צרכנות

ספין מוצרי החלב נחשף: רשתות השיווק והמחלבות גורפות לכיסן מעל 67% מההכנסות

עליית מחיר המטרה האחרונה של החלב, אמורה להשפיע בצורה זניחה מאוד, אם בכלל, על מוצרי החלב, הן שבפיקוח והן שלא בפיקוח. בעוד שרשתות השיווק והמחלבות, מנצלות זאת לטובתן ומעוניינות בהעלאת מחיר החלב בעשרות אחוזים – שהם כמו שאתם מבינים – על חשבונכם.

מחקר חדש שגובש על ידי ועד הפעולה של הרפתנים ונאסף על סמך מידע גלוי באתרי האינטרנט של מועצת החלב, שטראוס, תנובה, טרה, שופרסל, רמי לוי ואתר פרייסיז, חשף את האמת, שהיא מאוד עצובה. המחקר מנתח את חלקם (באחוזים) של הרפתנים במחיר הצרכן לחלב של מוצרי החלב השונים, בין אם בפיקוח ובין אם לא.

המחקר כלל את כל מוצרי החלב המפוקחים וכן 25 מוצרים שלא מפוקחים שהם מאוד פופולאריים אצל הצרכן הישראלי. המחקר מראה כי קיימים פערי מחירים של 317% על המוצרים בפיקוח וקיימים פערי מחירים של 1052% בממוצע על מחירים של מוצרים לא מפוקחים שנכללו במחקר.

המחקר מגלה כי במוצרים שהם בפיקוח, עלות מרכיבי החלב הגולמי מהווים כ-33% בלבד מהמחיר לצרכן, משמע כי רשתות השיווק והמחלבות אחראיות להכנסות של 67% מהמוצרים הללו.

המחירים נעים מגבינה לבנה שבה עלות החלב הגולמי מהווה 22% מהמחיר לצרכן ועד לחמאה שבה עלות החלב הגולמי הוא 44%. לפיכך, עליית מחיר בגלל ייקור החלב ב-4%, אמורה להעלות את מחיר הגבינה ב-4.6 אגורות בלבד לאריזה, ואת החמאה ב-6.6 אגורות בלבד.

הכנסה של 94% בגבינה לבנה שלא בפיקוח

לא די בכך, הרי שבמוצרים שלא בפיקוח, התמונה הופכת להיות משמעותית יותר. כך למשל, עלות מרכיבי החלב הגולמי מהווים כ-14% בלבד מהמחיר לצרכן של "מילקי", משמע, רשתות השיווק והמחלבות אחראיות להכנסות של 86%.

השיא הוא במחירי הגבינה הבולגרית המעודנת של "גד" – הכנסות של רשתות השיווק והמחלבות מרחיקות לכת והן גורפות לכיסן 94% מהמחיר לצרכן (!). לפי המחקר, עלייה זו של מחיר החלב ב-4% צריכה להעלות את מחיר האריזה (שעלותה כ-25 ₪) בכ-6 אגורות בלבד.

מחאת הקוטג'

הקוטג', שזכה למעמד ייחודי במחאת הקוטג' בקיץ 2011, משאיר לרשות השיווק ולמחלבות הכנסה של 72% עד 76% מסך המחיר לצרכן. תנובה ושטראוס היו צריכות להעלות את מחיר הקוטג' 5% (250 גרם) בכ-4 אגורות בלבד. עם זאת, כתוצאה מסערת החלב הנוכחית שבה מחיר החלב הועלה ב-4%, המחירים לצרכן עודכנו ב-3.4% (גבוה משמעותית).

רשות השיווק והמחלבות עתרו לבג"ץ כי מחיריהן צריכים להתעדכן בעשרות אחוזים מעלה והנתונים הללו מוכיחים כי מדובר על ספין בלבד שמטרתו להגדיל עוד יותר את הרווחים שלהן.

המחקר מסכם כי העלאה של 4% במחיר המשולם לרפתנים, אמורה להגדיל את מחירי המוצרים שבפיקוח ב-1.2% בלבד. ברור שכל אחוז נוסף מעל 1.2% עוזר לשלשל לכיסן של המחלבות וחברות השיווק כסף רב וכל זאת על חשבון משקי הבית בישראל.

למי שמעוניין לקבל את הנתונים של מחקר מחירי מוצרי החלב, הנה קובץ Excel.

מעל 1,100 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

מערכת האתר

פרוטוקול מגזין עסקים הוא פורטל חדשות כלכלה, שוק ההון, נדל"ן, דין ומשפט, כסף, ביטוח, צרכנות פיננסית, עסקים ויזמות, סטארטאפ, אנרגיה, שיווק, טכנולוגיה ועוד.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close