חדשות כלכלה

מדד המחירים לצרכן 2019 – מהו מדד מעודכן ואיך מחושב?

מדד המחירים לצרכן הוא אחד המדדים החשובים ביותר המתפרסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיו נקבעים הצמדות שונות וניכויים מסויימים. המדד מתפרסם אחת לחודש כאשר אחוז השינוי הוא לעומת מדד של חודש קודם, מדד בנקודות ואף רכיביו השונים.

בעמוד זה אנחנו נעדכן את המדד הידוע נכון להיום ועד למועד הפרסום החדש. בכל פרסום של הלמ"ס, הכתבה הזו תעודכן ותציג את הנתונים הנכונים ביותר נכון להיום.

בהמשך הכתבה נסביר מהו מדד המחירים לצרכן, מה החשיבות שלו ואיפה מוצאים אותו. נקדים ונאמר כי המדד משמש גם לחישוב הצמדה / אינפלציה הוא חשוב משום שהוא משפיע על מגוון תחומים. כך למשל, תשלומים שונים מוצמדים למדד ובכך כאשר המדד עולה, התשלום עולה יחד עמו.

מדד המחירים לצרכן מעודכן – יוני 2019

רוצים לדעת מהו גובה המדד נכון להיום? הנה הנתונים המעודכנים ביותר (נכון ליום 15.07.2019):

חודש המדדגובה מדד (נקודות)שינוי לעומת חודש קודםשינוי לעומת 12 חודשים אחרונים
מאי 2019101.10.6%-0.8%

מה זה מדד המחירים לצרכן?

מדד המחירים לצרכן (Consumer price index) מודד את השינוי החל במשך הזמן בהוצאה הדרושה לצריכת סל קבוע של מצרכים ושירותים, המייצג את התצרוכת הממוצעת של משקי הבית. כלומר, המוצרים הכלולים בסל הם קבועים (באותה איכות ובאותה כמות) ולכן השינוי לאורך הזמן מבטא שינויי מחיר בלבד.

מדד המחירים לצרכן לא נועד לשקף את יוקר המחייה בכלל ובישראל בפרט. משום שביוקר המחיה לא נכללים רק שינויים במחיר לאורך זמן, אלא גם שינויים באיכות ובכמות של מוצרים ושירותים בסל, שינויים בגודל המשפחה, שינויים בגודל הכנסות המשפחה וכו'.

מה זה אינפלציה?

אינפלציה הוא מונח מעולם הכלכלה אשר מתאר עלייה של רמת המחירים במשק. כאמור לעיל, רמת המחירים במשק מחושבת על ידי מדד המחירים לצרכן ולכן כאשר המדד עולה – האינפלציה עולה, ולהפך.

כאשר הלמ"ס מפרסמת את המדד לשנה מסויימת ובו נקבע כי המדד עלה בכל השנה X% – אזי האינפלציה באותה שנה היא X%.

דפלציה היא מצב הפוך מאשר אינפלציה.

מטרות מדד המחירים לצרכן – לצורך מה הוא מחושב?

למדד המחירים לצרכן יש חשיבות גבוהה והוא נקבע למטרות שונות, והם:

  • הצמדה – מדד המחירים לצרכן משמש בסיס לחישוב הצמדה של חוזי שכר ומשכורות של עובדים, מדרגות מס הכנסה שעובדים משלמים, חוזים בשוק ההון (ניירות ערך, הלוואות, חסכונות) וכן של הסכמים פיננסיים (תשלומי משכנתא, דמי מזונות, פרמיות ביטוח ועוד)
  • מודל כלכלי – מדד המחירים לצרכן משמש כמודד שינויים ברמת המחירים של סחורות ושירותים לתצרוכת של משפחות. זהו אחד ההיבטים החשובים ביותר בעולם הכלכלה ומצב המשק ולכן הוא משמש באינדקטור לאינפלציה.
  • מדד ניכוי – מדד המחירים לצרכן משמש כמדד ניכוי של ערך התצרוכת של האוכלוסיה אליה הוא משתייך, כלומר הפיכת סדרות נתונים במחירים שוטפים לסדרות נתונים במחירים קבועים (ריאליים). במילים אחרות, הדבר מאפשר לדעת האם רמת החיים של הפרט השתנתה.
  • חקירת מחירים – סדרת המחירים ומדדי המחירים שעל פי מדד המחירים לצרכן, יחד עם מחירי יצרנים ותשומות שונות, מאפשרות ניתוח מגמות המחירים בשווקים השונים, חשיוב מתח המחירים ועוד.

