כסף והשקעות

מימון המונים – כל מה שאתם חייבים לדעת לקמפיין גיוס כספים מוצלח

מימון המונים (crowdfunding) היא שיטה לגיוס כספים בעיקר עבור פרויקטים ועבור חברות סטארט אפ, וזאת במטרה לגייס כספים כדי להוציא לשוק את המוצר שלהם. באמצעות שיטה זו, המשקיעים מרוויחים את המוצר או משקיעים במוצר או בעסק, היזמים מקבלים סכום כסף שאיתו אפשר להוציא את המוצר לשוק.

בכתבה זו אנחנו נפרט מהו מימון המונים, מדריך כיצד ליצור קמפיין מימון המונים מוצלח, השיטות הנפוצות, היתרונות ועוד. בואו נתחיל.

דרך אגב, בסוף הכתבה ישנם מספר חדשות בנושא רגולציה, תקנות מימון המונים, והוראות בתחום.

 

מה זה מימון המונים?

מימון המונים (crowd funding) היא דרך פיננסית לגיוס כספים ולמימון מיזמים, עסקים וארגונים המבוססת על כסף שהושקע על ידי מספר רב של אנשים פרטיים. מימון המונים משתמש למגוון של מטרות כמו: מימון סטארטאפים, פרויקטים עסקיים, פרויקטים ארגוניים, התמודדות עם מצבי אסון ועוד.

הנושא הפך להיות פופולארי מאוד בשנים האחרונות כאשר את התחום הובילו החברות קיקסטארטר ו- אינדיגוגו שהם גם השולטות בעולם כיום. קיימים מספר מודולים של שיטות מימון המונים וישנם אתרים מובילים בעולם וכמובן אתרים ישראלים שעליהם נדבר בהמשך.

עד כה היו מספר שיטות מסורתיות לגיוס כספים והשקעות עבור עסקים וסטארטאפים והם:

  1. קרנות הון סיכון.
  2. משקיעים פרטיים ואנג'לים.
  3. גופים מוסדיים וגופים פיננסיים.
  4. גופים ממשלתיים.
  5. הנפקה לציבור (IPO).

מימון המונים (או גיוס המונים) היא שיטה שבאה לפתור את הבעיות העיקריות של השיטות המסורתיות. כאשר הבעיות העיקריות הם נגישות, זמן רב, רגולציה מכבידה, ביורוקרטיה ועוד. הבעיות הללו גרמו לפרויקטים רבים לא לצאת לפועל.

כמו כן, בעזרת שיטת מימון המונים, אפשר להשיג סכומי כסף נמוכים יותר ועבור פרויקטים שהם לא בהכרח פרויקטים עסקיים, אלא פרויקטים חברתיים או תרומות.

 

מה היתרונות של שיטת מימון המונים?

חשוב לעבור על כמה יתרונות של שיטה זו על מנת להבין מדוע כדאי להשתמש בה. חלקכם תוכלו גם להבין האם כדאי לעשות זאת והאם זה מתאים עבורם. אלא היתרונות:

נגישות

גיוס הכספים מבוצע בעיקר באמצעות אתרי אינטרנט של חברות מימון המונים. כתוצאה מכך, כל אחד יכול לגשת לאתר האינטרנט וליצור קמפיין מימון המונים ללא שום בעיות.

מהירות

לעומת גיוס בשיטות המסורתיות, באמצעות קמפיין מימון המונים ניתן לגייס מהר הרבה יותר כספים עבור המיזם או הפרויקט. דבר שעד כה לא היה אפשרי. כמובן, שהרבה תלוי עד כמה האנשים מתחברים לקמפיין שלכם, ועד כמה אפשר לגייס יותר כספים.

יש לזכור כי בשיטות המסורתיות, השקעה צריכה לעבור אישורים ופגישות של דירקטוריון, רגולציה ממשלתית, ביורוקרטיה ועוד – אלו שהיו מכבידים עוד יותר על השקעה.

זמינות

כל אחד יכול להשקיע, תלוי בקמפיין ובתנאים. מימון המונים מתאים גם למשקיעים קטנים, גם למשקיעים גדולים, גם לאנשים פרטיים וגם לכל גוף שמעוניין להרוויח כסף או מוצר כתוצאה מההשקעה.

