חדשות כלכלה

מרווח השיווק – מהו ואיך הוא משפיע על מחיר הדלק בישראל?

מחיר הדלק (בנזין 95) בישראל מורכב מכמה גורמים, בין היתר מע"מ, מס בלו, מחיר שער בתי זיקוק, מחיר הנפט וגם מרווח השיווק. המחיר מתעדכן אחת לחודש, לקראת סיומו עבור חודש הבא.

מטרת הכתבה הזו לספק מידע על מרווח השיווק בישראל וכיצד הוא משפיע על מחירי דלק.

אז מה זה מרווח השיווק?

מרווח שיווק, או בשמו הנוסף סל הוצאות השיווק של תחנות הדלק, הוא סך ההכנסות של תחנות הדלק בישראל (ללא חנויות נוחות) מתוך דלק שהוא בנזין 95. כלומר, זוהי העמלה שמקבלות תחנות הדלק עבור שיווק ואספקת שירותי דלק מסוג בנזין 95 אוקטן לציבור הצרכנים (הנהגים).

מרווח השיווק בישראל מפוקח על ידי מינהל הדלק של משרד האנרגיה וכן משרד האוצר, והוא מתעדכן אחת לחצי שנה (פעמיים בשנה) על ידי ועדת המחירים במשרד האוצר (שחבריה, נציגים ממשרדים שונים במדינה).

כאשר מרווח השיווק מתעדכן הוא משפיע על רווחיות חברות הדלק ועל מחיר הבנזין. אם ועדת המחירים מחליטה להפחית את מרווח השיווק – רווחיות (וגם הכנסות) חברות הדלק תפחת.

בחודש אפריל 2018, שרי האוצר והאנרגיה חתמו על צו להפחתת מרווח השיווק של חברות בדלק ב-4.7 אגורות לליטר בנזין לפני מע"מ וזאת לאחר ​שועדת המחירים המליצה על כך. במקביל התוספת בעד שירות מלא הועלתה ב-1 אגורות ל-21 אגורות לליטר בנזין.

ממה מורכב מרווח השיווק?

סל הוצאות השיווק (מרווח השיווק) מורכב מכלל עלויות האספקה בהן נושאות חברות הדלק מבית הזיקוק ועד לרכב המתודלק. כלומר, העלויות הבאות:

  • שכר מתדלקים – הצמדה לפי שכר מינימום על פי חוק.
  • עלויות שכר אחרות אחרות בחברת הדלק – הצמדה לפי השכר הממוצע במשק.
  • עמלות כרטיסי אשראי – הצמדה לפי מחיר בנזין 95 בפיקוח ולפי מחיר עמלת סליקה צולבת.
  • עלויות נלוות לרכישת הבנזין מבתי הזיקוק – ללא הצמדה. כמו עלויות הובלות וכד'.
  • כל יתר העלויות, כולל תשואה להון – הצמדה לפי מדד המחירים לצרכן. כמו פחת, אחזקת התחנה, דמי שכירות, הנהלה, הוצאות שיווק ופרסום, ארנונה, חרושת ונלוות ועוד.
  • מקדם התייעלות – מתאים לעסק עם אפשרות לפיתוח טכנולוגי או עסק יצרני כך שיכול להתייעל בתהליכי ייצור. נקבע בהתבסס על קצב עליית פריון הייצור הכולל בענף המסחר והשירותים.

איך משפיע מרווח השיווק על מחיר הדלק?

מרווח שיווק הוא סכום מסויים שמגולם בכל מ"ל של דלק בנזין 95 אוקטן. אם לציין זאת בצורה מדוייקת יותר, סל הוצאות השיווק חל על כל קילו-ליטר בנזין (על כל 1,000 ליטר).

כתוצאה מכך, מדובר על קשר ישיר בין מרווח שיווק לבין מחיר דלק בישראל. כלומר, אם המרווח עולה – מחיר הדלק יעלה גם, וגם להיפך, אם המרווח יירד – עלות הדלק תרד.

גובה מרווח שיווק

כמו שכתבנו מקודם לכן, מרווח השיווק מחושב לפי קילו-ליטר דלק, קרי כל על 1,000 ליטר. הסכום מתעדכן אחת לחצי שנה והוא נכנס לתוקף במועד שינוי מחיר הדלק.

תאריךמרווח השיווק לקילו-ליטר (ללא מע"מ)
מרץ 2019556.89 ₪
פברואר 2019562.42 ₪
ינואר 2019562.42 ₪
דצמבר 2018562.42 ₪
נובמבר 2018562.42 ₪
אוקטובר 2018562.42 ₪
ספטמבר 2018562.42 ₪
אוגוסט 2018556.05 ₪
יולי 2018556.05 ₪
יוני 2018556.05 ₪
מאי 2018556.05 ₪
אפריל 2018603.00 ₪
מרץ 2018604.00 ₪
פברואר 2018604.00 ₪
ינואר 2018604.00 ₪

מעל 1,200 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close