אנרגיה

מחקר שוק הסולר בישראל: פיצול מותג לתחנות עצמאיות מוזיל את המחיר ב-2.5%

חטיבת המחקר של בנק ישראל פרסם היום קטע מתוך לקט מדיניות וסוגיות מחקריות לעניין מאפייני התחרות בתחנות התדלוק בשוק הסולר בישראל.

שוק התדלוק בישראל בשנת 2017 כלל כ-1200 תחנות תדלוק כאשר רובן שייכות ל-4 חברות הדלק הגדולות: דור אלון, דלק, פז וסונול. חלקן שייכות לחברות דלק קטנות יותר שהפיזור שלהן לא אחיד. על פי המחקר, מכירות הסולר והבנזיק ב-2017 עמד על 33 מיליארד ₪.

המחקר של בנק ישראל, מנסה לאמוד כיצד מאפייני השוק המקומי של תחנת תדלוק משפיעים על מחירי הדלק שהיא מוכרת וזאת באמצעות נתונים ומודל כלכלי לפיו החישוב בוצע.

רשימת תחנות התדלוק נלקחה על ידי Fulltank, והמחקר בין התחנות במונחי משך זמן נסיעה חושב על ידי אפליקציית Waze. בנק ישראל נרגש גם להודיע כי לטענתו הם הראשונים שהשתמשו באפליקציית Waze לצורך שימוש בנתוניו במחקר. טענת חטיבת המחקר כי מדידה זו מעניקה למשך הזמן אומדן המותאם לפי גודל התנועה ולכן הוא מדוייק יותר מאשר חישוב באמצעות המהירות המותרת.

חשוב לציין כי הרשות להגבלים עסקיים יכולה להשפיע בצורה משמעותית על התחרות ועל מחירי הדלק. הרשות יכולה להגביל מותגים גדולים שיש להם נוכחות גדולה מדי בשוק מקומי, לקבוע מרחקי מינימום בין תחנות של אותו מותג, לעודד כניסה לתחרות של תחנות עצמאיות, לאשר מיזוגים בין מותגים וגם לעודד או לחייב פיצול מותגים לתחנות עצמאיות.

על פי התוצאות של האמידה לפי מחקר בנק ישראל:

  • פיצול מותג גדול לכמה תחנות עצמיות מקטין את המחיר בכ-2.5%.
  • המחיר בתחנת דלק יורד כאשר מספר התחנות הממותגים עולה בשוק המקומי (יותר מתחרים).
  • בזמן שריבוי תחנות מאותו מותג גורם להגדלת המחיר (נראה כי תחנות מאותו מותג משתפות פעולה).
  • ככל שהתחנה קרובה יותר לצומת – כך המחירים גדולים יותר (נגיש יותר).
  • ככל ששטח השוק המקומי גדול יותר – כך המחירים עולים יותר (יש יותר ביקוש).

לסיכום: כדי להוזיל את מחיר הסולר לצרכן בישראל, צריך לעודד פתיחת תחנות שאינן שייכות ל-4 המותגים הגדולים, כמו כן להדק את ההגבלות על פתיחת תחנות ששייכות למותגים גדולים.

מעל 1,100 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

מערכת האתר

פרוטוקול מגזין עסקים הוא פורטל חדשות כלכלה, שוק ההון, נדל"ן, דין ומשפט, כסף, ביטוח, צרכנות פיננסית, עסקים ויזמות, סטארטאפ, אנרגיה, שיווק, טכנולוגיה ועוד.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close