קריירה והשכלה

14 ההבדלים המשמעותיים בין מנהיג לבין מנהל (בוס)

בימים של היום, התפקיד מנהיג הוא הרבה יותר מאשר להיות מנהל והוא מוביל את הצוות ואת החברה להצלחה. ההבדל בין מנהיג לבין מנהל הוא לא ברור מספיק עבור כולם ולכן החלטנו פה לתת דגש את הבדלים אלו.

כדי להבין את ההבדלים בין מנהל (בוס) לבין מנהיג, יש ראשית להבין מיהו מנהל/בוס ומיהו מנהיג.

מנהל או בוס למעשה הוא סטטוס ספציפי אשר מחזיק בתואר או דרגה בעסק או בארגון והוא מפקח ומנהל עובדים בין היתר. כלומר, למנהל יש את הכוח לנהל את מי שהוא ממונה עליהם בעיקר בגלל התפקיד שלו. לפי הגדרות מילוניות מנהל הוא מי שעומד בראש, הוא בוס שולט או אחראי ולכן הוא מנהל עובדים על ידי מתן פקודות.

עם זאת, גם מנהיג או מוביל זו דרגה פיקודית או ניהולית וגם הוא אחראי על ניהול עובדים. עם זאת, למנהיג הכוח מגיע לא מתוך התפקיד שלו אלא מתוך ההשפעה שלו. כך קובעת גם הגדרה מילונית כי מנהיג הוא מי שסוחף אחריו אחרים והוא בעל יכולת הובלה והשפעה.

1. פתרון בעיות

מנהיג ילמד אתכם איך לגשת לפתרון בעיות – מנהל ילמד אתכם איך לפתור בעיות.

אחד הדגשים החשובים ביותר היא הלמידה וההבנה של נושא מסוים. בעוד שמנהל ילמד אתכם לפתור בעיה של נקודה מסויימת, מנהיג ילמד אתכם איך לגשת לפתרון הבעיה על מנת שתוכלו להתמודד עם פתרון של בעיות אחרות.

דוגמה:

  • מנהל: "בעיות כאלו, צריך לעשות כך וכך".
  • מנהיג: "בעיות כאלו, צריך להבין מדוע הן נוצרות".

2. מדידת הצלחה

מנהיג מודד הצלחה מכל מקום – מנהל מודד הצלחה על פי היררכיה.

מנהלים קובעים את ההצלחה שלהם לפי המיקום שלהם בחברה או תפקידם. מנהיגים קובעים את ההצלחה שלהם על ידי ההשפעה והתשוקה שלהם על האנשים שהם משפיעים עליהם והם פועלים מכל מקום ללא תלות בתיאור התפקיד כמו גם האם הם גרמו לעובד תחתם להצליח.

דוגמה:

  • מנהל: "הצלחתי כי אני בתפקיד סמנכ"ל".
  • מנהיג: "הצלחתי כי הצוות שלי הצליח".

3. אחריות עצמית

מנהיג בונה לכם אחריות עצמית – מנהל דורש מכם אחריות עצמית.

מנהלים מעבירים לכם את האחריות ודורש מכם דין וחשבון. מנהיגים עוזרים לכם להגדיל את הביטחון שלכם כדי לבנות אחריות עצמית, דבר שעוזר לבנות תכונה איכותית לטווח ארוך.

דוגמה:

  • מנהל: "למה לא הפסקת לבצע את הדוחות? אני דורש אותם עכשיו!".
  • מנהיג: "לא הספתקת לבצע את הדוחות, בוא נראה איפה הבעיה".

4. התמקדות בזמן

מנהיג ממוקד מה נכון לבצע – מנהל ממוקד מה נכון לבצע עכשיו.

מנהלים דואגים לפתור בעיות על ידי כיבוי שריפות, כלומר לפתור בעיה עכשיוית נכון לרגע זה. מנהיגים דואגים לפתור בעיות על ידי מניעת שריפות עתידיות, כך שהם ידעו לפתור בעיה בצורה נכונה גם אם יש אי סדר כעת.

דוגמה:

  • מנהל בעת הפסקת חשמל: "תתקשרו מהר לחברת החשמל לטפל בבעיה".
  • מנהיג בעת הפסקת חשמל: "בואו נבדוק איפה אפשר לרכוש מגן הפסקת חשמל איכותי".

5. התמקדות במטרה

מנהיג מתמקד במטרה – מנהל מתמקד בדרך למטרה.

מנהלים מתמקדים בדרך למטרה שלהם על ידי קבלת החלטות בגלל התחרות. מנהיגים ממוקדים במטרה שלהם ומקבלים החלטה לצורך ההגעה ליעד תוך כדי שהם נשארים ערים לתחרות.

דוגמה:

  • מנהל באליפות שחייה: יתסכל לצדדים על המתחרים.
  • מנהיג באליפות שחייה: יתסכל קדימה לעבר המטרה.

6. דרך

מנהיג מוביל את הדרך – מנהל מראה את הדרך.

מנהלים נמצאים מאחור וצופים מהצד איך העובדים מבצעים את העבודה הקשה. מנהיגים נמצאים בראש ומוביל את האנשים תחתיו על ידי מתן דוגמה וביצוע העבודה הקשה ראשון.

דוגמה:

  • מנהל בתום יום העבודה: יגיד לעובדים לנקות את מקום העבודה וילך.
  • מנהיג בתום יום העבודה: יגיד לעובדים שצריך לנקות את מקום העבודה ויקח את המטאטא/מגב.

7. כבוד / יראה

מנהיג מרוויח כבוד ביושר – מנהל מקבל כבוד ע"י פחד.

מנהלים בטוחים כי העובדים מגיבים טוב לפחד ולכן היא בטוחים כי הכבוד שהם "זכו" בגלל שזו המנטליות שלהם. מנהיגים זוכים לכבוד מהעובדים כי הם ראשית כל נותנים כבוד להם, מספקים להם אמון ודואגים להם.

דוגמה:

  • מנהל: "מי שלא יספיק לסיים את העבודה היום – יפוטר".
  • מנהיג: "מי שלא מספיק לסיים, אשב ואסביר איך להשתפר".

8. הצלחת העובד

מנהיג מעוניין שתצליחו יותר מהם – מנהל רוצה שהוא יצליח יותר מכם.

מנהלים רוצים להישאר תמיד 'הבוס שלך' ושהם יצליחו יותר מכם. מנהיגים, כמו הורים, רוצים שתצליחו יותר מאשר הם ואפילו שתהפכו להיות בוסים בעצמכם בבניית הקריירה שלכם.

דוגמה:

  • מנהל: "אתה עושה עבודה טובה, אבל אני עושה את זה טוב יותר".
  • מנהיג: "אתה עושה עבודה טובה, אתה עושה את זה טוב יותר ממני".

9. ביטחון עצמי

מנהיג בונה את הביטחון העצמי שלכם – מנהל הורס את הביטחון העצמי שלכם.

מנהלים משאירים אתכם בפחד או בתהייה, לכן מנהלים מצפים מכם לשמוע את מה שהם רוצים לשמוע והם יוצרים מצבים שלא תוכלו להגיד את מה שהם לא רוצים לשמוע. מנהיגים מעוניינים לבנות את הביטחון והאמון שלכם כך שתוכלו להגיד את מה שצריך להגיד ולמה שהם צריכים לשמוע.

דוגמה:

  • מנהל: "נכון שהמחשבים החדשים טובים יותר?".
  • מנהיג: "מה אתם חושבים על המחשבים החדשים?".

10. הכללה

מנהיג אומר "אנחנו" – מנהל אומר "אני".

מנהלים אומרים לכל דבר "אני" ודואגים להדגיש זאת בכל פעם לעובדים כדי שיבינו כי הכל בידים שלהם ויש פה אחד ששולט. מנהיגים אומרים "אנחנו" ודואגים להדגיש לעובדים שהם חלק מהצוות כדי שירגישו שאין פה היררכיה שמישהו יותר טוב או פחות טוב.

לדוגמה:

  • מנהל: "אני צריך שתסיימו את הפרויקט היום".
  • מנהיג: "אנחנו צריכים לסיים את הפרויקט היום".

11. מיקרו ניהול והאצלת סמכויות

מנהיג משתמש במאקרו ניהול – מנהל משתמש במיקרו ניהול.

מנהל דואג לנהל כל פרט ופרט מבלי יכולת מתן סמכות, ביצוע על פי שיקול דעת ונוטים לתת פקודות והנחיות. מנהיגים פועלים בין היתר בפחות פיקוח וניהול הדוק ותוך כדי האצלת סמכויות נכונות, התמקדות במטרה, עבודת צוות ועוד.

לדוגמה:

  • מנהל: "ב-12 יש הפסקה, קודם אתה יוצא ואז אתה ואז אתה".
  • מנהיג: "ב-12 יש הפסקה, קבלו החלטה איך תרצו להתנהל".

12. טיפוח עובדים

מנהיג מפתח אנשים – מנהל משתמש באנשים.

מנהלים לא מוטרדים מהדאגות של העובדים שלהם או האנשים שהם ממונים עליהם והם אף עשויים להסתכל עליהם כאל מכונה. מנהיגים מסתכלים על העובדים כבני האדם תוך כדי טיפוח ועם רצון לעזור להם לגדול ולהשתפר וזאת תוך כדי מתן עזרה לדאגות של העובדים.

דוגמה:

  • מנהל: "לא מרגיש טוב? לך לנוח 5 דקות ותחזור".
  • מנהיג: "לא מרגיש טוב? רוצה ללכת לנוח או לבית כדי לצבור כוח?".

13. קרדיט

מנהיגים נותנים קרדיט – מנהלים לוקחים קרדיט.

מנהלים צריכים לקבל קרדיט בגלל המנטליות שלהם והם לא יקחו אשמה על עצמם אלא שהם ידאגו את מי להאשים. מנהיגים לא מעוניינים בקבלת קרדיט ולהיפך הם נותנים קרדיט אפילו אם הם ביצעו את מרבית העבודה, חלק מהמנהיגים הטובים אף לוקחים אשמה על עצמם.

דוגמה:

  • מנהל: "שיפרתי את התפוקה בחברה".
  • מנהיג: "שיפרנו את התפוקה בחברה".

14. חדשנות

מנהיג מעורר חדשנות – מנהל מכבה חדשנות.

מנהלים ממוקדים בתהליכים ובעבודות ולא מעוניינים לקחת סיכונים בביצוע רעיונות חדשים. מנהיגים מטבעם רואים בני אדם כנכס ולכן הם מעדיפים שהעובדים יציעו פתרונות חדשים ולתת להם הזדמנות לנסות רעיונות חדשים.

דוגמה:

  • מנהל כשעובד מציע רעיון חדש לשיפור היעילות: "זה לא הזמן הרגע, התמקד בעבודה".
  • מנהיג כשעובד מציע רעיון חדש לשיפור היעילות: "נשמח לשמוע, בוא נראה איך נטמיע זאת בחברה שלנו".

זה הכל, אם יש לכם הערות או שאתם מעוניינים להוסיף, אתם מוזמנים להגיב פה בהמשך.

מעל 1,100 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

אלברט שובייב

עורך באתר פרוטוקול. מייל פניות באתר: albert@protocol.co.il

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close