אנרגיה

סקר רכב חשמלי: 9% מעוניינים לרכוש, 87% דורשים טעינה בבית – משרד האנרגיה מקצה 25 מ' ₪

משרד האנרגיה הכריז לאחרונה כי בכוונתו לעודד את השימוש ברכבים חשמליים והיעד הוא שבשנת 2030, כל הרכבים בישראל ינועו באמצעים חליפיים לדלק שאינם מזהמים כגון: חשמל, ביו דלק, גז טבעי ועוד.

על מנת לממש את היעד הזה, המשרד פועל על פי תכנית העבודה שלו כדי לעודד הרחבת השימוש בתחליפי דלק לתחבורה כמשימה אסטרטגית. לשם כך, המשרד ערך סקר כדי לעזור ולהבין מהם החסמים בשוק הרכבים החשמליים ומה המוטיבציה הדרושה לציבור על מנת לעודד שימוש באמצעי זה.

מטרת המחקר היא לקבל מידע ניתוחי כדי לקבל תובנות אודות מאפייני השוק והתפישה הצרכנית כדי לעודד מעבר לרכבים חשמליים. מאפייני השוק כוללים את רמת המוכנות של ציבור הנהגים לעבור לשימוש ברכבים חשמליים וכמה רכבים חשמליים צריכים לעלות על הכביש כדי ליצור מסה קריטית.

התפישה הצרכנית כוללת את החסמים העיקריים שמונעים מהציבור שימוש ברכבים אלו ומהי המוטיבציה הדרושה על מנת לעודד שימוש בהם.

המדגם נערך באינטרנט בקרב 1290 נהגים בעלי רישיון. כאשר 55% נשים ו-45% גברים, 82% חילוניים או לא מסורתיים והשאר דתיים, 35% בגילאי 18-34, 41% בגילאי 35-54 והשאר מעל 55. אזור המגורים המרכזי ביותר הוא תל אביב וגוש דן המהווה 34% מכלל הנסקרים, 48% מרוויחים מעל הממוצע ו-70% בעלי רכב משפחתי.

המצב כיום

בפתח של הסקר נשאל מהו סוג ההנעה של הרכב, 93% מהנסקרים ענו כי מדובר על רכב מבוסס דלק ו-7% רכב היברידי (מבוסס דלק). כמו כן, אין לאף אחד מהנסקרים רכב שהוא חשמלי בלבד.

כמה רכבים נדרשים כדי להניע את השוק?

מחקרים רבים מראים כי אימוץ נרחב של טכנולוגיה על ידי ציבור של צרכנים ופתיחתו של שוק חדש הם תהליכים בעלי מאפיינים קבועים החוזרים על עצמם.

על מנת לענות על השאלה הזו, בסקר אומץ מודל החדשנות של רוג'רס שבאמצעותו ניתן לדעת מהו האתגר של פתיחת שוק חדש והוא: לחצות את התאום השיווקית – היא למעשה המסה הקריטית בכמות הרכבים החשמליים שתייצר צמיחה משמעותית באימוץ הטכנולוגיה.

בעולם מספיק בין 1% לבין 3% לייצר מסה קריטית, בישראל נבדק מקרה בוחן של רכבים היברידיים ונראה כי המסה הקריטית עמדה על 3% ולכן על מנת להניע את שוק הרכבים החשמליים בישראל – צריך ליצור מסה קריטית של בין 4000 לבין 8000 רכבים על הכביש.

בטר פלייס נכשלה כי הייתה 0.25% בלבד – רחוק מאוד מהמסה הקריטית.

רכב חשמלי - מסה קריטית
רכב חשמלי – מסה קריטית

פוטנציאל המעבר

בשאלה שנשאלו הנסקרים אודות מעבר לשימוש רכבים היברידיים נראה כי 0.8% ירכשו בוודאות רכב חשמלי, 8.1% ירכשו רכב חשמלי בסבירות גבוהה – לכן 9% אלו כבר היום ללא שוק ברור ירכשו רכב בסבירות גבוהה.

