חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

איגרות חוב מיועדות – מהן וכיצד הן משפיעות על הפנסיה שלכם?

החיסכון הפנסיוני של כל אזרח ועובד בישראל מושקע במכשירים פיננסיים מגוונים, בשוק ההון, בנדל"ן וגם במכשירים כמו איגרות חוב מיועדות. מדובר על אג"ח של הממשלה המקנות תשואה מובטחת.

מטרת הכתבה היא להסביר על מה מדובר, יתרונות וההשפעה על הפנסיה.

מהן איגרות חוב מיועדות?

איגרות חוב מיועדות הן אג"ח ממשליות הנושאות ריבת קבועה (מבטיחות תשואה קבועה), הן לא סחירות וגם צמודות למדד (כלומר, הריבית היא ריאלית). מבלי לקטוע את המשפט הקודם, איגרות חוב מיועדות ניתנות / שמורות רק עבור החסכונות הפנסיוניים, ליתר דיוק, קרנות פנסיה בלבד.

איגרות חוב ממשלתיות נושאות תשואה ריאלית של 4.86% לשנה והן מוגבלות רק ל-30% מנכסי הקרן. המשמעות היא שקרן הפנסיה מחוייבת להשקיע שיעור זה מתוך סך הנכסים המנוהלים, והשאר (70%) מושקעים במכשירים פיננסיים אחרים כמו למשל נדל"ן, שוק ההון, אגרות חוב ממשלתיות אחרות שהן סחירות, מניות, אגרות חוב קונצרניות, הלוואות ועוד.

המטרה של אג"ח אלו היא להבטיח כי סכום מסויים מתוך החיסכון לפנסיה של הציבור יהיה תחת ביטחון ממשלתי ושתהיה עליו ריבית מסויימת שיכולה לסייע גם במקרים קיצוניים של מיתון ותשואות שליליות בשוק. המדינה מממנת כל איגרת חוב מיועדת מתוך החוב המקומי לא סחיר של ישראל. לאג"ח אלו יש שמות והן: "ערד", "מירון" ו- "חץ" (עבור ביטוחי מנהלים).

רפורמה משנת 2017

בעקבות רפורמה של משרד האוצר ורשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, החל מחודש יולי 2017, הוחלט על שינוי בשיטת הקצאת אגרות החוב לחוסכים / עמיתים בקרנות הפנסיה. המטרה היא לספק לאנשים מבוגרים ופנסיונרים ביטחון וכך שהחיסכון לא יהיה תנודתי מדי. הנה השינוי:

  • עד 30.06.2017 – כל עמית בקרן פנסיה היה זכאי לקבלת 30% אג"ח מיועדות.
  • החל מ-01.07.2017 – מקבלי קצבת פנסיה (פנסיונרים) בגיל הפרישה זכאים ל-60% אג"ח מיועדות ויתר האגרות החוב יחולקו בין העמיתים האחרים.
  • החל משנת 2024 – פנסיורים זכאים ל-60% אג"ח מיועדות, עמיתים בגילאי 50 ועד גיל הפרישה זכאים ל-30% אג"ח מיועדות, והשאר יקבלו את ההפרש (ייתכן מאוד שגם לא יישאר וכל כספם יושקע בשוק החופשי).

כך או כך, סך נכסי קרן הפנסיה יהיו מושקעים ב-30% אגרות חוב מיועדות. כלומר, שאם מוקצא יותר לפנסיורים, אז יוקצא פחות לצעירים. למעשה, נוצר מצב שהצעירים מסבסדים את המבוגרים.

יתרונות איגרות חוב מיועדות

לאג"ח אלו יש כמה יתרונות שצריך למנות אותם, והם:

  • עוגן הצלה – כל אגרת חוב מיועדת מבטיחה תשואה ריאלית מובטחת על ידי המדינה ולכן במקרה של משבר / מיתון או הפסדים מההשקעות של קרן הפנסיה, המדינה מסבסדת את קרן הפנסיה ומהווה כרש הצלה.
  • ריבית מובטחת ללא סיכון – אגרת חוב מיועדת אינה סחירה בשוק ההון, היא אינה תנודתית גם כמו אגרות חוב ממשליות אחרות ולכן היא גם לא מסוכנת.
  • אי תלות בריבית או במדד – אג"ח מיועדות מקנות תשואה ריאלית מובטחת שהיא לוקחת בחשבון את השפעת המדד ואינה מושפעת מהריבית במשק.

חסרונות אגרות חוב מיועדות

למרות זאת, יש כמה חסרונות לאג"ח אלו:

  • נטל / משקולת – אם הריביות בשוק ההון או התשואה על ההשקעות גבוהות יותר מאשר הריבית של אג"ח מיועדת, אז היא למעשה מהווה משקולת שמורידה את התשואה של התיק מטה.
  • מגבלה על רכישה – מכיוון שמדובר על חוב ממשלתי, הממשלה מגבילה זאת רק ל-30% מהתיק בלבד.
  • גידול בחוב – מכיוון שהיקף הנכסים של החסכונות הפנסיוניים גדלים, הממשלה נדרשת לממן יותר אג"ח ולכן החוב של המדינה גדל עם השנים.
  • רק בקרנות פנסיה – בעבר היו אג"ח אלו גם בביטוחי מנהלים ובקופות גמל, כיום החיסכון הפנסיוני היחיד שרשאי לרכוש אותם היא קרן פנסיה.

מה עוד חשוב לדעת?

  • בעלי הכנסה גבוהה יותר נהנים יותר מהאג"ח המובטחות, משום שלרוב החיסכון שנצבר להם גם גבוה יותר.
  • בעקבות הרפורמה, גם פנסיונרים שיש להם חיסכון צבור גבוה יותר, ייהנו יותר.
  • משנת 2003 ההגבלה של אג"ח מיועדות ירדה משיעור של 70% לשיעור של 30% כיום.

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil