טכנולוגיה ודיגיטל

פרטיות ברשת: מדריך ניהול והסרת מודעות מותאמות אישית באינטרנט

פרטיות ברשת חשובה לכולנו אבל עצם העובדה שאנחנו משתמשים במנועי חיפוש כדוגמת גוגל ובינג (של מיקרוסופט) או ברשתות חברתיות כדוגמת פייסבוק, לינקדאין, טוויטר ואחרים מספק להם מידע רב שאותו הם ממנפים ומרוויחים ממנו כסף והשיטה נקראית – מודעות מותאמות אישית.

למעשה, בכל פעם שאתם גולשים באתרי אינטרנט, מחפשים מידע במנועי חיפוש ולוחצים לייקים ומצטרפים לקבוצות ברשתות החברתיות, אתם מספקים מידע לגופים אלו אודות העדפות שלכם באינטרנט. לדוגמה, אם גלשתם באתרים המספקים חדשות בנושאי ייעוץ וזוגיות, אתם עשויים לראות מודעות על זוגיות הן ברשות החברתיות והן במנועי חיפוש – זה לא במקרה.

עצם הצגת מודעות מותאמות אישית היא חדירה לפרטיות לכשעצמה מכיוון שאם חברות יודעות מה מעניין אותנו ואיפה אנחנו מבלים בדרך כלל, הן עשויות להתאים לנו מודעות/פרסומות ממפרסמים רבים שמנסים "לטגרט" אותנו על בסיס העדפות והתנהגויות אלו. מחד גיסא, זה יכול להועיל לנו שכן אנחנו ניחשף למידע או מבצע כלשהו שרצינו לקבל אך, מאידך גיסא, זה עשוי להיות מציק מדי פעם בהתחשב שהעדפות שלכם כבר השתנו או כאשר אתם רואים את אותה מודעה מספר פעמים.

זהו מדריך נוסף על פרטיות ברשת והפעם הנושא הוא ניהול והסרת מודעות מותאמות אישית באינטרנט:

גוגל

קצת מידע סטטיסטי: על פי נתוני StatCounter, נתח השוק בישראל של החיפוש בגוגל הוא כ-98% ולפי נתוני SimilarWeb הישראלית יש כ-335 מיליון כניסות לאתר גוגל ישראל בחודש. אם אתם מחפשים באינטרנט ונכנסים לאתר כלשהו, אתם כנראה מנוטרים הן על ידי האתרים ועל ידי גוגל. דבר שמספק מידע עתידי לגוגל שמוודא מה חיפשתם ומה מעניין אתכם, מהו סוג האתר שנכנסתם אליו ופרטים נוספים.

כל פעם שאתם מבצעים זאת, המידע הזה נכנס למערכות של גוגל ושם כבר ניתן להשתמש במידע זה כדי להציג לכם מודעות שעשויות לעניין אתכם. בואו תראו איך זה נראה:

היכנסו לעמוד הראשי של גוגל ולחצו על 9 נקודות ליד ההתראות בחלק העליון, הנקראות גם אפליקציות גוגל (Google Apps) > לחצו על "החשבון שלי"> בעמודה "מידע אישי ופרטיות" לחצו על "הגדרות של מודעות" ואז לחצו על הקישור "ניהול הגדרות של מודעות". או דרך הקישור הישיר: https://www.google.com/settings/ads. כאן עשויים לקרות 2 דברים וזה תלוי אם אתם מחוברים לחשבון או לא.

אתם לא מחוברים לחשבון הגוגל שלכם

אם אינכם מחוברים לחשבון הגוגל שלכם (או אם אין לכם חשבון כזה), אתם תופנו להגדרות המודעות של הדפדפן שלכם. הגדרות אלו חלות אך ורק בעת שימוש אנונימי בדפדפן וללא חשבונות גוגל. תוכלו להתאים אישית את הגדרות המודעות:

  • באינטרנט – התאמה אישית של מודעות יוטיוב, Gmail ומיליוני אתרים אחרים נוספים.
  • בגוגל – התאמה אישית של מודעות בעת חיפוש בגוגל.

