתיכנסו לאתר של חברת האחסון:

בחירת חבילת אחסון אתרים
בחירת חבילת אחסון אתרים

לחצו על Get Started בחבילת האחסון הבסיסית StartUp. היא עשוייה להספיק לכם בשלב זה.

בשלב הבא, עליכם להזין את הדומיין שאתם רוצים לרכוש או אם כבר רכשתם בעבר דומיין, הזינו אותו. למקרה שאין לכם דומיין, בחרו אותו כפי שרשום בסעיף 1 פה כמה שורות פה למעלה.פשוט מאוד, הזינו את הדומיין שאתם רוצים ולחצו על "Proceed".

כך זה נראה:

בחירת דומיין
בחירת דומיין

עלות הדומיין היא 15.95$ לשנה כפי שאתם רואים, ועליכם לחדש אותו כל שנה, אך אל דאגה, החברה בדרך כלל מציעה הארכת דומיין ללא תשלום בעת חידוש החבילה. לאחר שבחרתם את הדומיין ולחצתם על כפתור PROCEED, אתם תעברו לדף הזנת פרטים אישיים ותשלום.

בדף הזה, עליכם להזין את הדואר האלקטרוני וסיסמא שאיתם תתחברו לניהול האחסון של האתר. רשמו פרטים אלו בצד – הם חשובים מאוד. בטבלה הבאה צריך לכתוב את הפרטים האישיים שלכם על מנת לשייך את הדומיין אליכם, לכן מלוא את כל הפרטים כמו שיש. לאחר מכן, יש להזין פרטי תשלום דרך כרטיס אשראי.

בסוף, עליכם לוודא את פרטי הרכישה, הכוללים את חבילת האחסון ואת הדומיין שאתם רוכשים. ניתן לרכוש שירותים נוספים כגון אבטחה ופרטיות דומיין, אך אם זה לא חשוב, אין צורך לרכוש זאת. לגבי מיקום אחסון, כדאי לבחור באזור גאוגרפי הקרוב למקום מגורי קהל היעד, לא חובה, אך כדאי. כך זה נראה:

סיום רכישת אחסון
סיום רכישת אחסון

המשיכו למטה, אתם תוכלו לראות את הסכום בו תחוייבו, לאחר מכן יהיה עליכם להסכים לתנאי השימוש של החברה ואז לחצו על "Pay Now".

זה הכל עד כאן, עכשיו נמשיך להתקנת וורדפרס.

3. התקנת וורדפרס

לאחר שסיימתם את הרכישה, תקבלו לאימייל שלכם אישור תשלום והזמנה וכן פרטי גישה לשירותי אחסון האתר הכוללים שם משתמש וסיסמא וקישור לכניסה לפאנל הניהול (https://ua.siteground.com).

כאשר תיכנסו למערכת הניהול, לחצו על הלשונית "My Accounts" ואז לחצו על כפתור cPanel האדום. לאחר מכן תועברו לחלונית חדשה שנראית כך:

מערכת cPanel
מערכת cPanel

יש כמה דרכים להתקין וורדפרס, אך אנחנו ממליצים על הדרך הטובה ביותר, לחצו על WordPress Installer (בתמונה: למטה בצד שמאל). לאחר מכן לחצו על כפתור ה- Install הכחול ואז תופיע לכם החלונית של ההתקנה שנראית כך:

התקנת וורדפרס
התקנת וורדפרס

כאן, עליכם לבחור את הדומיין שלכם והאם אתם רוצים בתן http או https. אפשר לבחור https כיוון שאפשר להתקין אבטחה לבלוג ללא תשלום, צריך לבקש מהחבר'ה דרך מחלקת התמיכה בצ'אט (שעובדים, אגב 24 שעות ביממה) או http ואחרי כן תוכלו לשנות ל-https אם תרצו.

בהמשך עליכם לבחור את שם האתר שלכם, תיאור האתר, שם משתמש וסיסמא של מנהל לכניסה לאתר, שפה (תבחרו עברית) ואז לחצו על כפתור Install אפור למטה.

כעת, וורדפרס יותקן על האתר שלכם ובסוף ההתקנה תקבלו 2 קישורים: קישור אחד לצפייה בעמוד הראשי וקישור אחד לכניסה לבלוג שלכם. שיופיע עם /wp-admin/, לחצו עליו וזהו – אתם נמצאים בפאנל ניהול של בלוג הוורדפרס שלכם.

4. בחירת עיצוב

לאחר שנכנסתם לפאנל הניהול של הבלוג שלכם, לחצו על "עיצוב" ואז על "תבניות". כאן יופיעו כל התבניות שמותקנות בבלוג שלכם, אם תלחצו על "תבנית חדשה", תהיה לכם אפשרות לחפש תבניות נוספות שנמצאות במאגרי המידע של וורדפרס.

אם אתם רוצים, אתם יכולים גם לרכוש תבנית עם רישיון בעלויות של כמה עשרות דולרים כך שתותאם לבלוג שלכם, תוכלו לחפש תבנית מעניינת לרכישה באתר ThemeForest.

איך כותבים בלוג?

לאחר שהחלטתם על התבנית והעיצוב של הבלוג שלכם והבנתם מי קהל היעד והנושא שמעניין אתכם, כעת עליכם לדעת איך לכתוב בלוג.

