חדשות כלכלה

ביטול עסקה צרכנית – עד מתי מותר, באילו מקרים ואיך עושים זאת? (מדריך)

לעיתים צרכן בישראל יכול להתחרט על הרכישה שביצע ולבקש מבית העסק להחזיר את המוצר ולקבל את הכסף בחזרה כלומר – ביטול עסקה צרכנית. כדי לדעת זאת, חשוב להכיר כי קיימות הוראות חוק שונות לגבי מוצרים שונים ואוכלוסיה שונה.

מדריך על כל הזכויות של הצרכן בנושא.

מהי ביטול עסקה צרכנית?

צרכנים רבים רוכשים מוצרים ושירותים שהם צריכים או רוצים כדי להשתמש בהם או לצרוך אותם. אך לעיתים הם עשויים להתחרט מהרכישה של המוצר או השירות, ורוצים להחזיר אותו לבית העסק ממנו הוא נרכש תוך כדי זיכוי והחזר כספי.

תקנות הגשת הצרכן בעניין ביטול עסקה מאפשרות לכל צרכן לבטל עסקה באופן חד צדדי וגם אם אין מדובר על סיבה מיוחדת, אלא חרטה בלבד, תוך כדי קבלת החזר כספי. כלומר, זוהי זכות צרכנית נוספת שמאפשרת חרטה מכל סיבה, ללא קשר לזכויות אחרות המוענקות לצרכן בהתאם לחוק כמו כמו ביטול עסקה בשל טעות או הטעיה, עסקה מתמשכת, ניצול מצוקה ועוד. זכות החרטה מוענקת לצרכן פרטי, כזה שקונה נכס או מקבל שירות מעוסק במהלך עיסוקו, לשם שימוש אישי, משפחתי או ביתי.

הצרכן יכול לבטל עסקה של הסכם רכישת מוצר או קבלת שירות בתנאי שהצרכן יחזיר את המוצרים לעוסק, ובתנאי שהם לא נפגמו ולא נעשה בהם שימוש. התקנות מוסיפות כי החזרה באריזה מקורית מהווה ראייה מספקת לכך שלא נעשה בהם שימוש.

לצרכן עומדת תקופה מסויימת במהלכה הוא יכול לבטל עסקה מכל סיבה, ולאחריה הזכות הזו פגה והוא אינו יכול לדרוש מהעסק לקבל את המוצר בחזרה. בעת החזרת המוצר או השירות, בית העסק רשאי לדרוש דמי ביטול המוגבלים בחוק.

עוד חשוב לציין כי לא ניתן להחזיר את כל המוצרים או השירותים – כלומר, ישנם כאלו שלא ניתנים בהחזרה.

אוכלוסיית יעד – מי זכאי?

הזכות לביטול עסקה עקב חרטה, מכל סיבה שהיא מוענקת לצרכן בכל תנאים הבאים בלבד:

  • צרכן פרטי – מי שקונה נכס או מקבל שירות מעוסק במהלך עיסוקו, לשם שימוש אישי, ביתי או משפחתי.
  • ערך הטובין – ערך המוצר או השירות עולה על 50 ₪.
  • שלמות המוצר – המוצר לא נפגם ולא נעשה בו שימוש בידי הצרכן הרוכש.
  • החזרה לעוסק – המוצר הוחזר לבית העסק בהתאם לתנאים נוספים (פירוט בהמשך).

ביטול עסקה של מוצרים ושירותים לפי סוג ותנאים נוספים

בחלק זה יש 7 קבוצות שונות של מוצרים הניתנים להחזרה. הקיבוץ נעשה בהתאם לסוג המוצר ולתנאי ההחזרה שלהם. לפני הכל, חשוב לדעת 2 נקודות נוספות:

  • המוצר צריך להעלות יותר מ-50 ₪.
  • במידה וצויין "ימים", היום הנוכחי לא נכלל וימי שישי ושבת כן נכללים. למידע נוסף על יום עסקים.