שיטות של גיוס

יש מספר שיטות של גיוס (שנפרט אותם בהמשך), גיוס כנגד השקעה, גיוס כנגד הלוואה, גיוס כנגד מוצר או תרומה. דבר שהיה פחות פופולארי עד כה.

פיזור

מפני שכל אחד יכול להשקיע והקמפיין פתוח לציבור, הסיכון קטן הרבה יותר עבור כל משקיע בנפרד. הדבר משפיע מאוד על אופן הגיוס.

פחות דרישות

קמפיינים של מימון המונים דורשים פחות משאבים ודרישות אחרות. ייתכן שחברות מימון המונים ידרשו תכנית עסקית, תיאור הפרויקט, תמונות/הדמיות וסרטון הסבר. זה שונה מאוד במיוחד כאשר סטארטאפים מנסים לגייס כספים דרך משקיעים פרטים או קרנות הון סיכון.

 

מהם החסרונות של שיטת מימון המונים?

כמו יתרונות, יש גם חסרונות. חשוב לוודא שבכל דבר יש גם חיסרון כלשהו, ייתכן והוא זעיר אבל עדיין זהו חיסרון שכדאי לדעת.

פתוח לציבור

רציתם לגייס כסף? מעולה, אז מימון המונים היא פלטפורמה שאיתה ניתן לגייס כסף, אבל מנגד זאת עליכם לפרסם אותה לציבור. פרסום לציבור אומר שאתם חושפים את הרעיון שלכם לכולם והוא ניתן להעתקה, בעיקר על ידי חברות ענק עם כיס ענק של מזומנים.

רגולציה

אמנם התחום עדיין חדש ואין בכל המדינות רגולציה מכבידה. חשוב לזכור כי כל הזמן יש דיונים ופרסומים שונים אודות הנושא הזה. ישנם מדינות שיש רגולציה מכבידה כאשר מדובר על גיוס כנגד הון או הנפקת מניות, ואחראית על כך בעיקר רשות ניירות ערך. כמו כן, בגלל שמדובר על קניה/מכירה רשות המסים גם  נכנסת לתמונה לתחום זה.

הכל או כלום

מרבית פלטפורמות מימון המונים עובדים בשיטה של הכל או כלום. כלומר, כרגע שאתם מציבים יעד כלשהו לדוגמה 1 מיליון ₪, ובסוף הקמפיין גייסתם רק 900,000 ₪, סביר להניח שהכסף יוחזר לאנשים ולא יגיע אליכם.

עמלות

פלטפורמות גיוס המונים מרוויחים בעיקר אחוז כלשהו מגובה הפרויקט. זוהי עמלה שנלקחת מכם ברגע שאתם מגיעים ליעד או אם לא הגעתם ליעד, אזי תחוייבו בעמלות כלשהן כגון עמלות סליקה.

 

שיטות גיוס כספים באמצעות מימון המונים

ישנן 4 שיטות לגיוס כספים כנגד מימון המונים שעליכם לדעת זאת עוד לפני שאתם מתכננים להריץ קמפיין.

1. מימון מבוסס מוצר / הטבה (Reward Crowdfunding)

יזם המעוניין לגייס כספים, צריך להציע הטבה כלשהי למי שמשקיע את הכספים במיזם. כלומר, תומך הפרויקט צריך לקבל מוצר או שירות או מתנה כלשהי. זוהי סוג של רכישה מקדימה, כאשר המיזם יושק לאוויר הם הראשונים שיקבלו את המוצר ויוכלו להשתמש בו.

התגמול למשקיעים ניתן ביחס לכמות הכסף שהושקע. כלומר ככל שמשקיעים יותר כסף, הם זכאים להטבה גדולה יותר.

זהו מודל מאוד אטרקטיבי ומתאים מאוד ליזמים שלא מעוניינים לחלק את המניות של המיזם ולהישאר בבעלותו.

2. מימון מבוסס הון / השקעה במניות (Equity Crowdfunding)

יזם המעוניין לגייס כספים, צריך להעמיד למכירה חלק כלשהו מהמניות שלו וזאת כנגד ההשקעה במיזן. חשוב לציין כי ישנה רגולציה בנושא במרבית המדינות מסיבה כפי שאמרנו לעיל, מניות וניירות ערך הם בעיקר תחת רגולציה של רשות ניירות ערך.