בפילוח של הציבור נראה כי עיקר אלו שענו על השאלה הם עובדים שיקבלו רכב ליסינג או מהעבודה, משפחות עם 2-3 רכבים ואלו שמחליפים רכב כל שנתיים שלוש שנים.

החסמים

כדי להבין איך נכון יותר לפעול נבדקו החסמים של השוק שהם הגורמים שמונעים את המעבר לרכב חשמלי. לרוב הם ייצגו תנאי סף שבלעדיהם שוק חדש הופך ללא רלוונטי. הניתוח בוצע על ידי שיטת Pain Meter (טאק אסטרטגית צמיחה).

1. טעינה

סוגיית הטעינה הוא החסם הראשון הכולל את זמן הטעינה, פריסת עמדות ונושא הטעינה. הסקר כי הזמן האופטימלי לטעינה של רכב חשמלי. תוצאה זו שולבה יחד עם זמן סביר לטעינה וזמן מקסימלי לטעינה, הסקר מגלה כי הזמן הטעינה האופטימלי הוא 30 דקות.

בנוסף, נראה כי הנהגים בישראל מצפים לנסוע 352 ק"מ ללא טעינה ולכן היצע הרכבים כיום מספק מענה לפחות ל-50% מהנהגים.

הדבר האחרון הסוגיה הוא איפה הכי חשוב לנהגים לטעון את הרכב החשמלי, נתשובה לשאלה מגלה כי 87% אמרו כי עמדת טעינה בבית היא תנאי סף. כדי להרחיב את התשובה, נשאלו הנסקרים איפה סביר להניח שהיה ניתן להטעין אם לא היו יכולים לעשות זאת בבית, 77.5% ענו כי במקום העבודה הסביר ביותר.

2. כדאיות רכישה

הסוגייה השניה היא כדאיות רכישת רכב חשמלי. החסם מראה כי הצרכנים לא יודעים אם כדאי לרכוש רכב חשמלי מכיוון שתקופת האחריות על הרכב קצרה, המחיר גבוה ביחס למחיר רכב מונע דלק, עלות הקמת עמדת טעינה ביתית, עלות אחזקה גבוהה, קשה למכור את הרכב, מחיר החלפת סוללה פג תוקף וכן ירידת ערך של הרכב.

3. אקוסיסטם

החסם הנוסף הוא שהצרכנים חוששים ממחיר ביטוח רכב יקר, מוסכים שלא יודעים לטפל ברכב חשמלי וכן שירותי דרך שלא מבינים ברכבים חשמליים.

4. ידע ותחושת ביטחון

חסם נוסף הוא הידע שיש לצרכנים ותחושת הביטחון בעת שימוש ברכב. הצרכנים דואגים מהקרינה של הסוללה, לא יודעים אם הרכב בטיחותי מספיק עבורם, לא בטוחיםעבור הולכי הרגל שכן הוא שקט, טראומה של "בטר פלייס".

5. נוחות

החסם האחרון הוא הנוחות של הרכב. כאן הצרכנים מודאגים כי מבחר הרכבים הוא מוגבל, מקטין את נפח תא המטען, טכגולוגיית טעינה שונות ועוד.

מוטיבציות

בנוסף לחסמים, על מנת להבין יותר טוב נבדקו המוטיביות שהם הגורמים המניעים העדפה לעבור לרכבים חשמליים. מוטיבציות יכולות להיות רציונליות (פיזיולוגיות / סביבתיות) או רגשיות. הניתוח בוצע על ידי מודל Value Meter (טאק אסטרטגית צמיחה).

1. חיסכון כספי

המוטיבציה העיקרית ביותר למעבר לרכבים ממונעים בחשמל היא החיסכון הכספי. הנסקרים ענו כי זה יעזור להם לחסוך על הדלק, התחזוקה היא זולה יותר, תקופת האחריות ארוכה יותר, מחיר זול ביותר בהתחשב להטבות מס, הרכב שומר על ערכו, יהיה ביקוש לאחר שירצו למכור וגם מס נמוך בשווי רכב.

2. ביטחון

המוטיבציה השניה היא תחשות הביטחון בקרב הנסקרים הכוללים את האמינות של הרכב והבטיחות.

3. סביבה

גם הנושא הסביבתי חשוב, הנסקרים יודעים כי עצם כך שרכבים חשמליים לא פוגעים בסביבה ולכן זו מוטיבציה חשובה.

4. חווית נהיגה

פן נוסף הוא החוויה של הנהיגה עצמה שכוללת נסיעה שקטה, חווית מניגה נעימה ותאוצה חזקה.

5. סגנון אישי

המוטיבציה השולית ביותר היא הסגנון האישי שכוללת את סמל הסטטוס ואת האהבה לאמץ חדשנות.

תובנות נוספות

הסקר מדגיש תובנות נוספות שהם:

  • ככל שהידע גדול יותר – כך הסיכוי לרכוש רכב חשמלי גדול יותר.
  • ידע מעמיק ומדויק מעורר העדפה אצל הצרכנים.
  • 80% מהאוכלוסיה לא יודעים מספיק על רכבים חשמליים.
  • ידע צריך להיות פונקציונלי ולא רגשי.

הסיכוי שהרכישה הבאה היא רכב חשמלי:

הסיכוי שהרכישה הבאה היא רכב חשמלי
הסיכוי שהרכישה הבאה היא רכב חשמלי

מה הלאה?

משרד האנרגיה הודיע כי הוא פועל לייצר את התנאים לפיתוח שוק הרכבים החשמליים ולצורך כך יוקצו 25 מיליון שקל שמטרתם הקמת תשתיות טעינה לרכבים חשמליים וזאת כבר החל משנת 2019 ועד 2021 – דבר שישפיע על הרחבת השימוש בתחליפי הדלק לתחבורה.

בפועל מדובר בהטמעת 2000 עמדות טעינה ברחבי הארץ שיהוו בסיס טעינה ראשוני באזורים ציבוריים. כך לדוגמה, באירופה, ישנן הרבה עמדות טעינה בכבישים מהירים, שטחי רשויות מקומיות, חניונים וכמובן עמדות טעינה במקומות עבודה.




בואו להיות חברים שלנו בעמוד הטלגרם - t.me/protocolil

תגיות

אבי פסח

כותב במגזין העסקים פרוטוקול. אוהב חדשות מעניינות, יוצר תוכן, בוגר תואר ראשון. אימייל פניות בנושאי האתר: avi@protocol.co.il

כתבות נוספות

תגובה אחת

  1. מאמר ממש לא משכנע וחלק מהדברים סותרים אחד את השני.
    המדינה צריכה להחליט מה היא רוצה ואם היא רוצה לקדם את נושא הרכב החשמלי היא צריכה לחנך שוק ולא ללכת אחריו.
    המדינה צריכה להוריד מסים באופן מוחלט על רכבים חשמליים, לחייב בבניה חדשה כמו שמחייבים ממד להקים נקודת חנייה בכול עמדת חנייה חדשה.
    על כול רכב חדש לא חשמלי שנמכר הממשלה צריכה לחייב את החברה המוכרת לממן הקמת עמדת טעינה חשמלית לפי תוכנית שכול עריה תתכנן בתחומה עד שיהיו מספיק עמדות טעינה ציבוריות.
    להתנות קבלת רכב חברה בתנאי שיהיה רכב חשמלי .
    לחייב חניות בתשלום להעמיד עמדת טעינה בכול חנייה בקצב של לפחות 10% בשנה כדי לקבל רישיון עסק, חניות חדשות יחויבו להקים את התשתית המלאה מהתחלה .
    לחייב חניות שאינן מסחריות להעמיד עמדות טעינה בכול חנייה בקצב של 5% בשנה לפחות
    בישובים שזיהום העביר בהם גבוהה למנוע כניסה של רכב לא חשמלי בכלל ולהעביר את התחבורה הציבורית לחשמל בלבד.
    כך יוצר מסה קריטית וכול מה שצריך בזמן קצר יחסית תוך חינוך שוק,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close