להלן 7 קבוצות המוצרים כן להחזרה:

1. מוצרים לבית ואחרים

המוצרים הנכללים בקבוצה זו:

  1. ריהוט.
  2. ציוד לבית ולגן, למעט כלי אוכל לא ארוזים.
  3. מכשיר חשמל ו/או אלקטרוני, לרבות ציוד קצה (נתב או מודם, מכשיר סלולרי, ממיר וכד').
  4. מוצר הארוז באריזתו המקורית ובתנאי שהאריזה לא נפתחה על ידי הצרכן.
  5. מוצר שהצרכן הזמין ועדיין לא סופק לו, גם מפני שאזל מהמלאי ויש צורך לייצר אותו או להזמין אותו, ובתנאי שהייצור או ההזמנה אינם לפי מידות או דרישות מיוחדות של הצרכן.
  6. מטהר מים ומיתקן למים מינרליים.
  7. שעון.

תנאים להחזרה:

  • ביטול עסקה – ניתן להחזיר תוך 14 ימים מהיום שקיבל הצרכן את המוצר.
  • לגבי נקודות 1, 2, 3, 6, 7 לעיל – פתיחת האריזה המקורית לכשעצמה לא נחשבת שימוש או פגימה במוצר, אלא אם נקבע אחרת.
  • חיבור לחשמל, לגז או למים – כן נחשב שימוש במוצר.

2. מוצרי ביגוד והנעלה

המוצרים הנכללים בקבוצה זו:

  1. ביגוד.
  2. הנעלה.

תנאים להחזרה:

  • ביטול עסקה – ניתן להחזיר עד תום 2 ימים לאחר יום הרכישה. ימי מנוחה (שבת, חג) לא נכללים.
  • בתנאי שלא הוסרה תווית מחיר על המוצר, אם היא הייתה מלכתחילה.

3. שירותי נסיעה, קורסים ועוד

השירותים הנכללים בקבוצה זו:

  • שירותי הארחה, חופש, נסיעה ובילוי – למעט אם הם מתבצעים במלואם מחוץ לישראל.
  • חוגים וקורסים – למעט קורס פסיכומטרי (עבורו יש תנאי ביטול אחרים).

תנאים להחזרה:

  • ביטול עסקה – תוך 14 יום מיום עשיית הסכם, ובתנאי שהביטול נעשה 14 ימים (למעט ימי מנוחה) לפני מועד תחילת השירות.

4. שירותי תקשורת, מינוי ואסתטיקה

השירותים הנכללים בקבוצה זו:

  1. שירותי קוסמטיקה, אסתטיקה ולרבות טיפולי הסרת שיער.
  2. עסקת נופש ארוכת טווח – עסקה הנמשכת על פני תקופה של שנה אחת ויותר, שבה הצרכן, תמורת תשלום, מקבל בעיקר את הזכות לקבלת הנחות או הטבות הקשורות ללינה, בנוסף לשירותים אחרים כמו נסיעה או בלעדיהם.
  3. חברות או מנוי של מועדון צרכנות שבו מוענקות הנחות.
  4. שירותי טלפוניה נייחת.
  5. שירותי טלפוניה ניידת.
  6. שירותי אינטרנט.
  7. שירותי כבלים או לווין.
  8. חברות או מינוי במועדון כושר או במועדון בריאות (ספא).
  9. חברות או מינוי במועדון הכרויות ושידוכים.
  10. מינוי של הגרלות והימורים.

תנאים להחזרה:

  • ביטול עסקה – תוך 14 ימים מיום ביצוע העסקה או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך גילוי בעסקה, לפי המועד המאוחר מבינהם, בין אם הוחל במתן השירות או לא, ואפילו אם העסקה היא לתקופה קצובה.

5. מוצרים או שירותים במסגרת אירוע הצגה

המוצרים והשירותים בקבוצה זו:

  1. מוצר או שירות הנמכר במסגרת אירוע הצגה (פרזנטציה), אירוע במהלכו העוסק מזמין צרכנים בשיטות שונות ולרבות מתן מתנה או זכייה, על מנת להציג מוצרים ושירותים שהוא מעוניין למכור.

תנאים להחזרה:

  • ביטול עסקה – בהתאם לסוג מתן מוצר או שירות:
    • מוצר (כמו קבוצה 1) – תוך 14 ימים מיום שקיבל הצרכן את המוצר.
    • שירות (כמו קבוצה 4) – תוך 14 ימים מיום עשיית עסקה או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך גילוי בעסקה, לפי המאוחר מבינהם, בין אם הוחל במתן שירות או לא, ולרבות אם העסקה היא לתקופה קצובה.
    • עסקה מתמשכת – תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, ובתנאי שהביטול נעשה יומיים (למעט ימי מנוחה) לפני מועד תחילת שירות.

6. רכבים חדשים

מוצרים שנכללים בקבוצה זו:

  • רכב חדש שנרכש מהיבואן (יד ראשונה) – לרבות רכב פרטי, ציבורי, עבודה, מסחרי, אופניים ותלת אופן, אופנוע ואף נגרר.

תנאים להחזרה:

  • ביטול עסקה – תוך 14 יום מיום עשיית עסקה.
  • בתנאי שהרכב לא נרשם על שם הצרכן.

7. תכשיטים

מוצרים הנכללים בקבוצה זו:

  • תכשיט שהמחיר ששולם בעדו לא עולה על 3,000 ₪.

תנאים להחזרה:

  • ביטול עסקה – עד תום 2 ימים לאחר יום הרכישה, למעט ימי מנוחה.

מקרים בהם לא ניתן להחזיר או לבטל עסקה

זכות ביטול עסקה צרכנית המוענקת לצרכן לא ניתנת במוצרים ובשירותים שונים. מקרים אלו כוללים בין היתר מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, מוצרים שלא ניתן להחזיר לפי דין, מוצרים שיוצרו במיוחד ועוד.

ניתן לקרוא עוד על מקרים בהם אין זכות ביטול עסקה צרכנית.

איך לבטל עסקה צרכנית? להחזיר ולקבל כסף חזרה?

צרכן שמעוניין לבטל עסקה כדי לקבל את הכסף בחזרה, נדרש לפעול לפי שלבי ההליך הזה. הנה הסעיפים:

1. מסמכים שיש להציג לעוסק

יש להציג את אחד המסכים הבאים המעידים על עצם ביטול העסקה עם העוסק:

  • חשבונית.
  • סרט קופה.
  • פתק החלפה.
  • הוכחה אחרת לגבי ביצוע העסקה, מועדה, הסכום ששולם ואמצעי תשלום.

2. אופן החזרת מוצרים לעוסק

במידה ויש להחזיר מוצרים, אז בעת הצגת המסמכים לעיל, הצרכן צריך להציג את המוצרים שהוא רכש מהעוסק, והכל בתנאי שלא נעשה בהם שימוש והם לא פגומים כאמור לעיל.

כמו כן, הצרכן יכול להחזיר גם מוצרים שהוא נדרש לרכוש כדי לקבל את השירות – וגם עליהם העוסק נדרש להחזיר את הכסף, בתנאי שהמוצרים הללו לא פגומים ולא נעשה בהם שימוש.

החזרת המוצרים ניתנת אצל העוסק שאצלו המוצר נרכש וגם בכל אחד מסניפי העוסק או בנקודות המכירה שלו. למעט מקרים שמדובר על זכיין, אם הציג במיקום בולט בעסק שלו כי הוא זכיין.

החזרת הכסף לצרכן בעת ביטול עסקה – מתי ואיך?

לאחר החזרת המוצרים והצגת האסמכתא, העוסק נדרש להחזיר את הכסף לצרכן במועד הקרוב לביטול עסקה ובאותו אמצעי תשלום – והכל ככל שניתן.

מועד החזר הכסף לצרכן חייב להיעשות במועד ביטול העסקה ככל שניתן או במועד קרוב ביותר לכך – ולכל היותר תוך 7 ימי עסקים.