המשקיעים מרוויחים מעליית ערך החברה, דיבידנדים, אקזיט או הנפקה לציבור.

זהו מודל אשר מתאים ליזמים שמעוניינים בגיוס כספים עבור הסטארטאפ כנגד הקצאת מניות או ניירות ערך אחרים.

3. מימון מבוסס הלוואה / חוב (Debt Crowdfunding)

שיטה זו בה המשקיעים מלווים כסף למיזם בכנגד הלוואה וחוב. כאשר המשקיעים מקבלים במהלך התקופה את הקרן בתוספת לרווח מהריבית.

ההלוואות ניתנות במסגרת P2P (עמית לעמית), כאשר היזם מקבל ריבית אטרקטיבית נמוכה, כנגד זאת, המשקיעים מרוויחים ריבית גבוהה יותר מאשר אפיקי השקעה אחרים.

גם יטה זו מתאימה ליזמים המעוניינים לגייס כסף אך לא להקצות מניות וניירות ערך נוספים.

4. מימון מבוסס תרומה (Donation Crowdfunding)

שיטה זו מיועדת בעיקר עבור ארגונים ועמותות ללא כוונת רווח, או פרויקט חברתי, כאשר המשקיע משקיע בפרויקט ללא קבלת תמורה כלשהי.

 

אילו כלים צריך על מנת להשיק קמפיין מימון המונים מוצלח?

אלו הם הדברים שאתם צריכים להחזיק ולקחת בחשבון כאשר אתם מעוניינים לגייס כספים באמצעות פלטפורמות אלו:

שיטת גיוס

לפני כן הסברנו את ארבעת שיטות הגיוס הקיימות בתחום מימון המונים. עליכם לדעת בוודאות איזה מודול אתם רוצים, והאם המודול הזה יעזור לכם להגיע ליעד ולמטרה שהצבתם. ייתכן שתרצו לספק הטבה כלשהי כנגד השקעה, אבל מנגד זאת, הטבות אלו לא מתאימות לשוק שאתם מנסים להיכנס אליו ולכן תידרשו לבחור שיטת גיוס אחרת.

תכנית עסקית

מרבית הפלטפורמות ידרשו מכם תכנית עסקית, תכנית שיווקית ותוכניות נוספות כדי לקבל על המיזם אינפורמציה גדולה יותר. כל זה מבוצע בגלל שהם רוצים להגן על המשקיעים ועל כספם וכמובן כדי לוודא שהמיזם אמיתי.

מטרה ויעד

עליכם לספק מידע רב על מטרת הגיוס והיעד העיקרי של הגיוס. לא ניתן בצורה פשוטה להעלות קמפיין מימון המונים ללא הגדרת כללים אלו.

גובה ההשקעה

עליכם לדעת כמה כסף אתם בדיוק צריכים לגייס. אמנם זה צריך להיות חלק מהתכנית העסקית שלכם, עליכם להגדיר את סכום הכסף וזאת כדי להימנע מ-2 מצבים לא טובים:

  1. יעד גבוה מדי – אם תדרשו סכום כסף גבוה יותר ולא תגיעו ליעד, אתם תסתכנו בזה שלא תקבלו כלום.
  2. יעד נמוך מדי – אם תדרשו סכום נמוך מידי, ייתכן וההשקעה לא תספיק לכם, הדבר יפגע בכם ובמשקיעים הנוכחיים.

אודות המיזם ומידע עליכם

אתם צריכים לספק מידע על המיזם שלכם, מה הבעיה שהמיזם מנסה לפתור, מה השוק שבוא הוא יפעל, מיהם המתחרים, האם דרוש להוציא פטנט, כיצד המשתמשים יוכלו להשתמש בו, מי אתם ומנה הניסיון שלכם ותשובות לשאלות נוספות רבות.

תשובות אלו ותיאור מיזם בצורה נכונה, יסביר בצורה ברורה לקהל המשקיעים כך שהם יוכלו להתרשם מכם לטובה.

אב טיפוס / גרסת ביתא

למעשה כל דבר אחר שאתם יכולים להציג בפני המשקיעים שהמוצר או השירות כבר בתהליך של בנייה יכול לעזור מאוד למשקיעים ולתת להם אמון רב יותר לפני שהם משקיעים את כספם.