המוצרים והשירותים הכלולים בסל מדד המחירים לצרכן

מטרת מדד המחירים לצרכן היא למדוד את השפעת השינויים במחירים על גודל ההוצאה הדרושה למשקי בית ולכן הסל כולל רק מצרכים ושירותים המיועדים לתצרוכת ולא לחיסכון.

כל התשלומים שמשקי הבית צריכים להוציא בעת קניית מוצרים ושירותים – כלולים במדד. כמו:

  • מסים עקיפים (כמו מע"מ) – שהצרכן צריך לשלם כחלק מהמחיר הכולל של מוצר או שירות. למרות שהמסים מועברים לקופת המדינה לצריכה ציבורית ולא לתצרוכת משקי הבית.
  • מיסים עירוניים (כמו ארנונה) – שהצרכן צריך לשלם על דירה וכחלק מהוצאות הדיור.
  • אגרות ורישיונות – שהצרכן צריך לשלם כמו אגרת טלויזיה, רישיון רכב וכדומה.

אולם, הוצאות הבאות לא כלולות למרות שהן לתצרוכת וזאת בשל קשיי מדידה:

  • מיסים ישירים – למרות שמהם הממשלה מספקת שירותים לציבור, קבלת שירותים אלו אינה נובעת באופן ישיר מתשלום המס על ידי הצרכן.
  • תרומות ומסים למפלגות ולארגונים.
  • הוצאות ריבית על אשראי שלקחו צרכנים למימון תצרוכת, בגלל קושי חישוב ריבית אפקטיבית.
  • הוצאות על הימורים.

עוד חשוב לציין כי הוצאות לצרכי חיסכון לא כלולים, כמו:

  • ניירות ערך ואגרות חוב.
  • פוליסות ביטוח עבור חיסכון כמו ביטוח חיים. אולם פוליסות ביטוח לתצרכות כמו ביטוח רכב, ביטוח דירה וכדומה – כן כלולים במדד.
  • תשלומים לקופת גמל ולקרן ביטוח.
  • מלק מהוצאות על רכישת נכסי תצרוכת (כמו החזרי משכנתא).

קבוצות מוצרים ושירותים הכלולים במדד

כדי לחשב את מדד המחירים לצרכן ולבדוק את השינוי שחל מחודש לחודש, נקבע סל תצרוכת של מוצרים ושירותים שמחיריהם נמדדים במדד. סל התצרוכת של מדד המחירים לצרכן מבוסס על ממצאים מסקרי הוצאות משקי הבית המבוצעים בקרב מדגם מייצג של משקי הבית מדי שנה. בסקרים אלה נאספים פרטים על הרכבו של הסל, שאותו נוהגים לקנות משקי הבית.

כאמור לעיל, מדד המחירים לצרכן כולל מוצרים ושירותים לתצרוכת ולא לחיסכון ועל כן במדד כלולים הקבוצות הבאות:

  1. מזון (ללא פירות וירקות) – לחם דגנים ומוצרי בצק; בשר, עופות, דגים ומוצריהם; שמנים ומרגרינה; חלב ומוצריו; ביצים; סוכר, ריבה וממתקים; משקאות; מוצרי מזון שונים; ארוחות מחוץ לבית.
  2. ירקות ופירות – ירקות טריים; פירות טריים; ירקות קפואים, כבושים ומשומרים; פירות משומרים ויבשים.
  3. דיור – שירותי דיור בבעלות דיירים, שכר דירה, הוצאות דיור אחרות (תיווך, עריכת חוזים וביטוח).
  4. תחזוקת הדירה – חשמל, גז, מים וכדומה; תחזוקה ושיפור הבית; חומרים ומוצרים לתחזוקת משק הבית; ארנונה למגורים; שירותי עזרה לבית.
  5. ריהוט וציוד לבית – ריהוט, ציוד חשמלי לבית, ציוד לא חשמלי לבית, כלי מיטה וחפצי קישוט לבית.
  6. הלבשה והנעלה – מוצרי הלבשה ומוצרי הנעלה.
  7. בריאות – שירותים רפואיים, ריפויי שיניים, תרופות ועזרים רפואיים.
  8. חינוך, תרבות ובידור – שירותי חינוך, שירותי תרבות ובידור.
  9. תחבורה ותקשורת – שירותי תחבורה ושירותי תקשורת.
  10. שונות – סיגריות וטבק, שירותים אישיים וקוסמטיקה, תכשיטים ושעונים, תיקים ילקוטים וכדומה.

לכל אחת מקבוצות המוצרים והשירותים לעיל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת גם מדד משלו. לדוגמה: מדד ירקות ופירות, מדד בריאות וכדומה.

פרט נוסף חשוב לציין כי מקור הנתונים לקביעת ערך התצרוכת של משקי הבית הוא סקר הוצאות המשפחה. כך מעודכן ומחושבים קבוצות התצרוכות השונות עבור האוכלוסיה.

משקלות קבוצות התצרוכת הראשיות במדד – עדכון הסל

מאז ינואר 1999 משקולות המדד מתעדכנים בכל שנתיים. זאת בהתאם לתקנות של ארגון העבודה הבין-לאומי (International Labour Organization) לעריכת מדד המחירים לצרכן, הממליצות לעדכן את סל המדד לעתים תכופות, על מנת להקטין הטיות אפשריות במדד הנובעות משינויים בדפוסי הצריכה של האוכלוסייה.

החל מחודש ינואר 2019, משקלות סל המדד מחושבים על סמך נתוני סקר הוצאות משק הבית לשנים 2016 ו-2017 (במחירי שנת 2018). אלה יחליפו את המשקלות הקודמים שחושבו על סמך סקר הוצאות משק הבית לשנים 2014 ו-2015 (במחירי שנת 2016).

קבוצה ראשיתמשקולות החל מינואר 2017משקולות המדד החל מינואר 2019
סך הכל1000.01000.0
מזון (ללא פירות וירקות)137.21143.07
ירקות ופירות29.3831.43
דיור249.58241.26
תחזוקת הדירה93.7091.93
ריהוט וציוד לבית36.9436.47
הלבשה והנעלה32.3830.62
בריאות58.2756.80
חינוך, תרבות ובידור118.68111.86
תחבורה ותקשורת193.44202.65
שונות50.4254.53

תקופת הבסיס של המדד

תקופת הבסיס היא תקופה שממנה מתחילים למדוד מחירי סל תצרוכת נתון.

תקופת הבסיס של המדד המעודכן נקבעה בשנת 2018 = 100.0 נקודות. בכל פעם שתקופת הבסיס משתנה, הרי היא מאופסת מחדש ל-100.0 נקודות, ואולם בין התקופות חלו שינויים ולכן על מנת לספק מדד עדכני, חייבים לקשר בין 2 תקופות הבסיס.

ניתן לקשר את תקופות הבסיס בין המדד המעודכן למדד הקודם על ידי הכפלת המדד המעודכן במכפיל הקשר. מקדם הקשר שווה למדד הממוצע בתקופת בסיס אחרונה על בסיס תקופת הבסיס הקודמת, וזאת חלקי 100.