אופן החזר הצרכן לצרכן חייב להיעשות בדומה לאותו אופן בו שולם. באופן הבא:

  • אם שולם במזומן – ההחזר במזומן או בצ'ק מזומן.
  • אם שולם בצ'ק – באופן הבא:
    • אם הצ'ק לא נפרע – העוסק יחזיר את הצ'ק לצרכן.
    • אם הצ'ק נפרע – החזר במזון או בצ'ק מזומן תוך 5 ימים מהמועד שנפרע.
  • אם שולם בכרטיס אשראי – באופן הבא:
    • אם החשבון של העוסק לא זוכה – העוסק יבטל את החיוב.
    • אם החשבון של העוסק זוכה – ההחזר הוא במזומן או בצ'ק מזומן או זיכוי כרטיס אשראי של הצרכן ע"י חברת האשראי מיידית (העוסק צריך להודיע על ביטול העסקה). אם לא ניתן לזכות באשראי, אז ההחזר במזומן או צ'ק מזומן.

במקרה של עסקה מתמשכת:

  • אם נעשה בכרטיס אשראי – כאמור לעיל.
  • אם נעשה בהוראת קבע – אם הצרכן חויב, בית העסק נדרש לזכות את החשבון של הצרכן בסכום החיוב.

דמי ביטול בגין ביטול עסקה צרכנית

במקרה שהצרכן ביטל עסקה צרכנית עם עוסק, העוסק רשאי לגבות מהצרכן דמי ביטול. מדובר על תשלום שצריך לפצות את העוסק בגלל ביטול עסקה עקב החרטות מהצד של הצרכן.

דמי הביטול שהעוסק יכול לחייב, הנמוך מבין אלה:

  • 5% מערך המוצר או השירות.
  • 100 ₪.

לדוגמה:

צרכן רכש ריהוט בסך 3,000 ₪ והחליט לבטל את העסקה תוך 7 ימים. האם מותר להחזיר וכמה דמי ביטול אם כן?

הצרכן כן רשאי לבטל כי עומדת לרשותו תקופה של 14 ימים מיום הרכישה. דמי הביטול הם הנמוכים מבין אלה:

  • 5% מערך הסחורה (3000 ₪) = 150 ₪.
  • 100 ₪.

לכן, דמי הביטול הם 100 ₪ בלבד.

הוצאות ועלויות נוספות

בנוסף לדמי ביטול, יכולים לחול גם העלויות הבאות:

  • עמלת סליקת אשראי – אם העסקה נעשתה באשראי, והעוסק הציג לצרכן כי הוא חוייב בעמלת סליקה על ידי חברת אשראי או חברה אחרת, בגלל העסקה שבוטלה, אז העוסק יכול לחייב את הצרכן בתשלום זה.
  • דמי התקנה – במידה ובוצע בבית הצרכן התקנה של מוצר המשמש למתן שירות, הצרכן צריך לשלם לעוסק את עלות ההתקנה בסכום מירבי של 100 ₪.
  • תשלום יחסי – במקרה של עסקה מתמשכת שהוחל מתן השירות, הצרכן נדרש לשלם לעוסק את החלק היחסי בעד התקופה בה נעשה שימוש בשירות.

מה עוד חשוב לדעת?

הוראות חוק רלוונטיות

  • חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981
  • תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א-2010

מעל 1,500 חברים בערוץ טלגרם של פרוטוקול. הצטרפו כעת: t.me/protocolil


הירשמו לקבלת חדשות ומידע למייל

המשוב שלך חשוב לשיפור התוכן

האם העמוד הזה עזר לך? האם קיבלת תשובות לכל השאלות שלך? האם תמליץ/י עליו?

זהו משוב אנוניני והמידע נועד לשיפור התוכן. המשוב לא נועד לשאלות ואנחנו לא עונים כאן.

למידע נוסף ניתן להגיב לכתבה זו בהמשך או לפנות בטופס בעמוד ייעודי.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Close