ביטוח

ליברה – חברת ביטוח דיגיטלית ראשונה בישראל: כך זה ישפיע עלינו

ליברה ביטוח – זה השם של חברת הביטוח הדיגיטלית הראשונה בישראל, שפועלת במתכונת שונה מחברות הביטוח הוותיקות בישראל. ליתר דיוק, היא לא הדיגיטלית הראשונה, ליברה פועלת בצורה דיגיטלית בלבד, בדומה לחברת AIG וחברת ביטוח ישיר, ותפעל גם ללא סוכני ביטוח. אולם, היא הראשונה שמציעה מודל קצת שונה מאשר החברות הקיימות.

ליברה חברה לביטוח בע"מ הוקמה בדצמבר 2017 על ידי אתי אלישקוב והיא המנכ"לית של החברה ובעלת השליטה בה. אתי אלישקוב הייתה מנכ"לית של הכשרה חברה לביטוח וכן איילון אחזקות חברה לביטוח.

בחודש מאי 2018 קיבלה חברת ליברה ביטוח, רישיון מבטח (רישיון לפעול כחברת ביטוח בישראל) על ידי רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, שאותו העניקה לה דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון לשעבר (שכיהנה בתפקיד עד אוגוסט 2018).

מהם סוגי הביטוח שהחברה תספק ללקוחות?

על פי בקשת הרישיון שהוגשה, החברה מציעה בשלב זה 3 סוגי ביטוח:

  • ביטוח רכב – ביטוח חובה, צד ג' וביטוח מקיף.
  • ביטוח דירה – ביטוח מבנה וביטוח תכולה.
  • ביטוח עסק – מבנה ותכולה.

אולם, סביר מאוד להניח כי החברה תחל להציע שירותי ביטוח נוספים בעתיד.

האם המחירים של חברת הביטוח ליברה אטרקטיביים?

לאחר כמה ניסיונות שלנו לקבל הצעת מחיר, לא קיבלנו הצעה ונתקלנו בבעיות באתר כך שזה לא אפשר לקבל הצעה נורמלית. אולם, כאשר ניסינו לבדוק מספר ווריאציות שונות על מנת לקבל מחיר של ביטוח חובה באמצעות מחשבון ביטוח חובה, נראה כי המחיר של החברה רחוק להיות המחיר הנמוך ביותר.

זו לא חוכמה לבדוק רק ביטוח חובה, ולכן כאשר נבדוק ביטוח צד ג' וביטוח מקיף ונשלב את הנתונים, נוכל לקבל מידע מדוייק יותר. לאחר מכן, נעדכן את החלק הזה בכתבה.

האם חברת ליברה ביטוח מפוקחת?

כן! ליברה חברה לביטוח קיבלה את רישיון להקמה ולניהול של חברת ביטוח בחודש מאי 2018 – כך שיש לה את הרישיון ולכן היא גם מפוקחת. למעשה, כל חברות הביטוח בישראל בעלות רישיון מבטח מאת רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון והן מפוקחות על ידה.

מה זה ארנק דיגיטלי אצל ליברה?

ליברה מציעה ארנק דיגיטלי שהוא מעין ארנק או חשבון כלשהו שבו יאוכסנו כספים או מטבעות שלקוחות יקבלו חזרה, ויוכלו להשתמש בהם. הרעיון של ליברה הוא שאם החברה מרוויחה כסף אז מגיע ללקוח בחזרה והחברה מסתפקת ב-"פחות רווח".

הלקוח יקבל "ליברות" לארנק הדיגיטלי שנשמר אצל החברה ואחרי שנה יוכלו לקבל החלטה האם הם רוצים לממש אותם לקבל עבורם כסף, לממש אותם בחידוש ביטוח או כיסויים חדשים, או לשימוש אחר שעדיין החברה לא מפרטת, אך ככל הנראה מדובר על חיסכון כלשהו שבגינו הלקוח יקבל ריבית.

מחיר ליברה אחת הוא 1 שקל. בנוסף, היחס הוא כאשר על כל קניה של כ-30 ₪ מקבלים בחזרה 1 ליברה – כלומר מדובר פה על הנחה של כ-3% על מחיר הביטוח.

איך מצטרפים לחברת ליברה ביטוח?

ליברה השיקה את אתר האינטרנט החדש שלה בכתובת: www.lbr.co.il. נכון להיום, ניתן לקבל הצעת מחיר דיגיטלית עבור ביטוח רכב, כאשר ביטוח דירה וביטוח עסק יופעל בשלב מאוחר יותר.

אולם, אין זה חובה לרכוש בצורה אינטרנטית בלבד, וזה השוני בינה לבין חברות אינשורטק שפועלות בצורה דיגיטלית בלבד. ניתן ליצור קשר עם החברה בטלפון 6323* או 073-3949222.

האם ליברה ביטוח תפעל כחברת אינשורטק?

אינשורטק הוא כינוי לחברות טכנולוגיות שעוסקות בתחום הביטוח ומספקות שירותים שונים שמייעלים את התחום. הכוונה בדרך כלל על סטארטאפים עם רצון לגדול ולהתפתח בקנה מידה גדול. חברות אינשורטק פועלות בצורה טכנולוגית וחדישה ובדרך כלל מספקות מחירים תחרותיים מאוד, נמוכים משמעותית מאשר חברות הביטוח המסורתיות.

נכון לרגע זה לא ברור האם ליברה תפעל כחברת אינשורטק מלאה, אולם נראה כי היא פועלת במתכונת של חברת ביטוח דיגיטלית (מעין אינשורטק), כך שכל ההתנהלות, או מרביתה, תפעל בצורה דיגיטלית ואינטרנטית ופחות עם משאבי אנוש או סוכני ביטוח. במילים אחרות, החברה פועלת כחברה דיגיטלית החל משלב הצעת מחיר, דרך ההצטרפות ועד לשלב של תשלומי תביעות ביטוח ככל שיהיו כאלו.

סטארטאפ ישראלי שעוסק בתחום הביטוח הדיגיטלי (אינשורטק) היא חברת למונייד. למרות שלמונייד חברה ישראלית, היא פעילה בעיקר בארצות הברית ואינה פעילה כיום בישראל זאת שאופן החישוב של מחיר הביטוח ותנאיה נוחים בארצות הברית ולא נוחים לחישוב בישראל, עם דבר זה תצטרך להתמודד אלישקוב.

חברות ביטוח דיגיטליות נוספות שעשויות להיכנס לתחרות בקרוב הם: חברת ביטוח אולברייט של גיל יניב ו- חברת ביטוח WeSure של אמיר וינשייל (שאגב כבר קיבלה רישיון לפעול בחודש יוני 2018).

איך זה עובד?

חברת ביטוח דיגיטליות הן חברות עם פעילות רזה יותר מחברה רגילה. כך למשל, חברות ביטוח דיגיטליות לא כוללות מוקדי שירות ומכירה כיוון שהכל נעשה דרך המערכת, דרך המחשב או דרך הסטארטפון. כמו כן, חברות ביטוח דיגיטליות לא נדרשות בהפצה או שיווק מוצריהן על ידי סוכני ביטוח לעומת חברות ביטוח מסורתיות.

בנוסף לכך, חברות ביטוח דיגיטליות פועלות עם בוטים (רובוטים) ועם אלגוריתמים לחישוב מחיר הפוליסה ויחס סיכון, חיתום, התאמה אישית ועוד. כך למעשה הן אף מהירות יותר ולא נדרשות בהרבה כוח לאדם לתפעול החברה.

לבסוף, חברות ביטוח דיגיטליות פעולות בצורה שהמבוטחים ערבים זה לזה, דבר שאינו מצריך רכישת ביטוח של מבטח משנה כדוגמת ענקית הביטוח לויידס או שמצריך ביטוח חלקי בלבד כפי שעושה זאת למונייד.

