חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

קניה בטוחה באינטרנט – מדריך ועצות חשובות ביותר

כולנו אוהבים חגים, חלקינו אוהבים אותם מבחינת המסורת, מבחינת פגישה עם קרובי משפחה ומנוחה, אבל צרכנים נבונים יודעים לנצל את הימים האלו של החגים לצורך קניות מוצרים ושירותים של עסקים שמציעים מבצעים והנחות אטרקטיביות. זה נכון, הנחות ומבצעים אלו גורמים לנו לבצע פעולת רכישה ולהרגיש שאנחנו מרוויחים אך מצד שני אנחנו חייבים לזכור שכאשר מדובר באינטרנט, צריך לדעת איך עושים קניות באינטרנט בצורה בטוחה.

יום הרווקים הסיני, בלאק פריידיי, סייבר מאנדיי, ראש השנה האזרחית ועוד חגים מציעים מבצעים והנחות אטרקטיביות, אבל איך מבצעים קניה בטוחה באינטרנט? המדריך.

אז הכנו את המדריך הזה עם עצות שיעזרו לכם לערוך קניה בטוחה באינטרנט תוך כדי שמירה על הכסף ועל האשראי שלכם. אז מה מומלץ לעשות כאשר אתם קונים באינטרנט וכדי לוודא שזה בטוח?

1. שמרו על המחשב / הטלפון שלכם מעודכן

המחשב או הטלפון שלכם כולל מערכת הפעלה וינדוס / אנדרואיד / iOS או מערכת הפעלה אחרת, ומערכות אלו מקבלות עדכוני גרסה מידי פעם. המפתחים (אנשי פיתוח) שעובדים בחברות הללו מבצעים כל מיני עדכונים במערכת הפעלה וזאת על מנת לתקן שגיאות, בעיות או מוסיפים אפשרויות חדשות. השגיאות האלו עשויות להיות גם עדכוני אבטחה שונים שעוזרים למכשיר שלכם להיות מאובטח יותר וזאת כדי שהאקרים לא יכולן לפרוץ למחשב שלכם ולגנוב מידע וסיסמאות.

איך בודקים שהמכשיר שלכם מעודכן ואיך עושים עדכון גרסא?

בדרך כלל, עדכוני גרסה מבוצעים תמיד דרך לוח הבקרה או הגדרות של מערכת ההפעלה. הנה פירוט למערכות פופולאריות.

  1. עדכון עבור ווינדוס
  2. עדכון עבור אנדרואיד
  3. עדכון עבור iOS של אפל

2. הפעילו אנטי וירוס / חומת אש

מומלץ מאוד להוריד תוכנת Antivirus או להפעיל תוכנת Firewall טובה. ישנם תוכנות בתשלום וישנם תוכנות בחינם.

תוכנות אנטיוירוס עוזרות לאבטח עוד יותר את המחשב שלכם מפני התקפות ומזיקים שונים בזמן אמת וזה משפר עוזר לכם לבצע קניה בטוחה באינטרנט. ברגע שהם מוצאים אתר או קובץ זדוני, הם לא מאפשרים לכם להיכנס לאתר זה ובכך מונעים את ההתקפה. כמו כן, ניתן לערוך על ידם סקירה במחשב לאיתור קבצים ותיקיות פגועות והם יודעים למחוק אותם.

במידה ואינכם מעוניינים בתוכנת אנטי וירוס, וודאו שיש שאחת התוכנות חומת אש או Windows Defender מופעלת אצלכם במחשב.

ישנן תוכנות אנטיוירוס גם עבור הטלפון הנייד שלכם, פשוט מאוד, אתם יכולים להיכנס לחנות אפסטור של אפל או גוגל פליי.

