דין ומשפט

עיצום כספי בסך 30 מיליון ₪ על בזק: ניצלה לרעה את מעמדה המונופוליסטי

רשות הגבלים עסקיים הודיעה על כוונתה להטיל עיצומים כספיים בסך של כ-30 מיליון ש"ח על חברת בזק, כמו כן עיצום על נושא משרה בגובה 700 אלף שקל.

הממונה על הגבלים עסקיים הודיעה היום לבזק כי היא שוקלת לקבוע שבזק ניצלה לרעה את שליטתה בתשתיות תקשורת פסיביות על מנת לפגוע בתחרות. הפגיעה בתחרות נעשתה, לכאורה, על ידי חסימה והכבדה על המתחרות המבקשות לפרוס רשת תקשורת קווית על גבי התשתית שלה. בכך עלולה התנהגותה של בזק לעכב התפתחות התחרות באספקת שירותי תקשורת מסוג של אינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה קווית.

במסגרת בדיקה שארכה כשנה רשות הגבלים העסקיים, בחנה הרשות את התנהלותה של בזק בכל הקשור בשימוש בתשתיות הפאסיביות שלה ואספה נתונים מגורמים רבים ובהם בזק, מתחרותיה ומתחרות פוטנציאליות של בזק וכן ממשרד התקשורת. כמו כן התייעצה רשות הגבלים עסקיים עם רשויות זרות.

ההודעה הזו מגיעה ביחד עם רצף ההתנהלות השונה בבזק ובקבוצת יורוקם, החל מחקירה שהחלה ביוני 2017 על ידי רשות ניירות ערך ועד להגשת המלצות לפרקליטות בנובמבר 2017, בנוסף לחקירה החדשה שחודשה בחודש הקודם שכתוצאה ממנו הורחקו שוב בעל השליטה, מנכ"לית החברה ונושאי משרה נוספים.

בתוך כך, קבוצת יורוקום עשויה לעבור לבעל שליטה אחר שטרם הוחלט על ידי בית המשפט, דיונים על מאבק השליטה בדירקטוריון ודברים נוספים סובבים את בזק בתקופה האחרונה.

רקע

הרקע לפרשה הוא כוונתן של שחקניות חדשות לפרוס רשת תקשורת קווית עצמאית מבוססת סיבים אופטיים בישראל במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי שיזם משרד התקשורת עוד בשנת 2012.

בזק מחזיקה בתשתית תקשורת פסיבית, שהיא מערכת של צינורות, עמודים ומתקנים נוספים, הפרוסה ברחבי המדינה ומאפשרת העברת כבלי תקשורת אל הבתים בישראל. במקומות רבים בארץ התשתית הפסיבית הזמינה היחידה לפריסת כבלי תקשורת היא התשתית של בזק.

הקמת תשתית פסיבית עצמאית נוספת על התשתית של בזק ביישובים מאוכלסים היא בעייתית ביותר, נוכח העלויות הגבוהות הכרוכות בכך, עבודות החפירה הנרחבות הנחוצות, השיבושים שהקמת תשתית כזאת יוצרים לציבור הרחב וריבוי ההיתרים הנדרשים להנחת תשתית כאמור. משום כך תשתית התקשורת הפסיבית של בזק הכרחית על מנת לפרוס ביישובים מאוכלסים רשת תקשורת קווית חדשה אל בתי הלקוחות.

פניות אל בזק מצדן של חברות כסלקום ופרטנר המבקשות להשתמש בתשתית הפסיבית של בזק על מנת לפרוס רשתות תקשורת קווית עצמאיות נתקלו בקשיים ועיכובים רבים. בדיקת הרשות התמקדה בשני קשיים מרכזיים אותם הציבה בזק בפני המתחרות שביקשו לעשות שימוש בתשתית הפסיבית שלה על מנת לפרוס רשת תקשורת קווית.

בזק מנעה לכאורה גישה למקטעים

ראשית, בזק מנעה לכאורה מהמתחרות את הגישה למקטעים הסופיים של התשתית הפסיבית, המחברים בין התשתית ברחוב לבניינים. בזק איפשרה פריסה בתשתית הפסיבית שלה עד לגוב האחרון שלפני הכניסה לשטח בבעלות פרטית. המקטעים בהם בזק לא איפשרה פריסה של סיבים הם חלק ניכר וחיוני מהתשתית הפסיבית הנחוצה על מנת להגיע אל בתי הלקוחות.