איך זה ישפיע על הצרכנים?

מכיוון שחברות ביטוח דיגיטליות הן רזות יותר וטכנולוגיות יותר. החברות מציעות מחירי ביטוח זולים הרבה יותר מאשר חברות ביטוח מסורתיות, הפער יכול להגיע ל-50% ואף יותר מכך.

בנוסף, ניתן לקבל הצעות מחיר והצטרפות לביטוח בכמה כפתורים דרך אתר האינטרנט או האפליקציה. כמו כן, תשלום תביעות של חברות ביטוח דיגיטליות בדרך כלל מהיר יותר ולא מצריך ביורוקרטיה רבה.

איך זה ישפיע על סוכני ביטוח?

חברות ביטוח דיגילטיות פועלות ללא שיווק או הפצה על ידי סוכני ביטוח. עם התקדמות הטכנולוגיה, הופכים יותר ויותר שירותים לדיגיטליים יותר ונעשים בצורה אוטומטית המצריכה פחות משאב אנושי.

דבר זה משפיע לרעה על סוכני הביטוח כיוון שזה הופך את המקצוע שלהם להיות מיותר יותר והם ינסו להתנגד ולפעול נגד חברות אלו. עם זאת, הטכנולוגיה תיכנס בדרך קלה יותר או קשה יותר, אבל בסופו של דבר היא תיכנס. דבר זה נראה במספר תחומים שהטכנולוגיה כבר נכנסה לשם ומשום מה תחום הביטוח עדיין נותר מאחור.

מה אומר הרגולטור?

הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, מברכת מהלכים של דיגיטל וחברות סטארטאפ בתחום ולמעשה זה אחד התפקידים של הרשות, להכניס יותר דיגיטל ועולם מתקדם יותר לתחום הביטוח והחיסכון בישראל. כך למעשה, הרשות קידמה אירוע חדשנות בשם האקת-הון בנובמבר 2017 על מנת לעודד את החדשנות תוך כדי השיפור בתחום.

בתוך כך, הרשות פועלת להקלות לחברות ביטוח חדשות כך שעל פי התקנות החדשות שאושרו בתחילת השנה, על מנת לקבל רישיון מבטח (רישיון חברת ביטוח) בישראל, צריך להביא הון עצמי של 10 מיליון שקל בלבד לביטוח כללי במקום 59 מיליון שקל ולחברות ביטוח חיים יש להציג הון עצמי של 15 מיליון שקל במקום 52 מיליון בעבר.

כמה נקודות למחשבה

החברה משתמשת במילים של ארנק דיגיטלי וליברות – מעולם המטבעות הדיגיטליים. ארנק שמשמש להחזקת מטבע וירטואלי, וליברה זהו המטבע של החברה. אולם, לא ברור האם השווי של "ליברה" אחת תיהיה נמוך יותר מ-1 שקל כפי שהחברה ציינה ובמקרה זה, מדובר פה רק על טריק שיווקי נחמד.

בנוסף, הרעיון של להחזיר כסף ללקוח הוא מעניין מצד אחד, אך לא ברור מדוע לחברה לא יהיה אינטרס להגדיל את המחיר בכ-3.33% (כמות ההנחה של ליברה אחת) ובכך לקזז את ההנחה כנגד עלייה במחיר – כך שהלקוח לא יצא ברווח בסופו של דבר.

בנוסף, הרעיון של החזר כסף בליברה שונה מאשר חברות אינשורטק אחרות. בחברות אלו החזר הכסף מבוצע מסיבה אקטוארית, כאשר בשנה מסויימת נראה כי הלקוחות שילמו יותר מדי פרמיה על הביטוח, החברות תורמות את הכסף לצרכים סוצייולוגיים או חברתיים.

פורסם לראשונה ב-11 מאי 2018.

מעל 1,400 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close