מדיה

תמונות, סרטונים, כתבות או כל דבר אחר, ברוב הפלטפורמות הינו תנאי הכרחי כדי להשיק את הקמפיין. מעבר לכך שזו חובה, חשוב לזכור כי תמונה שווה אלף מילים, וסרטון שווה אלף תמונות.

לפעמים תיאור המיזם לא כל כך ברור למשקיעים, והם צריכים לקבל מידע נוסף, תמונות וסרטונים יכולים לתת מידע נוסף עבורם כדי להבין את מטרת המיזם. כמו כן, חשוב לציין כי סרטונים בעיקר, שוברים את הקרח ומשאירים את המשקיעים יותר זמן כדי להבין את המיזם שלכם – דבר שמגדיל את הסיכויים בצורה דרסטית להשקעה בכם.

שיווק / פרסום

לפרסם קמפיין מימון המונים ולהמתין לקבלת תוצאות, זה בזבוז זמן שלכם. אם לא תתחילו לשווק ולפרסם, לעורר עניין וויראליות, הסיכויים שלכם לגייס את הכספים מאוד נמוכים.

כמו כל פרויקט, על מנת להגיע לכמה שיותר אנשים, עליכם לשווק ולפרסם אותו – רק כך תוכלו להגדיל את הסיכויים שלכם.

ערוצי השיווק הינם רחבים מאוד: המשפחה שלכם, החברים שלכם, מכרים, עמיתים לעבודה (הקודמת), רשתות חברתיות, אתרי אינטרנט, אתרי בלוגים, עיתונים, ניוזלטרים, פורומים באינטרנט, פרסום מקומי, פרסום ברדיו או בטלויזיה, פרסום במנועי חיפוש וברשתות החברתיות ועוד.

נצלו את כל המקומות שאתם חושבים שיכולים ליצור באז וכדי שהקמפיין יהיה וויראלי.

 

אתרי מימון המונים בישראל ובעולם על בסיס הטבה

הדסטארט (Headstart)

חברת מימון המונים הגדולה בישראל והראשונה שהוקמה, עד כה גיוס בהצלחה מעל 78 מיליון ש"ח. יש ליצור קמפיין כנגד הטבה כלשהי אל מי שהשקיע כספים במיזם.

המימון מבוצע בשיטת הכל או כלום.

עלות: 9% מהסכום שגוייס בהצלחה. אם לא גוייס כלל, אין עמלות.

מימונה (Mimoona)

אתר ישראלי המאפשר גיוס המונים עבור עסקים, מיזמים, ספרים, מוצרים ועוד. מימונה מאפשרת 2 מסלולים, הכל או כלום ו- פרויקט גמיש. כך שתוכלו לגייס כספים אם לא עמדתם ביעד שהצבתם.

העלות: עמלה 9% בתוספת מע"מ עבור פרויקט "הכל או כלום" או 12%+מע"מ עבור פרויקט גמיש.

קיקסטארטר (Kickstarter)

החברה הגדולה בעולם בתחום מימון המונים. עד כה החברה עזרה לגייס יותר מ-3 מיליארד דולר במעל 100 אלף פרוייקטים.

קיקסטארטר מאפשר ליצור פרויקט ולהציע למשקיעים בו תמורה כלשהי או הטבה.

העלות: עמלה 5% מגובה ההשקעה וגם עמלת סליקה 3% + 0.2$.

אינדיגוגו (Indiegogo)

אתר בינלאומי אשר גייס עד כה מעל 1 מיליארד $. אינדיגוגו מאוד פופולארית ונגישה מעל 200 מדינות בעולם. יזמים ישראליים יכולים לפרסם כאן.

העלות: עמלה 5% מגובה ההשקעה וגם עמלת סליקה 3% + 0.3$.

 

אתרי מימון המונים בישראל ובעולם על בסיס הון

פיפלביז (Pipelbiz)

פיפלביז הינה פלטפורמת השקעות המונים המאפשרת גיוס כספים כנגד הקצאת מניות, ולמעשה המשקיעים הופכים להיות בעלי המניות בחברה. פיפלביז מאפשרת גיוס כספים גם אם לא הגעתם לידע, תוכלו לקבל את הכספים שגיוסו.

העלות: דמי הקמה בסך 500$, אם הקמפיין הסתיים בהצלחה, החברה גובה דמי ניהול של 7% מיעד הגיוס, כאשר דמי הקמה כבר כלולים בסכום. אחרת, החברה תגבה דמי ניהול של 1% עבור דמי טיפול של חשבון נאמנות.

Fundit

אתר מבית Headstart (מימון המונים) ובנק הפועלים (פועלים IBI), המאפשר גיוס כספים על ידי הקצאת מניות או אגרות חוב.

השלמת העסקה תבוצע רק אם הגעתם ל-100% מהיעד.

העלות: בין 2% ל- 7% תלוי באופי השימוש.

Indiegogo Equity

אינדיגוגו מאוד פופולארית ונגישה מעל 200 מדינות בעולם. בנוסף לגיוס תמורת הטבות, אינדיגוגו מאפשרת גיוס תמורת מניות וזאת בשיתוף פעולה עם חברת Micro Ventures.

העלות: עמלה 7% מגובה ההשקעה וגם עמלת ניירות ערך בגובה 2%, כמו כן יש עלות פתיחת תיק אצל רגולטורים בגובה בין 5-6 אלף דולר.

Crowdfunder

Crowdfunder נחשבת לאחת החברות הגדולות על בסיס הון, ויש לה קהל של מעל 130 אלף משקיעים ויזמים. עובדת ביחד עם VC Index Fund ועד כה גייסה מעל 130 מיליון דולר

העלות: החל מ-499 דולר לחודש.

 

אתרי מימון המונים בישראל ובעולם על בסיס חוב

LendingClub

חברה גדולה בעולם בתחום ההלוואות החברתיות. מאפשרת הלוואות גם לעסקים קטנים דרך הפלטפורמה שלה.

בלנדר (Blender)

חברה ישראלית גדולה בתחום הלוואות חברתיות. המפגישה בין מלווים לבין לווים בתנאי ריבית שונים מאשר בבנקים.

Fundit

אתר מבית Headstart (מימון המונים) ובנק הפועלים (פועלים IBI), המאפשר גיוס כספים על ידי אגרות חוב (הלוואה).

 

אתרי מימון המונים בישראל ובעולם על בסיס תרומה

Jgive

אתר ישראלי המאפשר גיוס כספים לצרכי תרומה. עמותות וארגונים יכולים לפרסם קמפיינים באתר ולגייס כספים עבור פרויקטים.

העלות: חינם – Jgive לא גובה כסף עבור גיוס תרומות.

Giveback

אתר מקבוצת Headstart המאפשר גיוס כספים עבור פרויקטים ללא קבלת תמורה. המטרה היא לעזור לעמותות או לאנשים פרטיים לגייס כספים למען מטרות חשובות.

המימון מבוצע בשיטת הכל או כלום.

עלות: 9% מהסכום שגוייס בהצלחה. אם לא גוייס כלל, אין עמלות.

פרוג'קטור

אתר של עמותת קרן לפיתוח מטה בנימין וההתיישבות, המאפשר גיוס המונים עבור פרויקטים ללא מטרות רווח.

עלות: 5% מהסכום שגוייס.

 

סיכום

הנושא מימון המונים ממשיך לצבור תאוצה על חשבון ההשקעות המסורתיות. עם זאת, צריך ליצור את הקמפיין בצורה מקצועית ביותר וזאת על מנת להשיג את המקסימום האפשרי. לפעמים תוכלו לגייס יותר ממה שציפיתם, זה רק ייתן לכם יותר כסף לעבוד איתו.

לאחר שגייסתם בהצלחה, עליכם להשתמש בכסף הזה כפי שמופיעה בתוכנית העסקית, זה לא כסף שלכם ואתם לא יכולים להשתמש בהם כדי לכסות את ההוצאות הפרטיות שלכם. לכן עליכם לפעול לפי התוכנית העסקית כדי להצליח.

הכסף חשוב להיות מושקע בפרויקט כך שיביא את התועלת המקסימלית ביותר וכדי להשיג אבן דרך חשובה, וזאת עד לנקודה שבה תצטרכו לגייס עוד כסף.

 

עוד בנושא




בואו להיות חברים שלנו בעמוד הטלגרם - t.me/protocolil

תגיות

אלברט שובייב

מייסד מגזין פרוטוקול ועורך ראשי. בוגר תואר ראשון בכלכלה ובניהול. יזם ושותף במיזמים שונים. מייל פניות באתר: albert@protocol.co.il

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close