אתם כן מחוברים לחשבון הגוגל שלכם

אם אתם כן מחוברים לחשבון הגוגל שלכם, אתם תופנו להגדרות המודעות של החשבון שלכם וכן תוכלו לקבל מידע אודות נושאים שאתם עשויים לאהוב, כלומר נושאים שהבעתם עניין בהם על ידי קריאת כתבה או חיפוש בגוגל.

כך זה נראה:

התאמה אישית של מודעות בגוגל
התאמה אישית של מודעות בגוגל

כפי שאתם רואים, בחלק העליון אתם יכולים לבטל את כלל ההגדרות על ידי כיבוי ההגדרות, כמו כן, תוכלו לתת לגוגל לאסוף מידע על אתרים ואפליקציות כדי להתאים מודעות ובהמשך, אתם יכולים לראות אילו נושאים גוגל חושב שמעניין אתכם.

אם המודעות לא מפריעות לכם ואם אתם מקבלים תועלת מהם, פשוט מאוד, הסירו נושאים שלא מעניינים אתכם והמשיכו הלאה. אם אינכם מעוניין לראות מודעות מותאמות אישית, תוכלו לכבות את כלל ההגדרות לעיל.

אם יש לכם כמה חשבונות גוגל, יש לבצע את ההתאמות הללו עבור כולם.

פייסבוק

אתם בטח רוצים לדעת מה פייסבוק יודע עליכם ומה מעניין אתכם. אתם תופתעו לגלות שלפייסבוק יש לא פחות מידע עליכם מאשר לגוגל. בואו נתחיל עם קצת נתונים: על פי נתוני Audience Insights של פייסבוק, יש בישראל בין 5-6 מיליון משתמשים פעילים בחודש, 53% גברים ו-47% נשים, כ-56% מהם בני 18 עד 34, 10% מהם באיזור ירושלים ו-17% באזור תל אביב יפו.

בכל פעם שאתם לוחצים על מודעה, נכנסים לאתר כלשהו, לוחצים לייק לעמוד עסקי, מצטרפים לקבוצה, מגיבים לפוסט ופעולות נוספות, פייסבוק מנטרת את הפעילות הזאת ודואגת להכניס לכם נושאים שמעניינים אתכם ובכך מפרסמים יכולים למקד לכם אם אתם בתחום עניין כשלהו. בואו תראו איך זה נראה:

בסרגל העליון ליד ההתראות לחצו על 'המשולש ההפוך' > לחצו על "הגדרות" > בסרגל צדדי לחצו על "מודעות". לא מצאתם? לא נורא, הנה קישור ישיר: https://www.facebook.com/ads/preferences. כפי שאתם יכולים לראות, זה מחולק למספר קטגוריות, בואו נעבור על כולם.

כך זה נראה:

התאמה אישית של מודעות בפייסבוק
התאמה אישית של מודעות בפייסבוק

כפי שאתם רואים, זה מחולק ל-5 קטגוריות ולתתי קטגוריות. בואו נעבור על כולם:

1. תחומי העניין שלך

כאן תוכלו לראות את כל מה שפייסבוק חושב שיעניין אתכם, זה מבוסס על פעילות שלכם בפייסבוק וזה מחולק לפי תתי קטגוריות. אם הרשימה ארוכה יש כפתור "הצג עוד". כאן אתם יכולים ללחוץ על X כדי להסיר תחום עניין שלא מעניין אתכם או ללחוץ על תחום העניין עצמו כדי לראות מודעות לדוגמה שעשויות להופיע תחת הנושא הספציפי.

שימו לב שיש גם מספר לשוניות כאשר כל לשונית היא קטגוריה ותחתיה ישנם כמה תחומי עניין. כמו כן, ישנו כפתור "עוד" והרשימה ממשיכה. תהנו 🙂

2. מפרסמים שקיימת אתם אינטראקציה

כאן תוכלו לראות את כל המפרסמים שקיימתם אינטקציה כלשהי עמם, זה יכול להיות שהשארתם להם פרטי יצירת קשר, השתמשתם באפליצקיה שלהם, ביקרתם באתר שלהם, לחצתם על מודעה או התסרתם את המודעה. תוכלו ללחוץ על X על מפרסמים שלא מעניינים אתכם, בלחיצה אינכם תראו יותר את המודעות של המפרסמים האלו עד שתסכימו לכך.

3. המידע שלך

כאן תוכלו לראות איזה מידע אתם מעבירים לפייסבוק ולמפרסמים על מנת שהם יוכלו להציג לכם מודעות מבוססות על סמך מערכת היחסים שלכם, מעסיק, תיאור משרה, השכלה וכד'. תוכלו לכבות את האפשרות כך שלא יוכלו למקד אתכם לפי נתונים אלו.

כמו כן, תוכלו לראות באילו קטגוריות אתם נמצאים לדוגמה: משתמשי Gmail, יום הולדת בחודש אוגוסט, משתמשים באפליקציה לנייד וכד'. ניתן ללחוץ על X כדי להסיר את אופן המיקוד אליכם.

4. הגדרות של מודעות

כאן תוכלו לתת הרשאה להציג לכם מודעות על סמך שביקרתם באפליקציה או באתר כלשהו. כמו כן, תוכלו לאפשר או לבטל הסכמה להציג מודעות מותאמות אישית באתרים שמציגים מודעות של פייסבוק כדוגמת Audience Network. לבסוף, תוכלו לבחור האם החברים שלכם יכולים לראות או לא מודעה של מפרסם כלשהו כאשר אתם סימנתם לייק לעמוד.

5. הסתר נושאי מודעות

ישנם נושאים כלשהם שעל פי חוק לא ניתן להציג אותם או שהם בעלי תוכן רגיש כדוגמת אלכוהול, הורות ובעלי חיים. ניתן להסיר מודעות לחצי שנה, שנה או לצמיתות.

זהו! אתם מוכנים מבחינת פייסבוק.

אינסטגרם

חברת הבת של פייסבוק, אינסטגרם, משתמשת אף במודעות מותאמות אישית אליכם. למעשה, אתם עשויים לראות מודעות של אנשים שאתם עוקבים אחריהם באינטסגרם, הגבתם להם והמידע שלכם באפליקציה.

למעשה, אין מקום באינטגרם בו תוכלו לנהל את העדפת המודעות שלכם. אבל השינויים שעשיתם בסעיף הקודם בפייסבוק, תקף גם לגבי אינסטגרם. כך שאין לכם מה לדאוג.

טוויטר

בחלק העליון, לחצו על תמונת הפרופיל שלכם > לחצו על הגדרות ופרטיות > לחצו על הלשונית הצדדית "פרטיות ובטיחות" ואז בחרו ב- "התאמה אישית ונתונים". או דרך הקישור הישיר: https://twitter.com/settings/personalization.

כך זה נראה:

התאמה אישית של מודעות בטוויטר
התאמה אישית של מודעות בטוויטר

עבור כתבה זו, ההגדרה הראשונה היא המתאימה ביותר. אין פה הרבה מה להרחיב שכן מדובר פה על מודעות מותאמות אישית לחשבון הטוויטר שלכם.

למעשה, כמו פייסבוק, גוגל ורשתות פרסום אחרות, גם מפרסמי טוויטר יכולים להתאים אישית מודעות עבורכם אם נכנסתם לאתר האינטרנט שלהם או ביקרתם באפליקציה שלהם וכן לפי תחומי עניין שלכם באתר.