משמעות סירובה של בזק הוא שעל המתחרות בבזק לחפור ולהטמין תשתית פסיבית עצמאית מהגוב האחרון שלפני הכניסה לשטח בבעלות פרטית ועד לבית הפרטי עצמו. הקמה עצמאית כאמור כרוכה בין השאר בחפירה, במטרד ציבורי, בהשגת היתרים מרשויות שונות והסכמה מוועדי בתים לשינוי פני השטח. כל אלה מתרגמים לעלויות ניכרות המתווספות לפרויקט יקר ועתיר סיכונים וליצירת עיכוב משמעותי בהקמת רשת תקשורת קווית.

בזק מונעת את הגישה לתשתית בחצרות הבניינים ממתחרותיה, אולם במקרים אחרים היא אפשרה לחברות שלא התחרו בה גישה למקטע הרשת שמוביל מהרחוב אל הבניין. הדבר קרה הן עם הוט, בתקופה בה בזק והוט לא היו מתחרות, והן עם יס, חברת בת של בזק עצמה.

בזק דרשה דרישות לא מוצדקות

שנית, בזק דרשה מהמתחרות המעוניינות לפרוס רשת תקשורת על בסיס סיבים אופטיים בתשתית הפסיבית שלה כי יפרסו את הסיבים תוך חיתוך וחיבור מחדש של כבל הסיבים האופטיים במספר רב של נקודות בדרכו אל נקודת היעד, היא בית הלקוח. דרישה זו לחיתוך הסיבים משמעותה השתת עלויות ניכרות על החברות וכן, פגיעה באיכות רשת התקשורת הנפרסת. עקב דרישתה של בזק מתחרותיה נמנעו מפריסה של סיבים ברשת התקשורת הפסיבית שלה .

בזק חזרה בה מדרישה זו לחיתוך כבל הסיבים במספר רב של נקודות רק לאחר שמשרד התקשורת הכריע כי הדרישה אינה מוצדקת ותבוטל, כיוון שהדבר עלול להביא בין השאר לייקור בפריסת הרשת, לפגיעה באיכות השירות שיסופק באמצעותה, להוספת נקודות כשל ולעיכוב בפריסתה. בדיקה שערכה הרשות לימדה, כי כאשר בזק פרסה לעצמה רשת של סיבים אופטיים היא לא חתכה את הסיבים באותה תדירות ובאותו היקף כפי שדרשה לצורך פריסת הסיבים האופטיים של מתחרותיה.

הקשיים נועדו להרתיע את המתחרות

דרכי פעולה אלה של בזק עלולות לפגוע בהתפתחות התחרות באספקת שירותי תקשורת. זאת משום שהקשיים שבזק הערימה עלולים להרתיע, לעכב ואף למנוע ממתחרות חדשות לפרוס רשתות תקשורת או להרחיב את פעילותן בתחום. בכך נמנעת מהציבור, או לכל הפחות נדחית, התפתחות של תחרות באספקת שירותי תקשורת שביכולתה לגרום לשיפור ניכר באיכות הרשת המסופקת ללקוחות ובמחירים של שירותי תקשורת שונים כמו טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה נייחת.

פעולות בזק מהוות לכאורה ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי וסירוב בלתי-סביר לספק מוצר שבמונופולין. בהתאם לכך, הממונה שוקלת להטיל על בזק עיצומים בסכום מצטבר של כ-30 מיליון ₪. כמו כן, שוקלת הממונה להטיל עיצומים בסך של 700 אלף ש"ח על נושא משרה בכירה בבזק, לגביו נמצא כי היה מעורב במדיניות החברה ובביצוע ההפרות לכאורה.

מעל 1,100 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

אבי פסח

כותב במגזין העסקים פרוטוקול. אוהב חדשות מעניינות, יוצר תוכן, בוגר תואר ראשון. אימייל פניות בנושאי האתר: avi@protocol.co.il

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close