צרכנות

שירותי פרימיום בתשלום: כך גורמים לכם לשלם כסף על שירות שניתן לקבל בחינם

מעל כשנתיים וחצי לאחר שנכנסה לתוקף אסדרת שירותי פרימיום בישראל (11.10.2015) – עדיין צרכנים רבים זועמים כי הם מקבלים חשבונות מחברת התקשורת / סלולר עם מחירים מנופחים. שירותים אלו נקראים שירותי פרימיום בתשלום וזה קורה כאשר אתם מתקשרים למספרי טלפון עם קידומת 1-900, 1-901 או אם אתם שולחים מסרון לתוכן פרימיום וכדומה.

המחירים יכולים להגיע לעשרות ומאות שקלים לשיחה אחת בלבד ולשקלים בודדים בהודעת SMS אחת, בחודש מצטבר הסכום עשוי להגיע למאות ואלפי שקלים. מהם השירותים הללו ואיך להימנע מתשלום? "פרוטוקול" בדק ועושה לכם סדר.

מהם שירותי פרימיום בתשלום?

קיימים בישראל שירותי פרימיום שונים כגון אספקת תוכן ומידע, בידור, קבלת ייעוץ, שירות לקוחות, הכרויות, השתתפות בתחרות או הגרלה ושירותים נוספים רבים. שירותים אלו ניתנים על ידי התקשרות טלפונית למספרי טלפונים שונים הכוללים קידומות 1-900, 1-901, 1-902, 1-919, מספר מקוצר, כוכבית, 1-700 ו/או על ידי שליחת הודעת SMS (מסרון) של תוכן פרימיום.

חלק מן השירותים הללו ניתנים ללא תשלום על ידי חברת הסלולר / טלפון שלכם כגון מוקד שירות לקוחות או מספרי 1-800 שזו קידומת ללא תשלום שניתנת בעיקר עבור מוקדי שירות ותמיכה.

עם זאת, שירותים אחרים עשויות לעלות לכם ביוקר. כך למשל, שיחת טלפון אל מספר 1-900 עלולה לעלות לכם 30 שקל! בדומה לחודש שלם של שיחות, הודעות ואינטרנט ללא הגבלה על ידי חבילות של חברת הסלולר.

אגב, לפני תחילת האסדרה, הסכומים שקיבלו הצרכנים היו גבוהים משמעותית.

איך זה קורה?

מפניה של צרכנים אלינו ולאחר שהם מחפשים באינטרנט "מוקד שירות לקוחות …", נראה כי הם מועברים לאתר של צד ג' אשר מראה לכם כביכול מספר טלפון של מוקד שירות הלקוחות של החברה. עם זאת, המספר אינו מהווה מספר טלפון רשמי של החברה וכאשר עורכים חיפוש במנועי חיפוש כדוגמת Google, נראה כי אתר האינטרנט הרשמי של החברה לא עולה, אלא רק אתרי אינטרנט שונים.

חברות אלו רוכשות את מספר הטלפון, מציבות אותם באתרי אינטרנט שונים ובאפליקציות ומתארות אותן כמוקד שירות לקוחות של החברה או שירות אחר. על ידי קידום האתר במנועי חיפוש וברשתות החברתיות, החברות הללו מופיעות בחיפוש והצרכן לא תמיד מודע למניעים של חברות אלו.

למעשה החברות הללו מרוויחות על כל דקת שיחה עד שהשיחה מסתיימת. לאחר ההסדרה, נקבע סכום מקסימלי לשיחה, עם זאת סכום זה הוא משמעותי לרמת המחירים בשוק.

הנה דוגמה מחיפוש שנערך:
שירותי פרימיום בגוגל
שירותי פרימיום בגוגל

נראה כי באמת מדובר על מוקד שירות לקוחות של סלקום (בדוגמה זו), עם זאת, לא נמצאה תוצאת חיפוש אחת של האתר הרשמי.

חיפשתי מוקד שירות לקוחות של מגדל ושילמתי ביוקר נ. – לקוחה שנפגעה

נ. פנתה אל פרוטוקול בטענה כי שילמה ביוקר בעת שחיפשה ליצור קשר עם חברת הביטוח מגדל. "חיפשתי מוקד שירות לקוחות של מגדל ושילמתי ביוקר" אמרה.

נ. הוסיפה: "הייתי צריכה לברר לגבי פוליסת ביטוח הבריאות שלי. לצורך כך חיפשתי בגוגל והגעתי אל אתר אינטרנט ששם הופיע מספר טלפון שמתחיל ב-1-900. התקשרתי אל המוקד מספר פעמים לצורך בירור והמשך טיפול ובסוף החודש הופתעתי לגלות כי שילמתי כ-50 שקלים על כך".

לאחר פניה אל חברת הסלולר שלה, היא הבינה כי גם אינה יכולה לקבל החזר ולמרות שלא ידעה כי מדובר על שירות שהוא לא כלול במסגרת החבילה. כך למשל, שירות 1-900 עולה 50 אגורות לדקת שיחה מעבר לתשלום שאתם משלמים לחברת הסלולר. בעקבות האסדרה, התשלום המקסימלי לשיחה אל 1-900 יכול להגיע ל-30 שקלים.

נוסף לכך, נראה כי יש שירותים שונים המאפשרים מתן תרומה לגוף או ארגון כלשהו בהודעת SMS, קבלת מידע על תחבורה ובעלי מקצוע, הורדה של משחקים או אפליקציות או אפילו הצבעה דרך תוכניות המשודרות בטלויזיה לדוגמה.

אז כמה כסף תשלמו על שימוש בשירותים אלו?

קיימים בישראל מספר שירותים שניתן לקבל אותם ללא תשלום נוסף, במסגרת שיחת טלפון רגילה או בפרימיום.

תעריך שיחה חינם

בין השיחות ללא תשלום ניתן למצוא את מוקדי החירום של המשטרה, מד"א, כבאות והצלה, חברת החשמל ופיקוד העורף. כמו כן, ניתן למנות את מוקדי השירות והמכירות של חברות שונות המפעילות קווים עם קידומות 1-800 / 1-801 / 1-809 שעליהם לא תשלמו כסף הן מטלפון נייח והן מטלפון נייד.

תעריף שיחה רגילה

מוקדים עירוניים 105 עד 109 ושירות הדואר 171 כוללים תעריף שיחת טלפון רגילה. מהסלולר, זה כלול בדרך כלל בחבילת הדקות שלכם.

קידומת 1-700 או 1-701 הם שיחות שמחולקות בין הספק לבין הלקוח, כך שב-3 וחצי הדקות הראשונות משלם הלקוח ולאחר מכן הספק. בחברות הסלולר המחיר הוא חלק מהחבילה.

תעריף שיחת פרימיום

קידומת 1-900 הוקצתה לשירותי פרימיום במחיר אחיד, כך שדקת שיחה אחת מורכבת מ-2 רכיבים: תעריף רגיל של חברת הסלולר ובנוסף תעריף ספק של 0.5 ₪ לדקת שיחה, אך לא יותר מ-30 שקל לשיחה כולה.

קידומת 1-901 גם כן הוקצתה לשירותי פרימיום. דקת שיחה אחת מורכבת מ-2 רכיבים: תעריף רגיל של חברת הסלולר וכן תעריף תעריף של הספק לדקה עד למקסימום השיחה עצמה. תעריף השיחה כולה לא תעלה על 50 שקלים.

קידומת 1-902 לשירותי פרימיום היא דומה לתעריף 1901 אך עם הגבלה של 100 שקלים. כלומר בנוסף לדקת שיחה רגילה לחברת הסלולר, תחוייבו עד 100 שקלים לשיחה הכולה או למשך השירות.

קידומת 1-919 שירותים למבוגרים הוא שירות פרימיום שלא מוסדר כלל אך חלק מן החברות חוסמות אותו מלכתחילה. אין לו הגבלה לדקת שיחה או הגבלה לשיחה כולה. אתם אמורים לשמוע מה המחיר של השיחה בעת התקשרות.

מוקדי מודיעין 144 או 1344 תעלה לכם 1.73 שקל מטלפון נייח בתוספת 60.5 אגורות אם תופנו למספר הטלפון. בטלפונים ניידים המחיר יעלה לכם 2.5 ₪ לשיחה בתוספת תעריף רגיל.

תעריפי הודעת פרימיום

אם אתם רואים תוכניות בטלוויזיה המאפשרות לכם לצורך הצבעה של סקר או מועמד כלשהו, כדוגמת האח הגדול, אתם עשויים לשלם כמה שקלים על כך. זהו סכום שיכול להצטבר לעשרות שקלים בחודש לכל הפחות.

בנוסף לשירותי הצבעה, ישנם שירותים שונים של מתן תרומה לארגון או אגודה כלשהי של סכום חד פעמי שעשוי להגיע לסכומים גדולים בכל חודש.

שירותים נוספים שניתן על ידי הודעת SMS הם קבלת מידע כלשהו על תחבורה או בעלי מקצוע לדוגמה או על ידי הורדת אפליקציה או משחק כלשהו. סכומים משמעותיים עבור הודעת SMS כזו.

מה עושים ואיך לחסום שירותים אלו?

קידומת 1900 פתוחה כברירת מחדל ולכן עליכם לפנות אל חברת הסלולר או התקשורת שלכם על מנת לחסום שיחות יוצאות אלו. קידומת 1901, 1902 וקידומת 1919 חסומות כברירת מחדל, עם זאת עליכם לפנות אל חברת הסלולר שלכם ולוודא כי הם חסומים.

במידה והתקשרתם אל אחד משירותי הפרימיום, בתחילת תוכלו להבין על ידי הקלטה מהו השירות, התעריף, משך הזמן המרבי ואפשרות של 5 שניות לפחות לניתוק השיחה לפני קבלת השירות. במידה וחסמתם את השירות, תישמע לכם הקלטה שהשירות חסום.

לגבי שירותים כמו מודיעין 144, השעון הדובר ושירותים נוספים – אין צורך להשתמש בהם מכיוון שיש לנו כיום אינטרנט ומנועי חיפוש שיכולים לאתר מספרי טלפון ומידע של השירות שאתם מעוניינים בו. בכל מקרה, חלק מחברות הסלולר יכולות לחסום את השירותים הללו מכם על ידי פניה אליהם.

לגבי שירותים כגון שליחת הודעת SMS עבור הצבעה או מתן תרומה, ניתן לחסום בקלות שירותים אלו על ידי פניה אל חברת הסלולר שלכם. גופים אלו מציעים בדרך כלל חלופות שונות, כך למשל עבור הצבעה, ייתכן שתוכלו להוריד בחינם אפליקציה מחנות האפליקציות או להיכנס לאתר האינטרנט של התוכנית. כנ"ל לגבי תרומה ושאר הדברים.

ממשרד התקשורת לא התקבלה תשובה נכון למועד כתיבת הכתבה.

מעל 1,100 עוקבים בערוץ טלגרם: בואו להיות חברים שלנו. חפשו 'פרוטוקול' או היכנסו t.me/protocolil


תגיות

אבי פסח

כותב במגזין העסקים פרוטוקול. אוהב חדשות מעניינות, יוצר תוכן, בוגר תואר ראשון. אימייל פניות בנושאי האתר: avi@protocol.co.il

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
Close