3. עדכנו את הדפדפן או האפליקציה שלכם

אם אתם קונים באינטרנט דרך המחשב שלכם, וודאו כי הדפדפן שלכם מעודכן לגרסה הכי חדשה שיש. לכך מספר סיבות, בין היתר שיפור חווית משתמש, מהירות וגם עדכוני אבטחה. בדרך כלל כדי לעדכן את הדפדפן שלכם, עושים זאת בעזרת ההגדרות > לחיצה על אודות ואז תהיה אפשרות לעדכן לגרסה האחרונה ביותר.

הנה מידע נוסף:

אם אתם משתמשים בטלפון הנייד, היכנסו ל- Google Play או ל- App Store לפי סוג המכשיר שלכם ועדכנו את כל האפליקציות שלכם שאתם משתמשים בהם באופן קבוע, לרבות של רשתות חברתיות ואפליקציות של קניות באינטרנט.

4. השתמשו באינטרנט / WiFi מאובטח

אחד המאפיינים של קניה בטוחה באינטרנט היא שימוש באינטרנט מאובטח. כלומר, ה- WiFi שלכם בבית מאובטח יותר כי הוא עם סיסמא (אם לא, עשו זאת במיידי!), כך שלא ניתן לפרוץ לתקשורת שלכם ולמשוך מידע.

לכן אם אתם רוצים לערוך קניות בצורה בטוחה, עשו זאת על ידי ה-WiFi שלכם בבית, בעבודה (אם זה מאובטח) או אפילו דרך התקשורת הסלולארית שלכם, אלו סוגי ההתחברות האינטרנט הבטוחות ביותר.

לכן מומלץ מאוד לא לבצע עסקה או להעביר מידע כאשר אתם מחוברים דרך רשת אינטרנט ציבורית או חינמית. נוסיף ונאמר, עדיף להימנע מגלישה ברשתות אלו, אפילו לצורך גלישה בפייסבוק או קריאת חדשות באינטרנט.

5. בחרו סיסמאות לא קלות לניחוש

פעם ראשונה שאתם נרשמים לאתרים כדי לקנות באינטרנט? יש לכם כבר משתמש שדרכו אתם קונים? כדי לערוך קניה בטוחה באינטרנט, עליכם לשנות את הסיסמאות שלכם לסיסמאות קשות לניחוש. האקרים אוהבים סיסמאות קלות ויש להם גם תוכנות לניחוש סיסמאות.

על מנת לאבטח את החשבונות שלכם, השתמשו בסיסמא קשה יותר:

  • 8-12 תווים.
  • אותיות גדולות.
  • אותיות קטנות.
  • ספרות.
  • תווים מיוחדים.

כדי לבחור סיסמא שונה מסיסמאות חשבון הבנק שלכם, חברת אשראי, חשבון האימייל שלכם וכד'.

כדי לאבטח עוד יותר את החשבון שלכם, חלק מן האתרים מציעים אימות דו שלבי. בעזרת אימות זה, ברגע שאתם מנסים להיכנס לחשבון שלכם, המערכת מבקשת לאשר זאת על ידי המכשיר הנייד שלכם, על ידי אפליקציה או על ידי שליחת SMS או שיחת טלפון. אם יש אפשרות זו, מומלץ להפעילה.

6. הכנסו לאתרים רשמיים או התקינו אפליקציות רשמיות

האקרים אוהבים ליצור אתרים מתחזים לאתרים כמו איביי, עלי אקספרס ועוד. באתרים אלו הם יכולים לקבל את כל המידע האישי שלכם וגם המידע של אמצעי התשלום ולעשות בו כל שימוש כרצונם. זה יכול לקרות גם באמצעות טלפונים ניידים, אשר יכולות לנצל את אי ההבנה שלכם לצורך גניבת הפרטים שלכם.

אתרים או אפליקציות אלו בנויות באמצעות קוד זדוני ואפילו יכולות להציע קופון במתנה, במצב זה, אם אתם מזינים את פרטי האשראי שלכם, הם מועברים אל ההאקר וכך נגנב לכם אמצעי התשלום.

