חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

תיאום מס הכנסה – איך לקבל הקלת מס ולשלם פחות כסף

מקבלים הכנסה ממספר מקורות? ייתכן ואתם משלמים מס הכנסה גבוהה מכיוון שלא ביצעתם תיאום מס הכנסה – במקרה זה אתם עשויים לשלם מס הכנסה מירבי ולעיתים לא תשימו לב לכך. אם אינכם קוראים את תלוש השכר שלכם, אתם צריכים להתחיל לעשות זאת החל מהיום.

רשות המסים גובה מאיתנו תשלומי מס שונים, חלקם מיסים ישירים באמצעות תלושי השכר, חלקם מיסים עקיפים כדוגמת מע"מ. המס הישיר שאתם משלמים כ- שכירים הוא מס הכנסה ועל המעסיק שלכם חלה החובה לנכות אותו מכם עוד בטרם העברת השכר שלכם לחשבון הבנק או בצורה אחרת.

מס הכנסה מחושב בצורה שנתית אך הוא נגבה מכם בפועל כל חודש, לכן עשויים להיות מקרים בהם המס שתשלמו בשנה כלשהי גבוה יותר מאשר המס שאתם צריכים לשלם בפעול.

כיום ישנן 2 אפשרויות עיקריות לאזן את מס הכנסה:

  1. תיאום מס הכנסה – נועד לערוך לפני תשלום המס בפועל.
  2. החזר מס הכנסה – נועד לערוך אחרי תשלום המס בפועל.

בנושא החזר מס הכנסה כתבנו כבר בכתבה אחרת, עם זאת, בסוף הכתבה ישנו קישור למדריך השני. עם זאת, זה לא מונע מכם לערוך הן החזר מס והן תיאום מס.

מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) הוא מקרה פרטי של החזר מס והוא גם אינו תיאום מס, על נושא זה הוספנו בהמשך קישור לכתבה אחרת.

בכתבה הזו נסביר מהו תאום מס, איך עושים תיאום מס באינטרנט לשנת 2018 ומעלה, מי זכאי לביצוע התיאום, ומה קורה אם כבר שולם המס.

מהו תיאום מס הכנסה?

כולנו משלמים מס הכנסה, חלקינו מקבלים הטבות מס כלשהן לפי אזור מגורים או נקודות זכות וכך אנו מצמצמים את תשלום המס בפועל או אפילו מאפסים אותו. מכיוון שחישוב המס ותשלום המס בישראל מחושבים בצורה שונה, עשויים לקרות מצבים בהם המס המחושב והמס המשולם בפועל שונה.

כאשר במהלך השנה אתם מחליפים מקומות עבודה או מתחילים לעבוד במקום עבודה נוסף, אתם עשויים לשלם מס הכנסה מרבי בסך 47% מגובה ההכנסה, דבר שהוא משמעותי מאוד ולא מבוטל.

עריכת תיאום מס נועד כדי למנוע מצבים שבהם תשלמו מס עודף ומרבי במהלך שנה קלנדרית. את הבקשה יש לבצע על ידי פניה אל פקיד השומה, דרך המעסיק, על ידי המייצג (יועץ מס או רואה חשבון) או על ידי עריכה באמצעות אתר האינטרנט (נדבר על כך בהמשך).

כאמור, אם לא תערכו תיאום מס, אתם תשלמו מס מרבי בגובה 47% על ההכנסה הנוספת שלכם – דבר עשוי להיות משמעותי מאוד בחישוב חודשי או שנתי.

באילו מקרים יש לבצע תיאום מס הכנסה?

לא בכל מקרה יש לבצע תיאום מס, אם עבדתם אצל מעסיק אחד בלבד, אינכם זקוקים לבצע תיאום מס, אך תוכלו לערוך החזר מס שזה נושא אחר ועליו רשמנו כתבה נוספת (קישור בסוף הכתבה).

במקרים באים יש לבצע תיאום מס הכנסה:

  • עובדים שמקבלים הכנסה מעבודה אצל 2 מעסיקים במקביל בשנת המס.
  • עובדים שהחליפו מקום העבודה בשנת המס.
  • גמלאים שקיבלו הכנסה מעבודה אצל מעסיק והכנסה על ידי קצבת פנסיה.
  • עצמאים שמקבלים הכנסה נטו על ידי העוסק ועל ידי מקום עבודה נוסף (לא מדובר על הכנסה של העסק עצמו – לכך יש פתרונות אחרים).
  • אזרחים שיש להם מקורות הכנסה רבים אשר מחוייבים בתשלום מס.

אם אחד מהמקרים הללו מגדיר אתכם, אתם צריכים לערוך תיאום מס.

מתי יש להגיש בקשת תיאום מס הכנסה?

את הבקשה כדאי מאוד להגיש מיד עם תחילת העבודה אצל המעסיק הנוסף או כאשר אתם יודעים שתקבלו הכנסה נוספת ממקור אחר.

בכל זאת, מכיוון שיש דוח שנתי שהוא הסופי, ניתן להגיש תיאום מס עד סוף השנה הקלנדרית.

אילו מסמכים צריך להמציא לצורך הגשת תיאום מס?

המסמכים שאתם נדרשים להמציא תלויים מאוד באופן הגשת הבקשה לתיאום מס. ככלל, יש להמציא את המסמכים הבאים:

  • טופס 116 – בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי המס.
  • פרטי המעסיק – תיק ניכויים, שם המעסיק, מספר חודשי עבודה והכנסה.
  • תלושי שכר / תלושי קצבה.

איך להגיש בקשה לצורך תיאום מס?

ישנן מספר אפשרויות שאיתן ניתן לבקש עריכת תיאום מס והקלות במס. עליכם לבחור את האפשרות המתאימה ביותר עבורכם ולפי דרישות רשות המסים (חלק מהאפשרויות לא פתוחות עבור כולם). החל מתחילת שנת 2018, רשות המסים מאפשרת הגשת תיאום מס באינטרנט ובכך היא חוסכת לכלל הציבור את הזמן להגיע למשרדי פקיד השומה ולהמתין בתור.

1. תיאום מס באמצעות מערכת יישום ברשות המסים

יישום לעריכת תיאום מס מאפשר לכם לערוך בעצמכם מכל מקום ובכל זמן ולקבל מיידית אישורים שאותם תוכלו להדפיס ולהעביר אל המעסיקים שלכם. המערכת מאפשרת עריכת תיאום מס ראשון בלבד לכל שנה קלנדרית ויש ראשית להירשם אל המערכת עם קוד וסיסמא.

עם זאת, שימוש באמצעות היישום הזה לא מתאים עבור כל הציבור, אלא עבור אוכלוסיה מסויימת בלבד, רק מי שעונה על המצבים הבאים:

  • אדם שעורך תיאום מס ראשונה בשנת המס.
  • אדם שסכום כל ההכנסות שלכם מהמעסיקים ומשכר העבודה לא עולה על 316,536 ₪ בשנת המס.
  • אדם שמקבל הכנסות מקצבת פנסיה והוא עונה על אחד מהבאים:
    • טרם הגיע אל גיל הפרישה.
    • הגיע לגיל פרישה אך אינו חייב במס בכל הכנסותיו.
    • הגיע לגיל פרישה או גיל קבלת הקצבה (המאוחר מבינהם) ופנה לפקיד השומה לצורך קביעת זכאות לפטור ממס.
  • אדם שהכנסותיו נובעות מתשלומים עבור שירותים (שכר מרצים, דירקטורים וכד').

כניסה ליישום

2. תיאום מס באינטרנט – באמצעות מערכת הפניות ברשות המסים

בתחילת שנת 2018 רשות המסים הודיעה כי היא התחילה לאפשר שליחה ועריכת תיאום מס באמצעות מערכת פניות אשר חוסכת מכם את להגיע אל משרדי פקיד השומה ומייעלת את הזמנים. המערכת מתאימה אף לביצוע תיאום מס חוזר.

להגשת הבקשה באמצעות מערכת פניות זו, עליכם למלא את טופס 116 (בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכוי המס על ידי פקיד השומה) כאשר הוא מלא וחתום במלואו. בנוסף לכך, יש לצרף אישורים ומסמכים מאמתים נוספים (כגון תלושי שכר וקצבה).

הטופס יישלח לפקיד השומה באזור מגוריכם, הוא יקבע את שיעור המס שיש לנכות ויכין לכם את המסמכים שעליכם למסור אל המעסיקים שלכם. אישורים אלו יהיו במערכת יישום תיאום מס של רשות המסים (סעיך אחד לעיל).

כניסה למערכת פניות

3. תיאום מס באמצעות הגעה אל פקיד השומה

נין לגשת אל פקיד השומה הקרוב למקום מגוריכם בצירוף טופס 116 (בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכוי המס על ידי פקיד השומה) שעליכם למלא אותו ובצירוף מסמכים מאמתים נוספים כגון תלושי שכר.

בבקשה יש לספק את כל מקורות ההכנסה שלכם, את מספרי תיק ניכויים של כל המעסיקים (ניתן לבקש מהם) ויש לדווח על הכנסות מחליפות שכר כגון דמי אבטלה, קצבאות ביטוח לאומי החייבות במס וכד'.

סניפי פקיד השומה

4. תיאום מס על ידי שליחה בדואר

בדומה להגעה אל פקיד השומה, יש לשלוח לכתובת שלהם.

5. תיאום מס על ידי מייצג מוסמך

ניתן לתאם מס גם באמצעות יועץ מס או רואה חשבון שלכם כך שהוא יקבל מכם את המסמכים הנדרשים ויערוך עבורכם את תיאום המס.

6. תיאום מס והקלות באמצעות המעסיק

ניתן להגיש בקשה להקלות ותיאום מס באמצעות המעסיק שלכם על גבי טופס 101 שאתו אתם ממלאים בעת תחילת העבודה ובתחילת כל שנת מס חדשה. בטופס זה יש לציין את המעסיק העיקרי שלכם ששם ניתנים לכם נקודות זכות ומדרגות מס.

המעסיק הנוסף יערוך את חישוב המס וינכה מהשכר את המס שעליו יהיה לשלם.

אישורים ומידע נוסף

לא משנה באיזו דרך אתם בוחרים לבצע את תיאום המס, עליכם לוודא כי המעסיקים שלכם קיבלו והזינו את האישורים שקיבלתם מרשות המסים, הן על ידי פקיד השומה או על ידי אתר האינטרנט.

תיאום מס נוסף

אם במהלך שנת המס, חל שינוי נוסף במקומות העבודה או בהכנסות שלכם, עליכם לבצע תיאום מס חדש וזאת כדי להתאים את שיעור המס לצורה הנכונה.

במצב זה, תוכלו לבצע תיאום מס בכל הדרכים לעיל ולמעט הדרך של מערכת היישום. כלומר ניתן להגיש דרך מערכת הפניות, הגעה לסניף, בכתב, על ידי מייצג או על ידי מעסיק.

אישור אוטומטי

רשות המסים עשויה לשלוח אישור אוטומטי לתיאום מס, מה שמקל עוד יותר על הליך הבקשה. מי שקיבל את האישור והוא לא משקף את ההכנסה או המצב האישי שלו, יכול להגיש בקשה עדכנית בשנת המס בכל דרך שיבחר.

ערעור

במידה וחלה טעות בשיעור המס או בפרטים נוספים, ניתן לפנות בבקשה מנומקת אל רשות המסים, בהגעה אל פקיד השומה הקרוב למקום מגוריכם.

מה עוד חשוב לדעת?

  • אם שנת המס הסתיימה, לא תוכלו יותר לערוך תיאום מס, אולם, תוכלו לבקש בקשה להחזר מס, מדריך כיצד עושים זאת בהמשך.
  • תיאום מס נדרש בכל שנה קלנדרית, האישור תקף עד סוף שנה ולכן אם שנה לאחר מכן המשכתם באותה מתכונת יש להגיש בקשה חדשה. אולם, בחלק מן מקומות העבודה יש אישור זמני שהוא תקף למשך חודשיים, זמן שיספיק על מנת להוציא אישור חדש קבוע.
  • כדאי לבדוק לבצע תיאום תשלומי ביטוח לאומי ומס בריאות על מנת לוודא כי אינכם משלמים סכומים מרביים למוסד.

עוד בנושא

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil