חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

טכנאים שנדרשים לעבודה בגובה לא יחויבו לתת שירות בשעות החשיכה מחוץ לבית הצרכן

ועדת הכלכלה אישרה: טכנאי גז, חשמל וטכנאים שנדרשים לעבודה בגובה לא יחויבו לתת שירות בשעות החשיכה מחוץ לבית הצרכן – בשל הסכנה לשלומם

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום את התקנות שהגיש משרד הכלכלה ונועדו להחריג עוסקים או מקרים מסוימים מהחובה למתן שירות טכנאי גם בשעות הערב. לפי התקנות שאושרו, החובה לתת שירות בשעות החשיכה לא תחול במקרים בהם הטכנאי צריך לתת את השירות מחוץ לבית הלקוח (למעט חדרי מדרגות וחדרי כניסה), והשירות כרוך בטיפול בחשמל, גז או בעבודה בגובה – שכן במקרים כאלה עלולה להיות סכנה לנותן השירות.

היו"ר כבל סירב במהלך הישיבה להרחיב את התקנות ולהחריג נותני שירות נוספים. הוא הבהיר כי בטיחות היא מעל הכל, אבל גם לצרכן מגיע לקבל שירות ראוי בלי שיצטרך לקחת חופשה כשהוא ממתין לטכנאי. במסגרת זאת אף החליט היו"ר כבל כי התקנות לא יחולו על טכנאים הנותנים שירותים לתשתיות המים, על אף שההצעה הייתה להחיל את הפטור גם עליהם. הוא הסביר כי אין כל סיכון בטיחותי בטיפול בתשתיות המים בשעות החשיכה.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד חנה טירי, הסבירה כי התקנות הוגשו לאחר שבכנסת הקודמת אישרה הוועדה את ההצעה לתקן את חוק הגנת הצרכן ולקבוע כי שעות ביקור טכנאי יורחבו עד 19:00 בימי חול ועד 13:00 בימי שישי, על מנת לאפשר לצרכנים לקבל שירות בשעות הערב ובזמן שהם בבית ביום שישי.

עם זאת נקבע במסגרת אותו תיקון חוק כי שר הכלכלה יוכל להחריג טכנאים מסוימים ושירותים מסוימים מהחובה, בהתאם לנסיבות בטיחותיות, ולפיכך הגיש השר כעת את התקנות לאישור הוועדה. היא ביקשה להגדיש כי התקנות נועדו לקבוע שהחריג באמת יהיה חריג, ולא יהיה מצב שהן מרוקנות את החוק מתוכן: "לא הסכמנו לתת פטור קטגורי והפטור מדבר רק על שירות שניתן כולו מחוץ לביתו של הצרכן וכרוך בטיפול בחשמל או גז שיש בהם סיכון או בטיפוס לגובה". עוד הבהירה עו"ד טירי כי מדובר רק על שירות בשעות החשיכה ולמעשה בקיץ בשעה 19:00 יש עדיין אור והתקנות לא יחולו.

יו"ר פורום יצרני איסול (מערכות סולאריות), רמי טרבולסקי, אמר כי הטכנאים שמתעסקים במערכות סולאריות עובדים על גגות בחורף בגשמים ורוחות, וכדי לעבוד בלילה צריך לגדר את המקום ולהאיר וזו אופרציה שלמה כדי לתת שירות. סמנכ"ל השירות של תדיראן, יגאל עמר, הוסיף כי טכנאי המזגנים מתמודדים עם סיכונים של חשמל, עבודה בגובה, בין היתר על גגות רעפים ומסתורי כביסה, ומתעסקים גם בגז. "אנחנו לא רוצים להכניס את הטכנאים שלנו לסיכון כמו בענף הבנייה", אמר. נציגת התאחדות התעשיינים, יעל שכטר, ביקשה להבהיר את הסכנה בהתעסקות עם מערכות גז בשעות החשיכה. היא הסבירה כי גם בהתקנת כיריים, למשל, רוב העבודה מחוץ לדירה. שכטר הדגישה כי מדובר רק על מתן שירות וכי אירועי חירום מטופלים גם בשעות החשיכה ובמשך 24 שעות ביממה.

היו"ר כבל הבהיר כאמור כי הבטיחות היא מעל הכל וברגע שיש סכנה אי אפשר יהיה לתת שירות, אבל אי אפשר להפוך כל מצב למצב מסוכן וככה להתחמק מלתת שירות בהתאם לחוק. "צרכן שמזמין שירות רוצה לקבל אותו בלי שיצטרך לקחת חופשה כדי להמתין לטכנאי", אמר. הוא הוסיף כי במקרים בהם כוללת העבודה סכנה בשל עבודה בגובה לא תחול החובה לתת שירות גם בשעות החשיכה, אך אמר כי לא יאפשר שיעשה שימוש בתקנה כדי להתחמק ממתן השירות. המהנדס בוריס סגלין מחברת דור אלון אמר כי צריך לאפשר לחברות להגיע להסכמה עם הצרכן כי במקרים בהם נדרשת עבודה בגז בתוך בין היתר מחוץ לדירה השירות יינתן בשעות האור, לטובת שני הצדדים. היו"ר כבל אמר בתגובה כי כבר כיום אין בעיה להגיע להסכמה עם הצרכן על מתן השירות בשעות היום, ואמר כי גם הלקוחות עצמם לא יבקשו לסכן את נותני השירות.

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil