טכנולוגיה ודיגיטל

איזה מידע פייסבוק אוספת עליכם כשאתם לא משתמשים בה ולמה?

לפני כשבועיים, מארק צוקרברג נתן עדות בפני הקונגרס האמריקאי, שם הוא נשאל מעל 500 שאלות שונות כאשר חלקם הוא לא היה יכול לענות מסיבות שונות, שלטענתו "הוא לא בטוח, יבדוק זאת עם הצוות שלו ויחזור עם תשובות".

באחת השאלות שהוא נשאל, איזה מידע פייסבוק אוספת עלינו דרך אתרי אינטרנט ואפליקציות שונות, כמו כן איך המידע הזה נשלח לפייסבוק ומה קורה אם אין לי חשבון פייסבוק או שאיננו מחובר לחשבון הפייסבוק שלי.

מתי אוספת פייסבוק מידע על אנשים באתרים ובאפליקציות?

אתרים ואפליקציות רבות משתמשים בכלים שונים של פייסבוק להצגת תוכן נוסף וכן לצורך יצירת מודעות רלוונטיות יותר. הכלים האלו כוללים:

  1. תוספים – כגון כפתורי לייק, שיתוף, תוסף לתגובות של פייסבוק ועוד.
  2. התחברות – ישנם אפליקציות ואתרים המאפשרים התחברות ישירות דרך חשבון הפייסבוק שלכם.
  3. פייסבוק אנליטיקס – מערכת לניטור ולניתוח תנועות גולשים.
  4. כלים למפרסמים – כלים כדוגמת פיקסל שעוזרים למפרסמים ליצור מודעות יעילות יותר.

גם אם אין לכם חשבון או שאתם מנותקים, ברגע שאתם נכנסים לאתרים כאלו (רמז: כמעט כל אתר אינטרנט בעולם) אתם עשויים לראות תוספים אלו ולכן פייסבוק מקבלת על כך מידע.

איזה סוג מידע פייסבוק מקבלת מאתרים אלו?

אתרים שהוסיפו את הכלים לעיל לאתר האינטרנט שלכם או לאפליקציה, מאפשרים שליחת מידע לפייסבוק. למעשה, ברגע שאתם גולשים באתר אינטרנט, הדפדפן שלכם שולח בקשה אל השרת שהאתר נמצא בו מספר נתונים, המידע הזה נשלח הן לאתר האינטרנט והן לפייסבוק. המידע כולל:

  1. שם הדפדפן (כרום, פיירפוקס, ספארי ועוד).
  2. כתובת IP שלכם (המספק מידע אודות ספק האינטרנט שלכם ומיקום גאוגרפי).
  3. מערכת הפעלה (וינדוס, אנדרואיד, iOS וכד').
  4. עוגיות – פיסות מידע שונות המאפשרות לדעת האם גלשתם בעבר באתר ותכונות נוספות המאפשרות שימוש מתקדם יותר באתר או באפליקציה.

פייסבוק מקבלת את המידע מכיוון שהאתר שאתם גולשים, שולח לדפדפן שלכם בחזרה את התוכן של האתר ושירותים נוספים שהאתר משתמש בהם. כך למעשה פייסבוק מאפשרת הצגת התוכן והתוספים שלה באתר.

איך פייסבוק משתמשת בנתונים אלו?

פייסבוק שינתה לא מזמן את מדיניות הפרטיות שלה שמסבירה בין היתר איך היא משתמשת במידע זה. למעשה מדובר על 3 דרכים שהיא משתמשת במידע: כדי לספק את השירותים הללו, כדי לשפר את האבטחה וכדי לשפר את השירותים שלה.

1. אספקת שירותים

פייסבוק מקבלת את המידע הרשום לעיל על מנת להתאים את השירותים הללו כדוגמת כפתורי שיתוף ולייק כדי להציג לכם בשפה שלכם וכדי לדעת האם אתם מחוברים לחשבון או לא. אתרים יכולים לקבל מידע זה כדי להבין את תנועות הגולשים באתר ומידע עליהם וכדי לספור משתמשים ייחודיים באתר.

כמו כן, מפרסמים יכולים להציג מודעות רלוונטיות לקהל היעד וכן יכולים למדוד את ביצועי המודעות שלהם. לבסוף, כך פייסבוק יכולה להציג לכם מודעות באתרים נוספים הקשורים לפייסבוק.

2. שיפור האבטחה

פייסבוק מקבלת את המידע הזה כדי להבין את הפעולות השונות ולמצוא בעיות. לדוגמה, אם מישהו ניסה להיכנס לחשבון שלכם IP מארץ אחרת, או להבין האם תוכנה משתמשת בדפדפן ומצנלת לרעה את השימוש.

3. שיפור השירותים

כן, פייסבוק משתמשת במידע זה כדי להציג לכם תוכן רלוונטי יותר. לדוגמה אם אתם מבקרים באתרים של רכישת ביגוד והנעלה, אתם עשויים לראות יותר תוכן הקשור לביגוד וכן תוכלו לראות יותר מודעות המותאמות לכם בעקבות כך.

מה אפשר לעשות?

כאשר אתם משתמשים בפייסבוק, יש לכם אפשרות להגדיר מה תרצו לראות בתוכן הניוזפיד (העמוד הראשי בפייסבוק), האם תרצו לראות יותר חברים ופחות תוכן ציבורי, או שתרצו להפסיק לעקוב אחר חברים או קבוצות מסויימות.

בנוסף, תוכלו לבטל מודעות מותאמות אישית, כך שתפסיקו לראות מודעות שמותאמות לפי ההשכלה שלכם, עבודה, תחומי עניין, אתרים שביקרתם ועוד. הנה עבורכם מדריך ניהול והסרת מודעות מותאמות אישית באינטרנט.

מה עבור אלו שאין להם חשבון פייסבוק?

אם אין לכם חשבון פייסבוק (או שמחקתם אותו), מפרסמים לא יוכלו להתאים לכם מודעות כיוון שהמודעות מופיעות בפייסבוק או באתרים המציגים מודעות של פייסבוק. גם אם תבקרו באתרים אלו, לא יוצגו לכם מודעות אלא במקום זאת, תראו כפתור הרשמה לפייסבוק.

כמו כן, עדיין תראו את התוספים של פייסבוק כדוגמת כפתורי לייק ושיתוף, אך לא תוכלו להשתמש בהם עד שלא תירשמו/תתחברו.

עוד בנושא

מעל 1,200 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close