רכב ותחבורה

הוועדה לצמצום הריכוזיות: לא לאפשר לשיכון ובינוי להשתתף במרכז הרכבת הקלה בירושלים

הוועדה לצמצום הריכוזיות הודיעה ביום שני לוועדת המכרזים הבינמשרדית של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים (JNET) על המצלתה שאושרה ברוב קולות הוועדה כדי שלא לאפשר לקבוצת שיכון ובינוי בע"מ של קבוצת אריסון להשתתף במרכז זה. הוועדה מורכבת מ-3 חברים: עו"ד אורי שוורץ, ממלא הממונה על הגבלים עסקיים ויושב ראש הוועדה, פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה וכן מר' יואל נווה, הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

חברת אלקטרה שבשליטת משפחת זלקינד נבחנה גם כן, אולם הוועדה החליטה כי אין מקום למנוע ממנה להשתתף משיקולים של ריכוזיות כלל משקית.

בסוף חודש מרץ הודיעה ועדת המכרזים הבין-משרדית על 7 קבוצות שעברו את שלב המיון של הרכבת הקלה בירושלים. באחת הקבוצות נמצאת חברת שיכון ובינוי ביחד עם שותפיה לפרויקט אגד החזקות ו- Meridiam infrastructure. בקבוצה נוספת נמצאת אלקטרה ודן תחבורה ציבורית.

חברת שיכון ובינוי וחברת אלקטרה מעוניינות להשתתף במרכז הכולל צכנון, מימון, הקמה, תפעול ואחזקה של הרכבת הקלה בירושלים עם כל הקווים שיהיו. מכיוון שנדרש זיכיון להפעלת מסילת ברזל מקומית הוא תחום תשתית חיונית וקבוצות אריסון ואלקטרה נחשבות לגורמים ריכוזיים בהתאם לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, נדרשת ועדת הריכוזיות לתת המלצתה בנוגע להשתתפותן במכרז זה.

מערך הרכבת הקלה בירושלים הוא פרויקט מהותי ומרכזי ומטרתו לחבר את העיר בין אזורי מגורים, תעסוקה, מסחר והשכלה בעיר. לכן, כל פגיעה או בעיה בפעילות הסדירה תפגע במאות אלפי תושבים בעיר וזאת ללא פיתרון מתאים כך שהתחבורה הציבורית בירושלים עלולה לקבל שיתוק כללי.

שיכון ובינוי

שיכון ובינוי פועלת במספר תחומי קבלנות ותשתיות שונות: בנייה ויזמות נדל"ן, התפלה וטיפול במים, ייצור חשמל, חומרי גלם לענף הבניה ועוד. החברה בבעלות קבוצת אריסון שהיא בעלת השליטה בחברות פיננסיות והם בנק הפועלים וקבוצת ישראכרט.

הוועדה קבעה כי בחינת הריכוזיות הכלל משקית של קבוצת אריסון מלמדת כי מדובר בקבוצה שמחזיקה בזכויות בתשתיות חיוניות ביותר כגון החשמל והמים, זכויות משמעותיות בתחום תשתיות התחבורה, מונופול יצור מלח (מלח הארץ), הבנק הגדול בישראל (בנק הפועלים) שמממן ומוביל פרויקטים רבים, חברת האשראי הגדולה (ישראכרט) ועוד. החברה אף בעלת פעילות שתלדנית משמעותית.

לצד זאת, נמצא כי לקבוצת אריסון כבר היום פעילות לא מבוטלת בענף תשתיות התחבורה והגדלת כוחה תגדיל את החשש למינוף הכוח שלה לעבר תחומים אחרים. בנוסף, ריבוי הכוחות בשלב המיון המוקדם, מאפשר תחרות נאותה ומפיג את הפגיעה במרכז כתוצאה מגריעת שיכון ובינוי.

למרות הרוב שטען כי אין תועלת משמעותית שמצדיקה לאפשר לחברה להשתתף במרכז תוך כדי מתן אפשרות לחברה כוח משמעותי יותר למיקוח מול קובעי המדיניות, חבר אחד דווקא היה בעד. הטענה הייתה כי גריעת שיכון ובינוי עלולה לפגוע בהצלחת המרכז. עם זאת הרוב החליט אין לאפשר לה.

אלקטרה

חברת הוועדה לצמצום הריכוזיות קבעו כי הריכוזיות הכלל משקית של חברת אלקטרה אינה גבוהה במיוחד וכי החשש להגדלת הריכוזיות הכלל משקית כתוצאה מהקצאת הזכות לחברת אלקטרה, מצומצם ואינו מצדיק את מניעת השתתפותה, זאת למרות תחומי פעילותה.

מעל 1,100 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

אבי פסח

כותב במגזין העסקים פרוטוקול. אוהב חדשות מעניינות, יוצר תוכן, בוגר תואר ראשון. אימייל פניות בנושאי האתר: avi@protocol.co.il

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close