תוכלו להשתמש בהגדרות נוספות בחלק זה כגון ביטול האפשרות של שיתוף נתונים דרך שותפויות נבחרות וביטול התאמה אישית לפי מיקום ולפי אפליקציות.

לינקדאין

הרשת החברתית הגדולה לעבור עסקים לעסקים או לאיתור עבודה, בניית קריירה וקשרים עסקים. גם לינקדאין מציעה אפשרות של מודעות מותאמות אישית, כדי לגשת להגדרות: בסרגל העליון לחצו על התמונה (Me) > לחצו על הגדרות ופרטיות (Settings & Privacy) > לחצו על הלשונית מודעות (Ads). או על ידי הקישור הישיר: https://www.linkedin.com/psettings/advertising.

כך זה נראה:

התאמה אישית של מודעות בלינקדאין
התאמה אישית של מודעות בלינקדאין

כפי שאתם רואים, ההגדרות מחולקות ל-3 קטגוריות, אך כולן נמצאות בעמוד אחד.

הקטגוריות הראשונה מדברת על הגדרות כלליות והראשון בהם היא התאמה אישית על בסיס אתרי אינטרנט שאתם מבקרים בהם לחצו על הכותרת "Insights on websites you visited" וכבו הגדרה זו אם אתם מעוניינים לבטל. ההגדרה השניה היא מודעות מותאמות אישית בלינקדאין, שם יש לבחור האם אתם רוצים להשאיר או לכבות. ההגדרה השלישית בחלק הראשון היא אופן הצגת המודעות בלינקדאין, מודעות בלינקדאין עשויות להשתמש בתמונה ובשם שלכם כאשר הן מוצגות לכם.

החלק השני הוא המידע שנאסף על ידי לינקדאין מהפרופיל שלכם, כך שתוכלו לכבות התאמה אישית של מודעות על בסיס תחומי העניין שלכם, תחומי העניין שלכ החברים שלכם, דמוגרפיה, עמודי חברה שאתם עוקבים אחריהם, קבוצות, המעסיק שלך ותיאור המשרה.

החלק השלישי הוא הגדרה של אינטרקציה עם עסקים או מודעות שלחצתם עליהם – גם כאן ניתן לכבות הגדרות.

מיקרוסופט

מיקרוסופט מציעה גם כן אפשרות של מודעות מותאמות אישית. על מנת לגשת למידע זה, התחברו לחשבון המיקרוסופט שלכם, לאחר מכן לחצו בתפריט על "Privacy" ואז לחצו על הלשונית מתחת לתפריט שנקראית "Ad Settings". או בקישור הישיר: https://account.microsoft.com/privacy/ad-settings.

כך זה נראה:

התאמה אישית של מודעות מיקרוסופט
התאמה אישית של מודעות מיקרוסופט

החלק הראשון מדבר על מודעות מותאמות אישית לפי חשבון המיקרוסופט שלכם. כך שהיא עשויה להציג לכם מודעות שעשויות להיות רלוונטיות עבורכם. החלק השני הוא מודעות מותאמות אישית על דפדפן זה.

ב-2 המקומות הללו שנו מ- ON ל-OFF.

רשתות פרסום אחרות

ישנם עוד רשתות פרסום נוספות. אם אתם משתמשים בדפדפן יחיד, אתם יכולים לבטל גם מודעות מותאמות אישית של חברי הארגון: IAB ו-DAA. הנה 2 קישורים:

  1. http://optout.aboutads.info – כאן יש להמתין שכל רשתות הפרסום נטענו, בחרו את הרשתות שאתם רוצים לבטל או לחצו על Select all כדי לבחור בכולם ואז לחצו על Opt out from all.
  2. http://optout.networkadvertising.org – כאן יש ללחוץ על Manage My Browser's Opt Outs ואז להמתין שכל רשתות הפרסום נטענו, בחרו את הרשתות שאתם רוצים לבטל או לחצו על Select all כדי לבחור בכולם ואז לחצו על Opt out from all

מעל 1,200 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close