כאשר אתם נמצאים בלוח הבקרה של הבלוג, גשו לתפריט הצדדי "פוסטים" ולחצו על "פוסט חדש", או אם יש לכם תפריט עליון, לחצו על "+חדש". הפוסט מורכב מהחלקים הבאים:

1. כותרת

הכותרת של המאמר / הפוסט בבלוג שיכלול את הנושא העיקרי של הכתבה. כדאי מאוד שהכותרת תהיה לא קצרה מדי ולא ארוכה מדי, כך שתופיע במלואה ככל הניתן בעת חיפוש במנועי החיפוש.

2. תיאור / גוף המאמר

שטח התיאורי הוא בלתי מוגבל ושם ניתן להוסיף את הטקסט על הנושא עליו תרצו לדבר. כדאי מאוד להשתמש במבנה כלשהו הכולל פתיח, התוכן המרכזי וסיכום. מומלץ מאוד לחלק את הפסקאות לקצרות יותר וכן להשתמש בכותרות ובתתי כותרות.

3. תמונה ראשית

זוהי התמונה של הפוסט, ניתן לעצב אותה ולהעלות. התמונה תופיע בדרך כלל בעת שיתוף קישור ברשתות חברתיות. כדאי להשתמש בתמונה לא קטנה ולא גדולה – תמונה קטנה תוארך ותוצג עם ריבועים וכן תוצג באיכות גרועה גם באתר וכם ברשתות החברתיות, תמונה גדולה תכביד על השרת ועל הורדת הדף בעת כניסה לכתבה.

4. קטגוריות

קטגוריות הם נושאים כללים של הבלוג שבאמצעותם אתם מארגנים את הכתבות שלכם. כדאי להשתמש בכמה קטגוריות מובילות ולא ביותר מדי. לדוגמה, אם יש לכם בלוג בנושא משאבי אנוש, תוכלו לסדר אותו לפי קטגוריות אלו: מדריכים, חדשות, חקיקה, וידיאו מצולם וכד'.

5. תגיות

תגיות / תגים הם נושאים ספציפיים בתוך הכתבה שלכם, בשונה מקטגוריות שהם נושאים כלליים יותר, תגיות עשויות להיות נושאים ממוקדמים. הם עשויים להיות שמות של ארגונים וגופים, שמות של אנשים, ערים, תחומים שונים ועוד. לדוגמה, בבלוג בנושא משאבי אנוש, תוכלו למלא תגיות כדוגמת: תלושי שכר, פנסיה, ראיון עבודה, משרד העבודה והרווחה, וכד'.

מה עוד אפשר לעשות עם הבלוג?

ראשית כל, ניתן להוסיף תוספים לבלוג הוורדפרס שלכם, כאן תוכלו לקרוא על התוספים המומלצים לוורדפרס. תוספים הם הרחבות אפשר עוזרות לבלוג הוורדפרס שלכם להיראות מקצועי יותר ובעל תכונות ושימושים נוספים כגון טופס יצירת קשר, ניהול מיילים ועוד.

כמובן, תוכלו להגדיר את אתר הוורדפרס שלכם כפי שאתם דורשים, הגדרות אלו נמצאות בתפריט הצדדי.

בנוסף, כדאי להוסיף מערכות ניטור וניתוח גולשים כדוגמת גוגל אנליטיקס לצורך הבנת תנועות הגולשים אתר שלכם.

איך לקדם בלוג?

איך לפרסם בלוג, זה נושא בפני עצמו. אחרי שיצרתם את הבלוג, עליכם להוסיף תוכן ולהתחיל להביא גולשים לאתר שלכם. כדאי מאוד לפתוח עמודים עסקיים בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, לינקדאין, פינטרסט ורשתות חברתיות אחרות אם קהל היעד שלכם עשוי להיות שם. כך שתוכלו לעדכן את החברים שלכם ברשתות החברתיות על הבלוג החדש שלכם.

דבר נוסף שכדאי לעשות הוא ליצור רשימת תפוצה במייל כדי שתוכלו לשלוח לנרשמים שלכם ניוזלטר מדי תקופה המודיע על חדשות ומידע נוסף בבלוג שלכם.

כמו כן, ניתן יהיה לפרסם את הבלוג שלכם הן במנועי חיפוש והן ברשתות חברתיות תחת פרסום ממומן או באמצעות שיווק ומיתוג על ידי עמודים עסקיים ותוכן איכותי. כמו גם כדאי לקדם את הבלוג שלכם בגוגל על מנת להופיע בתוצאות גבוהות יותר תחת מילות חיפוש של הגולשים שלכם. כל זאת תוכלו לקבל באמצעות חברה מקצועית, אגב, פרוטוקול עובד עם חברת Netolink המספקת פתרונות שיווק דיגיטלי ומסייעת במגוון נושאים.

בואו להיות חברים שלנו בערוץ הטלגרם - t.me/protocolil


תגיות

מערכת האתר

פרוטוקול מגזין עסקים הוא פורטל חדשות כלכלה, שוק ההון, נדל"ן, דין ומשפט, כסף, ביטוח, צרכנות פיננסית, עסקים ויזמות, סטארטאפ, אנרגיה, שיווק, טכנולוגיה ועוד. יש לכם מידע חשוב לספר לנו? כתבו לנו דרך המייל האדום.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close