איסוף הנתונים

השינוי במדד נאמד על פי שינויי המחירים לצרכן של כ-1300 מוצרים ושירותים, שמחיריהם נאספים על ידי סוקרים, פקידה בשטח, בטלפון ובאינטרנט, בכ-3,500 חנויות, עסקים ומשקי בית בכ-100 יישובים. מחירי שכר דירה נאספים בסקר טלפוני בקרב יותר מ-12,000 מדווחים בשנה ב-88 יישובים ברחבי הארץ.

כדי להבטיח שהמדד ישקף אך ורק שינויים במחירים של המצרכים ולא שינויים הנובעים מטיב המצרך או מכמותו, יש לוודא שרישום המחירים של המצרכים הנאספים בחנויות, יכוון מדי חודש לאותו המצרך. לשם כך נקבעת הגדרה מפורטת לכל אחד מהמוצרים והשירותים הכלולים במדד. ההגדרה מתארת במפורט את תכונות המוצר, כגון: גודל, כמות, משקל, סוג אריזה וכדומה.

חישוב מדד המחירים לצרכן

על מנת לחשב את מדד המחירים לצרכן, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בודקת אילו מוצרים ושירותים מהווים חלק מסל התצרוכת של משקי הבית על פי סקר הוצאות משקי הבית וזאת בהתאם לחמישוני הכנסה פנויה לנפש סטנדרטית. לאחר מכן נקבע המשקל של כל קבוצת התצרוכת הראשית מתוך המדד הכללי. כמו כן, נקבעת הכמות של כל מוצר ושירות בקבוצת התצרוכת.

בהמשך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) אוספת ומחשבת את השינויים במחירים של כל מוצר ושירות והשינויים במחירים הללו משפיעים על מדד קבוצת התצרוכת ובכך על המדד עצמו.

כך למשל, אם חלק של מוצר במדד הכללי הוא 1% והמחיר של המוצר עלה ב-50% לעומת חודש קודם. בהינתן כי שאר המוצרים ללא שינוי, שינוי המחיר של מוצר זה יגרום לעלייה במדד ב-50% * 1% = 0.5%. כלומר, באותו חודש המדד יעלה ב-0.5%.

מתי מתפרסם מדד המחירים לצרכן?

מדד המחירים לצרכן מפורסם ב-15 בכל חודש השעה 18:30 עבור חודש קודם. אם התאריך חל ביום שישי או ערב חג, המדד מפורסם בשעה 14:00. אם חל באותו יום, חג או שבת, אזי המדד מפורסם יום אחד לפני, ב-14 בחודש.

נתונים היסטוריים

להלן מדד המחירים לצרכן בשנים 2018-2019:

חודשגובה מדד במחירי 2018שינוי לעומת חודש קודם
יוני 2019101.10.6%-
מאי 2019101.70.7%
אפריל 2019101.00.3%
מרץ 2019100.70.5%
פברואר 2019100.20.1%
ינואר 2019100.10.1%-
דצמבר 2018100.20.3%-
נובמבר 2018100.50.3%-
אוקטובר 2018100.80.3%
ספטמבר 2018100.50.1%
אוגוסט 2018100.40.1%
יולי 2018100.30.0%
יוני 2018100.30.1%
מאי 2018100.20.5%
אפריל 201899.70.4%
מרץ 201899.30.3%
פברואר 2018990.1%
ינואר 201898.90.5%-

נתוני מדד המחירים לצרכן בשנים האחרונות:

שנהשינוי שנתי
2019 *0.0%
20180.8%
20170.4%
2016-0.2%
2015-1.0%
2014-0.2%
20131.8%
20121.6%
20112.2%

* מדד מחושב עד המדד הידוע של החודש האחרון.

עוד בנושא

מעל 1,400 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

2 תגובות

  1. לגבי מדד 1.2019 כתבתם שינוי לעומת חודש קודם 0.3 אחוז, האם בטוחים ?
    01.2019 101.1 0.3%-

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close