חדשות כלכלה

רשות ההגבלים העסקיים מתנגדת למיזוג יוניון – TMF

מיזוג בין שתיים מחמש חברות רכש המדיה הגדולות עלול לפגוע בתחרות מול ערוצי הטלוויזיה והמפרסמים

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, הודיעה היום על התנגדותה למיזוג בין חברות רכש המדיה יוניון ו-TMF.

חברות רכש המדיה רוכשות שטחי פרסום באמצעי המדיה השונים כגון עיתונות, טלווזיה, דיגיטל, שלטי חוצות, רדיו וקולנוע ועוד ואת שטחי הפרסום הללו הן מוכרות למפרסמים. בנוסף, חברות רכש המדיה מציעות למפרסמים שירותי תכנון ושיבוץ של התוכן הפרסומי באמצעי המדיה השונים על מנת להביא למקסימום תמורה לפי יעדי הקמפיין, מספר חשיפות, הגעה לקהלי יעד ועוד.

נכון להיום, תחום רכש המדיה הוא תחום ריכוזי ובו פועלות 5 חברות: יוניון מדיה, יוניברסל מקאן, מדיה קום, זניט וחברת TMF.

הטלוויזיה המסחרית

ערוצי הטלוויזיה השונים הממומנים על ידי מודעות ופרסומות כדוגמת ערוץ עשר, קשת ורשת – הם כלי חשוב עבור מרבית המפרסמים. נכון להיום, פרסומות בערוצי הטלוויזיה מהווים  הנתח הגדול ביותר בתקציב הפרסום של המפרסמים.

ערוצי הטלוויזיה מסתמכים על חברת רכש המדיה למכירת הפרסומות ומוכרים באמצעותן את מרבית זמן הפרסום.

ההתקשרות בין ערוצי הטלוויזיה וחברות רכש המדיה מבוססת על מיקוח לעניין המחירים אשר נקוב במחירי רייטינג ומיקום הפרסומות ברצועות השידור השונות ובתוך מקבצי הפרסומות.

לחברות רכש המדיה יש תפקיד בתכנון חלוקת התקציב בין ערוצי המדיה השונים. מעורבות זו מאפשרת לחברות רכש המדיה להשפיע במידה מסויימת על הסטת מתקציבי הפרסום של הלקוחות שלהם בין ערוצי הטלוויזיה השונים וגם בין ערוצי הטלוויזיה לבין ערוצי מדיה אחרים כדוגמת פרסום במדיה דיגיטלית.

אופי הפעילות של ערוצי הטלוויזיה מגביל את הגמישות שיש להם לצורך התאמת הוצאותיהן בתגובה לירידה בביקוש לפרק זמן מסויים. זמן פרסום שלא נמכר לפני מועד השידור יורד לטימיון בזמן שההוצאה על התכנים כבר נעשתה. הבעיה הזו משחקת לטובת חברות רכש המדיה ומחזקת את כוח המיקוח שלהם מול הערוצים ביחס למכירת זמן פרסום לחברות רכש המדיה.

שוק הפרסום בטלוויזיה
שוק הפרסום בטלוויזיה. קרדיט: רשות ההגבלים העסקיים

העצמת כוח

רשות ההגבלים העסקיים בטוחה כי המיזוג בין יוניון ל- TMF עלול להעצים את הכוח של חברות רכש המדיה כך שיתאפשר להן להוריד את המחיר שהן משלמות לערוצים, זאת מכיוון ש-5 הגופים המובילים יהפכו להיות 4 גופים ובכך החברה הממוזגת תקבל תקציבי פרסום משמעותיים בטלוויזיה.

התוצאה של מיזוג עלולה לגרום לירידת מחירי הפרסום מצד אחד וירידה בהכנסות של הערוצים המסחריים מצד שני, הדבר יפגע בתמריץ שלהן להשקיע בתכנים המשודרים ובכך גם הצופים ייפגעו.

לעניין המפרסמים, מיזוג כזה יגדיל את כח השוק של חברות רכש המדיה במכירת זמן פרסום בטלוויזיה. החשש מתחזק כאשר מפרסמים מעדיפים שלא לקבל שירות מחברות רכש המדיה המשרתת את המתחרים שלהם.

כתוצאה מכך עולה החשש כי חברות רכש המדיה יפעילו את הכוח שוק שלהם כלפי אותם לקוחות על ידי העלאת מחירים או פגיעה באיכות השירותים.

מיזוג יוניון TMF
מיזוג יוניון TMF. קרדיט: רשות ההגבלים העסקיים

בואו להיות חברים שלנו בערוץ הטלגרם - t.me/protocolil


תגיות

מערכת האתר

פרוטוקול מגזין עסקים הוא פורטל חדשות כלכלה, שוק ההון, נדל"ן, דין ומשפט, כסף, ביטוח, צרכנות פיננסית, עסקים ויזמות, סטארטאפ, אנרגיה, שיווק, טכנולוגיה ועוד. יש לכם מידע חשוב לספר לנו? כתבו לנו דרך המייל האדום.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close