אם אינכם בטוחים, נסו לערוך חיפוש בגוגל, בדרך כלל גוגל מסנן אתרים זדוניים ומציג אתרים רלוונטיים לחיפוש שלכם, כאשר מרבית הסיכויים שתגיעו לאתר של המוכר. או דרך הרשתות החברתיות הגדולות כמו (פייסבוק, אינסטגרם וכד') אבל בתנאי שהרשת החברתית סימנה וי כחול, כלומר הוסיפה תווית שהדף הזה מייצג את המותג הרשמי.

7. בדקו את אמינות המוכר

באתרים כמו עלי אקספרס, איביי או אמזון, בדרך כלל ישנם מוכרים שמהם אתם קונים בצורה ישירה. כלומר, אמזון או איביי לדוגמה, לא מוכרים לכם את המוצר, זה לא מוצר שלהם. האתרים הללו מציעים זירת קניות בה המוכרים והקונים (במקרה זה אתם) נפגשים ומבוצעים עסקאות.

כאשר אתם בודקים מוצר כלשהו שאתם רוצים לקנות, ראשי כל קבלו מספר דברים על המוכר:

  • כמה מוצרים וכמה זמן הוא מוכר באתר הזה?
  • מהו הדירוג של המוכר (לפי מספר כוכבים או דירוג אחר)?
  • מהו הדירוג של המוצר שרציתם לקנות ומה אנשים שקנו כבר אמרו על המוצר?
  • כמה מכירות היו למוצר?
  • אילו אמצעי תשלום המוכר מבקש?

כמו כן, בדקו איך האתר עצמו מגן עליכם מפני מצבים בהם לא קיבלתם את המוצר, עבר הרבה זמן מאז הקניה, המוצג פגום, המוצר לא שלם וכדומה. בדרך כלל האתרים הללו מפרסמים מידע זה בעמוד הראשי שלהם או בחלק התחתון באתר ועוד.

באתרים שהם לא זירת קניות, כמו מותג כלשהו של מוצר מסויים או אתר שהוא זה שמוכר את המוצרים בעצמו, כדאי גם לבדוק את הפרטים הבאים, במיוחד אם המותג לא מוכר:

  • איך קוראים לחברה? ולברר עליהם קצת באינטרנט.
  • כתובת פיזית ליצירת קשר ולהגעה.
  • מספר טלפון לשירות לקוחות ולתמיכה.

8. בדקו שהאתר מופעל על ידי תקן HTTPS

אתרי אינטרנט פועלים בעיקר לפי http או https (כמו האתר שלנו), התקן הזה אומר גם כיצד המידע מועבר מכם אל המוכר שממנו אתם קונים את המוצר. ה- https הוא הרחבה של http והוא מוסיף שכבת הגנה מוצפנת שנקרית (SSL), ובכך מאפשרת מעבר המידע מכם למוכר, לדוגמת פרטי האשראי שלכם בצורה מאובטחת.

כאשר אתם גולשים באתר האינטרנט, שימו לב שבשורת הכתובת בדפדפן, בתחילת הכתובת של האתר מופיע HTTPS וגם לפעמים תראו רקע בצבע ירוק ולפעמים הכיתוב הזה בצבע ירוק, ולפעמים מנעול סגור בצבע ירוק.

במכשירים ניידים ייתכן ותראו מנעול סגור בלבד ואם תלחצו עליו, בדרך כלל תראו שמופעי HTTPS.

שימו לב: אם תחילת הכתובת היא בצבע אדום או שאתם רואים את האות הקטנה i באנגלית ואין לידו מנעול סגור – זהו אתר לא מאובטח.

9. החלטת לרכוש? ודאו שהאתר תומך בתקן PCI DSS

תקן PCI DSS (ראשי תיבות של Payment Card Industry Data Security Standard) הוא תקן שנוצר על ידי 5 חברות כרטיסי האשראי הגדולות (ויזה, מסטרקארד, JCB, Discover ואמריקן-אקספרס) כדי להבטיח הגנה על נתוני כרטיסי אשראי בכל סביבה בה הם מאוחסנים, מועברים או מעובדים.

