קריירה והשכלה

אישור תושב (אישור תושבות) – מה זה, מה הוא נותן ואיך למלא ולקבל אותו?

אישור תושבות (אישור תושב) הוא אחד האישורים החשובים שהעירייה מספקת לתושב שלה, כדי שהוא יוכל להנות מהטבות שונות. הטבות אלו כוללות בין היתר קבלת מענקים לתושב, זיכוי ממס ועוד.

מטרת הכתבה היא להסביר את הנושא.

מה זה אישור תושבות?

אישור תושבות או אישור תושב, הוא מסמך המעיד על כך שאדם כשלהו הוא תושב של רשות מקומית מסויימת, בין אם מדובר על עירייה, מועצה וכד'. כלומר, מדובר על מסמך רשמי של הרשות המקומית ובו היא מאשרת בכך שכתובת המגורים העיקרית של אותו אדם הוא נמצא בשטחה.

לרוב, אישור תושבות הוא מסמך המיועד לרשות המסים ומקנה זיכוי ממס הכנסה לתושב ישוב מזכה. מדובר על יישובים מוטבים שמקטינים את גובה מס ההכנסה וקובעים תקרת פטור גבוה למדי. אחת המטרות היא לעודד את האנשים לעבור לגור ביישובים אלו.

כדי לקבל את הזכאות ממס, יש לבקש את המסמך דרך העירייה ולמסור אותו אל המעסיק. מחלקת חשבות השכר תוכל להתאים את גובה הזיכוי ממס ולדווח על כך לרשות המסים.

עם זאת, אישור תושבות יכול גם להקנות עוד הטבות בנוסף לזיכוי ממס. ייתכן והוא ייקרא אישור תושב או במילים אחרות, אך כזה אישור יכול להקנות למשל מענקים מסויימים לתושבי העיר, מלגה ללימודים, ירידי תעסוקה מיוחדים וכד'.

מי זכאי? איך נקבע מי תושב?

אדם שהוא תושב של רשות מקומית, זכאי להטבות ומענקים של אותה רשות מקומית, ככל שיש כאלו. יש כמה דרכים לוודא שאדם מסויים הוא אכן תושב של אותה רשות מקומית.

מבחן הבדיקה נערך על ידי אחד התנאים הבאים:

  • מרשם האוכלוסין – כאשר יש רישום בתעודת זהות של התושב לפי הכתובת או באופן מרוכז במרשם התושבים.
  • ארנונה – כאשר יש תשלום כרטסת של חשבון ארנונה עם שם התושב.
  • חשבון מים – בדומה לארנונה, כך שיש אישור על תשלום לפי חשבון מים.
  • חוזה שכירות / בעלות על בית – כאשר יש הסכם שכירות לגבי דירה באותה רשות מקומית או כאשר התושב עצמו גר בדירה שלו ויש לו אישור בעלות על הדירה.
  • רישום מחלקת חינוך – כאשר יש רישום במחלקת החינוך ביישוב לגבי ילד או כמה מילדיו של התושב המבקש, שהם לומדים במוסך חינוכי בשטח העירייה או מחוצה. מוסד חינוכי – כמו בית ספר או גן ילדים.

לתושבים שמעוניינים באישור, מומלץ לשנות את הכתובת ברשות האוכלוסין בהקדם האפשרי כדי למנוע עיכוב בזכאות.

בעניין הטבת מס של רשות המסים:

כדי להנות מהטבת המס ביישוב מזכה, על אותו אדם להיות תושב של ישוב מזכה וכן על היישוב להיות מזכה לפי רשימת הישובים המזכים. כמובן, אותו עובד תושב חייב לנהל את מרכז חייו באותו יישוב מזכה והוא איננו יכול לגור בישוב נוסף, אחרת לא זכאי להטבה.

חשוב לציין כי הזכאות לקבלת אישור תושבות היא שנתית, ועל העובד להשלים מגורים של 12 חודשים לפחות באותו ישוב מזכה. אחרת, הוא אינו זכאי לאישור זה. במידה והוא היה תושב ישוב מזכה במשך שנת מס מלאה, אז הוא זכאי להטבת המס במהלך אותה שנה שלמה, אחרת הוא יהיה זכאי רק לשיעור החלקי לפי יחס החודשים שהיה תושב לבין כל השנה.

איך לקבל אישור תושבות?

תושב של ישוב מזכה, המעוניין בקבלת אישור התושבות לצורך הטבת המס, נדרש לגשת אל משרדי הרשות המקומית ולהגיש בקשה לאישור תושבות לשם קבלת הנחת תושב, על גבי טופס 1312 (קישור). בטופס הבקשה, התושב המבקש צריך למלא את כל הפרטים הרלוונטיים לגביו ולרבות פרטיו האישיים, פרטי בן/בת הזוג שלו, פרטי ילדים ומידע נוסף.

לאחר אימות פרטיו לפי אחד התנאים שנכתבו מקודם על ידי הרשות המקומית, היא תספק לו אישור תושבות שזהו טופס 1312א (קישור). לאחר מכן התושב המבקש צריך לחתום על הצהרה על כך שהפרטים נכונים.

בהצהרה, התושב המבקש מצהיר כי אכן גר באותו ישוב מזכה וכן גם בני משפחתו מדרגה ראשונה (בן/בת זוג וילדים) מתגוררים עימו בישוב המזכה, ואף הוא מנהל את קשריו הכלכליים והחברתיים שם. בנוסף, שהמבקש לא גר בישוב נוסף וכן שידוע כי ניהול מרכז חיים כפול אינו מזכה בהטבת המס.

בסופו של דבר, הרשות המקומית נדרשת להביא את המקור לאזרח ולהשאיר אצלה העתק של המסמך.

מה עושים לאחר מכן?

לאחר קבלת טופס אישור תושבות, יש למסור אותו אל המעסיק וזאת בצירוף מילוי טופס 101 (חלק ח' יש לסמן סעיף 3). מחלקת חשבות השכר של המעסיק מבצעת את כל ההליך מול רשות המסים ומעניקה את הטבת המס המגיעה לעובד.

אם העובד לא קיבל את הזכאות בצורה תקינה לגבי אותה שנה, הוא יכול להגיש בקשה לעריכת תיאום מס עוד לפני שהסתיימה שנת המס. אם הוא לא הספיק, הוא יכול להגיש בקשה לקבלת החזר מס עד 6 שנים אחורה.

חשוב לציין כי חובה להשלים מגורים של 12 חודשים לפחות בישוב המזכה לפני קבלת הטבת המס, אחרת יהיה צורך להמתין להשלמת התקופה המינימלית הזו.

עובד שהוא עצמאי (עוסק פטור או עוסק מורשה) צריך להגיש בסוף שנת המס דין וחשבון שנתי על הכנסותיו כולל מילוי פרטים והוספת מסמך אישור זכאות.

מה עוד חשוב לדעת?

  • החל מסוף שנת 2017, רשות המסים מאפשרת לרשויות המקומיות לשלוח לתושביהן אישורי תושבות במהלך מרוכז, מבלי שהתושבים צריכים להגיש את טופס הבקשה לאישור.

מעל 1,500 חברים בערוץ טלגרם של פרוטוקול. הצטרפו כעת: t.me/protocolil


הירשמו לקבלת חדשות ומידע למייל

המשוב שלך חשוב לשיפור התוכן

האם העמוד הזה עזר לך? האם קיבלת תשובות לכל השאלות שלך? האם תמליץ/י עליו?

זהו משוב אנוניני והמידע נועד לשיפור התוכן. המשוב לא נועד לשאלות ואנחנו לא עונים כאן.

למידע נוסף ניתן להגיב לכתבה זו בהמשך או לפנות בטופס בעמוד ייעודי.

תגיות

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Close