התקן כולל דרישות שונות ליישום בקרות אבטחת מידע במטרה ליישם הגנה בארגונים המטפלים בפרטי כרטיסי אשראי באמצעים שונים כגון ארנקים אלקטרוניים, אתרי אינטרנט וכדומה. תקן זה מגביר את אבטחת מעבר המידע מכם אל המוכר.

אתר אינטרנט שעומד בתקן הזה, יוסיף אותו באתר שלו בסוף העמוד או במקום אחר.

10. בדקו חלופות לכרטיס האשראי שלכם

ישנם אתרים שמציעים אמצעי תשלום נוספים מלבד כרטיס האשראי הרגיל שלכם. יש אתרים שמציעים תשלום באמצעות ארנק דיגיטלי מאובטח כדוגמת Paypal זה מאפשר תשלום אל המוכר וללא צורך בשיתוף אמצעי התשלום שלכם.

החלופה הנוספת היא שימוש בכרטיס אשראי טעון מראש (Pre paid) כמו של דואר ישראל או של חברת Payoneer הישראלית. אתם יכולים להטעין את הכרטיס בסכום כלשהו ועם הכסף שיש בכרטיס אתם רוכשים מוצרים.

11. היזהרו מהצעות חשודות

בין אם קיבלתם הודעת SMS, הודעת אימייל, דרך הפייסבוק או בכל מקום אחר המציעה לכם הטבה מיוחדת, הנחה גדולה מדי, מחיר נמוך מאוד, מתנות של מוצרים יקרים או כל הצעה שנראית או נשעמת מוזרה מדי.

בדקו מי שלח לכם אותה ואם אתם לא בטוחים, אל תלחצו עליה ואל תתפתו לזה, ייתכן מדובר על פישינג או הונאה שמטרתה היא למשוך מידע אישי שלכם ולרבות אמצעי התשלום.

האקרים אוהבים להשתמש בשיטות רבות כדי למשוך מידע זה, בין אם משלוח קישורים מוזרים אליכם, אפילו אם הם שולחים אליכם קובץ באימייל שכולל כאילו חשבונית או קבלה או תמונה כלשהו לצורך קבלת שובר הנחה וכדומה.

בכל מקרה הימנעו ככל האפשר:

  • לא לתת מידע אישי.
  • לא לספק אמצעי תשלום.
  • לא לפתוח קבצים חשודים.
  • לא ללחוץ על קישורים לא ידועים.
  • לא לפתוח אימיילים ממקור לא יודע (במידת האפשר).
  • לא להגיב לפופאפים חשודים.

12. בדקו את אמצעי התשלום שלכם לאחר הרכישה

לאחר שרכשתם את המוצר, בדקו את חשבון הבנק שלכם או את חברת האשראי או הארנק הדיגיטלי שלכם האם באמת חוייבתם בסכום שהייתם צריכים לשלם בפועל. זאת כדי שתוודאו שלא נפלתם לקורבן.

מה כדאי לעשות?

  • אם זו הפעם הראשונה, צלמו מסך שבו מפורטים תנאי העסקה והמחיר שלו לפני שאתם מזינים את פרטי האשראי.
  • בקשו קבלה (וחשבונית מס אם זה עסק ישראלי) מיד בתום הרכישה של המוצר ושמרו את הקבלה הזו.
  • בדקו את חשבון הבנק / מסגרת כרטיס אשראי כדי לוודא שאין חיובים חריגים.
  • בקשו מהבנק שלכם לשלוח לכם SMS ואימייל על כל רכישה שמתבצעת דרך כרטיס האשראי.
  • ראיתם חיוב חריג? צרו קשר עם חברת האשראי שלכם לצורך ביטול החיוב.

הכנסו עבורכם מדריכים מקצועיים בנושא:

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil